Gå till innehåll

Pumpval?


aerie

Rekommenderade inlägg

Funderar lite på ett hemmabygge men vet inte riktigt vad man ska använda för pump isåfall, skulle behöva en cirkulationspump som klarar typ 2-3000L/h och klarar av att slås på och av med 5 sekunders mellanrum och dessutom inte kosta skjortan. Någon som har något tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kommit så långt ännu,funderar på om man ska bygga den med en begagnad normal pump eller om man ska använda en av de streamarna i karet...grejen är att det blir ju ganska olika byggen,det ena kör ju bara pumpen av och på,den andra måste jag "stänga" streamern på eftersom jag inte har någon dyr variant. Ska se om jag har tid och ork att dra upp några ritningar på det någongång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du hade tänkt dig någonting som en tunze wavebox så måste du använda

en likströmspump. En växelstömspump kan starta åt vilket håll som

helst. Den måste också kunna starta och stanna på ett par tiondelar.

Egenfrekvensen i ett kar är inte mer än 1.5s beroende på längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad spelar det för roll vilket håll pumpen startar? Eller tänkte du att man skulle bygga om pumpen också så att man sätter en propeller på den? Hade nog tänkt använda den som den är isåfall... är mest funderingar hittills ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt litet med att reglera pumpar. De som har impeller och magnet i mitten går med synkronmotor och driver bara bra i rätt hastighet. Försöker man minska farten bara klapprar de.smiley13.gif

Teoretiskt skulle det kunna gång med en frekvensstyrning som man använder som motorstyrning i industrin. Det är dyrt.

Gamla Fisher och Turbelle som man hänger på kanten har induktionsmotor och går bra att reglera med dimmer.

Jag tror det är lättare att rikta vattenströmmen med ett roderservo för en radiostyrd modellbåt.

Någon som har provat?

De nya reglerbara Turbelle stream som är reglerbara misstänker jag går på lågvolt med någon slags special frekvensstyrning. Men detta är bara en misstanke grundad på Tunzes bilder på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en helt annan metod också. På Oz reef.org under DIY links hittar man surge device. Det är i princip en vattentank över akvariet man pumpar upp vatten till och när det når rätt nivå töms den snabbt med en hävert.

11 olika hittade jag några smarta andra krångliga.

Anledningen att jag inte funderar på det själv är att jag tror det är svårt att kombinera med automatisk påfyllnig av osmosvatten. Vattennivån går ju upp och ned hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man låta en pump slå till och ifrån varannan sekund så tror jag att den inte skulle bli långlivad. Det vore mera logist att använda sig av en ställbar propeller, planetväxel eller någon annan form av mekanisk styrning av vattenflödet.

Jag kommer själv göra ett försök med roderservo till en pump för att styra vattenflödet

Den här varianten på vattenstyrning vore intressant att prova, det är en motor till en modellbåt som vinklar bladen för att skapa drivning. 2358gr.jpg

Kanske lite väl omständig, men det ger ialla fall många häftighets poäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, pumpen går hela tiden. En 1000 liters pump kanske lämnar 500 liter i timmen med 70 cm lyfthöjd. Det tar ungefärtre minuter att pumpa upp 25 liter men häverten släpper ned vattnet i akvariet på säg 10 sekunder så att det skapas en våg. När behållaren är nästan tom så kommer luft i häverten och det slutar rinna ned. Kolla ritningarna så ser du.smiley20.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv funderat på att slänga på roderstyrning på mina två streamers men det känns svårt att hitta så många fria vinklar i mitt 325L(är ju inte så bra om de står och blåser rätt på korallerna). Ska klura lite på en annan lösning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder ett skålformat roder bakom streampumpen så kan du få vattenstrålen att ändra riktning 180grader. Den tekniken används som backslag till Engelska torpedbåtar, viggen bromsar med en liknande teknik.Mins tyvärr inte vad tekniken heter, men ska försöka leta rätt på en bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...