Gå till innehåll

Vad är detta för en snäcka?


Benny

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har problem att mina turbosniglar blir uppätna nattetid av 17st har jag 4st kvar hittar skall vare morgon.Idag så såg jag dessa sniglar (bifogar bild) som hadde borrat in sin snabel under skalet svårt att få bort den.Någon som vet var detta är för kanibaler.

post-2959-1446891806289_thumb.jpg

post-2959-14468918063074_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Martin. Att de är i närheten av snäckorna som dör kan bero på att de blir intresserade utav det ruttnande köttet.

Hur har du gjort när du lagt i dina turbosnäckor från början?

Har du vant in dem vid det vatten du har i karet eller lagt i dem direkt från påsen från butiken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... det är också ganska likt collumbelider:

http://bb.wetwebmedia.com/viewtopic.php?f=25&t=341

Men jag trodde det varken åt kött eller as utan bara alger - har några som kom in som liftare och de äter alger på rutorna och stenarna.

Det finns dock en del snabelsnäckor som är köttätare/rovdjur - vissa sorter "whelks" (ingen aning om vad det heter på svenska). Nassarius är en "whelk" men en som räknas som harmlös asätare. Läs mer om whelks:

http://reefkeeping.com/issues/2005-11/rs/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nasarius med mörk snabel, nästintil svart sådan så jag tror inte de hjälper med ID.

Jag tror att den kan bara vara där och gjort de nassarius gör bäst dvs hållit karet rent från rester.

Den missen jag gjorde en gång var att köpa en "bumbelbee"(engina mendicaria) som glatt gav sig på min rengöringspatrull.

Jag skulle börja fundera på möjligheter som svält, maskangrepp/pyramidsnäckor eller förgiftning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Martin. Att de är i närheten av snäckorna som dör kan bero på att de blir intresserade utav det ruttnande köttet.

Hur har du gjort när du lagt i dina turbosnäckor från början?

Har du vant in dem vid det vatten du har i karet eller lagt i dem direkt från påsen från butiken?

jag har lagt i dom från påsen Var det ett misstag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker på att det är en Nasarius - jag har några rovsnäckor (inte som de som är avbildade - men av annan typ) De kan ge sig på mina vanliga snäckor om de råkar välta. Dock har jag dem kvar eftersom de gör en hel del annan nytta med att hålla rent i botten. Ganska härlig syn att se dem ligga i sanden med bara snabeln stickande upp och så släpper man i lite torrfoder - snacka om jordbävning :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har lagt i dom från påsen Var det ett misstag?

Vanligtvis så brukar man ta det lugnt med det man kallar "inkoppning", för att långsamt vänja in de nya djuren vid de vattenvärden man har i karet jämfört med vad som är i påsen. Man brukar börja med att lägga påsen i karet för att få samma temperatur i det vattnet som är i påsen, sedan öppnar man upp påsen, häller på en dl akvarievatten i påsen, låta det gå en kvart, sedan fylla på en dl till, och sen efter en timme kan du ta och lyfta över djuren i karet, utan att ta med vattnet i påsen, det tömmer du ut i toaletten istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker på att det är en Nasarius - jag har några rovsnäckor (inte som de som är avbildade - men av annan typ) De kan ge sig på mina vanliga snäckor om de råkar välta. Dock har jag dem kvar eftersom de gör en hel del annan nytta med att hålla rent i botten. Ganska härlig syn att se dem ligga i sanden med bara snabeln stickande upp och så släpper man i lite torrfoder - snacka om jordbävning :)

MVH Lasse

Det sissta nämda håller jag verkligen med om :D

Så fort någon pellets landar i närhet så är snäckorna inte lång samma med att dyka upp, men dom förvinner ner snabbt igen.

Lustiga djur, mina är inte små heller blir som en stor krater där dom dyker ner igen, har även fisken som brukar förska bita av en bit av snabeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligtvis så brukar man ta det lugnt med det man kallar "inkoppning", för att långsamt vänja in de nya djuren vid de vattenvärden man har i karet jämfört med vad som är i påsen. Man brukar börja med att lägga påsen i karet för att få samma temperatur i det vattnet som är i påsen, sedan öppnar man upp påsen, häller på en dl akvarievatten i påsen, låta det gå en kvart, sedan fylla på en dl till, och sen efter en timme kan du ta och lyfta över djuren i karet, utan att ta med vattnet i påsen, det tömmer du ut i toaletten istället.

Ja kan nog vara en osak.Men som Lasse skriver att dom slänger säg på en snäcka som ligger på rygg har jag märkt.Nä dom åker ut ur karet och ersätter dom men några sjöborrar har en innan som gör stor nytta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...