Gå till innehåll

T5 Rör


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Det beror väl lite på vad du har för belysning idag, och om du vill ha mer blått eller vitt.

Har sett ett par burkar med AS duo rör, riktigt grymt ljus i dom, ganska vitt.

Vill du ha mer blått och få fram dom fluorocerande färgerna ordentligt, kolla om du kan få tag på Gisemann pure actinig chrome (har jag för mig det hette), ligger på typ 30000k eller nått.

Eller en kombination av båda, hade nog jag provat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara två rör så skulle jag väl rekommendera antingen två 15K rör eller ett 15K rör och ett blårör längst fram om man vill ha lite blåare ljus.. Första tiden körde jag med det andra alternativet av dem och var nöjd med det, men jag gillar ett rätt blått ljus oxo :)

När jag uppgraderade till 4 rör så kör jag ett blårör längst fram, ett 15K rör sen ett pure actinic och till sist ett 15k rör längst bak, det tycker jag är bra blandning... Pure actinic är inte att rekommendera om du bara har 2 rör då dess ljus har en lite mysko rosa färg som skulle synas lite för väl bra om man bara har ett annat rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är väl en ganska individuell sak, alla gillar olika spectrum av ljus och kombination, försök att lista ut vad du gillar för ljus blanding genom att exempelvis titta på vad andra har och diskutera med din lokala handlare och andra inom hobbyn nära dig för en bättre insyn i vad du gillar "om du nu inte redan vet det :)"

Tycker själv detta med ljuset och uppsättning för bästa möjliga tillväxt samt skönt för ögat sken/ljus är en av de svåraste inom denna hobby att förstå sig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det 4 rör du har över karet då? I såfall tror jag det är en bra ide du har, för jag antar att fiji purple är ungefär samma sak som giesemann pure actinic.

Det finns många bra blårör, kan du hitta osram 67:or så är dom riktigt behagliga tycker jag, annars så är Fauna Marins bra samt faktiskt så tycker jag att Aqua Medics Reef blue har ett riktigt trevligt ljus. Giesemann har jag haft ett lite konstigt rör, men tror det var ett defekt exemplar då man såg att den flimrade efter bara några dagars användning.

Det är nog bara experimentera eller titta hos andra vad de kör och vad man tycker om det hela, de olika rören har olika effekt när de körs utan några dagsljusrör, jag personligen gillar blårör med rätt lite vit komponent, för då sticker de fluorescerande korallerna ut mer när man kör enbart blåljus. Favoriten för att få korallerna att sticka ut är ändå Royal Blue Lysdioder, rent löjlig fluorescens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiji purple är ett lite speciellt rör, det är inte actinic utan mera som Philips aquarelle i färgen fast mer rosa(varpå jag föredrar Aquarellen som är ett trifosfor rör).

Det är lite svårt att säga vart den passar in bäst, tyckte att den var på gränsen till för dominerande med 6 rör varav 1 Fiji, men de handlar nog om kombinationen.

Duo är en klar favorit, aningen blå ton men mest vitt så den ser helt snygg ut alldeles för sig själv.

AS Special är mera vitt bara, rätt normalt vitt rör inte så mycket att säga om de...

ATI har ett pro color rör som enligt min högst personliga upfattning ser vidrigt ut ovanför ett saltkar, det är kraftigt rött och slår ut allt blått ljus.

Jag skall experimentera med de röret jag har för att se om det är bra för något överlag, som det är nu har jag svårt att se nåt syfte med de.

ATI har även en favorit, Blue+ som ger ett fint blåt ljus.

Enligt sps folket på RC ger detta rör även bra tillväxt, något som verkar sannolikt då vissa fina burkar använder mestadels Blue+ med några enstaka vita.

Med 4 rör så skulle jag köra 2ATI blue+ och 2Duo, alternativt 3 duo + ett experiment/effektrör....

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De blå lysrören har genomgående bra PARvärden enligt mina mätningar.

Däremot är det så att metallhalogen med 20 000 K och liknande har betydligt sämre värde än 14 000 K. Livslängden med bibehållen ljuskvalitet är däremot högst skiftande. Vissa rör håller inte ett år en gång t.ex många actinicrör. Jag har A.S. duo som är mer än två år och Osram 67 som jag förväntar mig hålla minst 3 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...