Gå till innehåll

Liggande Co2-flaska?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Det finns två sorters flaskor för koldioxid. De som är avsedda för bland annat svetsning har en kran i toppen utan vidare ceremonier och öppnar man då kranen så kommer det gas och inget annat. På de flaskor som är avsedda som brandsläckare går det ner ett rör till botten på flaskan, öppnar man då kranen så drivs koldioxiden ut i form av den vätskefas som ligger i botten av flaskan och ungefär hälften blir då torris i normalt tryck/temperatur. Kopplar men en sån flaska till en regulator så blir det rakt inte bra.

Så om man då lägger flaskan ner? Ja oavsett om flaskan är av brandsläckartyp med stigarrör eller inte så lär resultatet bli att man får ut vätskefas så länge vätskenivån når till kranhöjd och därefter gas. Inte alls särskilt bra alltså, låt flaskan stå upp och se till att det är rätt typ för ändamålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min flaska tilll växtkaret liggande i ca 40 grader eftersom det är lite för hög för skåpet. Fick bygga en liten ställning att lägga den på, men det funkar bra.

Har sett vissa (nån) som har en brandsläckare med stigarröret kvar och har ställt sin flaska upp och ner för att vara säker på att få gas och inte flytande till regulatorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej!

Förvara aldrig en trycksatt flaska liggandes längre perioder.

En gasflaska tillverkas genom att man pressar ett stålämne med en kolv i en cylinder "Ka-tjonk" så har vi fått grunden till en gasflaska, flaskan har nu en halvsfärisk botten som är mycket tjockare än flaskans väggar.

Detta gör att flaskan blir mycket tåligare i botten mot slag och angrepp (rost).

Om flaskan skulle få fukt i sig utav någon anledning (tex en tom flaska som förvaras med öppen kran och sedan fylls på) så kommer fukten samlas i botten där ett angrepp kommer att ske tills den lilla mängd syre som fanns i flaskan är förbrukad.

Även utsidan är givetvis väldigt känslig för rost, och den miljö vi förvarar flaskan i är ju inte bästa tänkbara (bredvid sumpen, i ett skåp?) då den står på golvet så kommer det samlas fukt mellan flaskan och underlaget, då behöver vi den extra tjockleken så den blir tåligare.

Nu är det inte så fruktansvärt högt tryck i en CO2 flaska (strax över 70bar) men det är tillräckligt för att skapa en fin smäll då godset blir för klent.

Har du en flaska i aluminium kan du skippa allt ovanstående =)

För dig som inte somnat redan efter allt dravel så finns det en kul film om hur man tillverkar dykflaskor!

Hälsn // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du påvisa något som stärker det uttalandet?

Jag har försökt googla lite på det men det jag hittar ang förvaring och lagring av koldioxidflaskor nämner ingenting om vare sig stående eller liggande förvaring.

Vore nice att veta vad som gäller eftersom jag har en 6kg flaska en halvmeter från soffan i vardagsrummet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...