Gå till innehåll

Cylinderakvarium av akryl


NEXUS

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har aldrig borrat i något akvarium, Men är sugen på att köpa ett cylinderakvarium och borra i. Är den något man ska tänka på för att det är av akryl eller är det samma som glas? När det blir dags för bygge ska man använda glas eller plexi för överrinngskammare, Tänkte på något sätt sätta fast LS på den som en rev pelare. Alla tips och ider kan hjäpa Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du akryl (plexi) till överrriningen så blir det ju bäst och enklast när du ska limma.

Att borra i akryl kan vara lite trixigt, med en hålsåg går det bra, men det kan bli sprickor från hålet om du inte tar det försiktigt. När du borrat hålet så hade jag föreslagit att du slipar ner hålet med våtsandpaper för att göra det så jämt som möjligt.

Det finns andra som har haft runt akrylakvarium här på guiden, så söker du lite så hittar du säkert. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukade hålla på en del med modellflyg för några år sedan, och så använde vi pianotråd ganska runt, tror det kallas element tråd på klasse, såm vi trädde upp på en ram av trä, sen kopplade vi in den mot 12v transformator men hyffsat hög ström så tråden hettades upp, på det sättet kunde vi skära en massa olika material, typ Frigolit, plexi, Akryl.....

det borde inte kunna ge upphov till sprickor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, Var och hämtade akvariumet i dag och köpte rör mm, det blev 40mm ner och 32mm upp. Tänkte lite på överrinngskammaren och tror att det blir bäst om jag bygger den i svart akryl. Vet någon vart jag ska vända mig för att hitta något sådant.

Ska jag borra 55mm vid 40mm PVC genomförning och vad gäller vid 32mm borrning är det 42-43mm,

Kom nu med lite mer tips det lutar lite åt hålsågning,

Tack Nexus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fintandad hålsåg borde fungera, men fan vet om man inte ska borra långsamt. fort torde bara smälta plasten, och sen blir det lite... bråkigt. (Sticksåg används tex ofta till att såga sjok med. Då smälter plasten samman bakom sågen så man får såga först, och bryta lägns snittet efteråt.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fintandad hålsåg borde fungera, men fan vet om man inte ska borra långsamt. fort torde bara smälta plasten, och sen blir det lite... bråkigt. (Sticksåg används tex ofta till att såga sjok med. Då smälter plasten samman bakom sågen så man får såga först, och bryta lägns snittet efteråt.)

B!

njo kom också till att tängka på de det gäller nog att man hittar en lagom hastihet. men sackta hadde jag inte borrat fassnar borret så kanske de spricker försök hitta någon bra hastigehet precise innan plasten börjar smälta runt om hålsågen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev med hålsåg och det funkade jätte bra, Körde snabbt och med inget tryck, Får ta och tacka alla för era idéer.

Det är första gången jag har ett akvarium som är borrat och med ytavrinngingskammare, jag tänkte på cirkulationspumparna kan jag borra hål i ytavrinngskammaren som är exakt lika stort som stream pumpens munstycke och ha ett högt rör i kammaren (det som vattnet rinner ner i) till sumpen, då är kammaren nästan helt fylld med vatten eller kommer jag inte ta något vatten från ytan då?

Om ni inte förstår vad jag menar så är det för att gömma streampumparna och alla sladdarna till dom. tack nexus

Om man har en ytavrinnigskammare i akvariumet som ska ta ytan till sumpen, vad händer om jag borrar hål i kammaren i mitten på den och sätter i en pump där, kommer jag inte ta något vatten från ytan längre och bara ta vatten från mitten av akvariumet? för det pumpen pumpar ut borde tryckas upp och trilla över kanten eller? kan inte fixa någon bild för jag vill inte såga i det om det inte funkar. nexus

Ändrat av NEXUS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...