Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Har förstått att folk använder olika rör samt lampor i sina kar, varför ...

jag kan förstå så mycket som att de olika lamporna skall illustrera de olika lägena av solljus samt att man har de tänt olika länge då ljuset är som starkast vid middagen. Fast jag skulle gärna vilja få en lite detaljerad förklaring ifall någon har orken smiley2.gif.

att man kör 2, 3 eller 4 rör förstår jag att det är för att ljuset skall träffa större delar av karet samt att styrkan på ljuset handlar om vilka typer av sten, koraller o dylikt man har i, inte fisken. Fast jag undrar mest över vilka typer av MH eller vad man nu har, som är att föredra, vilka typer av rör, samt har UV någon annan effekt än att hålla bakterier o parasiter borta ?

Hoppas att jag inte är för luddig.

MVH

Peter

Postat

jag kan ge en kort beskrivning som gäller över lag på både rör och MH

man vill knapt gå under 10 000 kelvin dels för att det blir ett gult ljus av det och att det finns en störe risk för alger.

sen vill man oftast ha lite blåare ljus för det får både koraller och fiska att se bätre ut i våra ögon.

Så då sätter man antingen i ett aktnic (stavas nog inte så) eller så tar man ett rör eller lampa med högre kelvin tal på men om man bara kör med en lampa på ca 20 000 kelvin så är risken att det blir aldeles för blått.

Men där är det mycket smaken som avgör vad som är snyggt.

Ska väll även nämna att om man mäter ljusstyrkan i lumen så blir det mer styrka dvs mer ljus med en lampa med lägre kelvin tal än en med högre kelvin.

Hoppas det va detta du undrade är det något mer så bara fråga på.

Postat

tack för svaret...

undrar dock fortfarande hur man skall köra photperioden .....vilka lampor (ifall man har fler än en skall köras och under hur långa tider ...är det viktiga saker eller är det när jag börjar bli riktigt biten jag blir uppslukad av min hopbby och börjar med att efterlikna havet på pricken =)

Tack än en gång för ett förträffligt svar...

Peter

Postat

Man ska väl efterlikna naturen så gott det går. Det innebär att man ska börja med lite dämpat ljus (t.ex. lite blåare nyans typ blå T5) och sedan gå till starkare ljus, d.v.s. mer gulare-vitare nyans t.ex. MH-lampa (kan vara lysrör också). Sedan går man åt andra hållet i dagens slut.

Längden kan vara en smaksak, men 10-12 timmar på den mer blåa nyansen och 6-8 timmar på den mer varmare gula nyansen vore naturligt för att efterlikna ljustiderna på de hav som de flesta saltvatten invånare kommer från.

Tänk på att solljusen reflekteras bort av vattenytan när det infaller i vinkel mot ytan, d.v.s. att vattnet är rätt så mörkt under ytan ett par timmar efter soluppgång och innan solnedgång och solen lyser upp vattendjupen endast då den har nått en viss höjd i himlen så att ljuset faller i mindre vinkel mot ytan. Det här är viktigt att komma ihåg för att låta djupren och organismerna att vila och inte exponeras onödigt länge för ljus.

Så om du kör en kombination med lys-rör och MH så skulle du kunna tända lysrören (eller den blåare nyansen) 1-2 timmar innan du tänder den varmare nyansen och sedan släcker du den varmare källan 1-2 timmar innan du släcker den blåare nyansen.

Hoppas det var det svar du frågade om.

Ha det,

/Vahagn

Guest lysröret
Postat

glömm allt vad T5 heter, hederliga T8 har ungefär samma ljusutbyte och harspecialrören som t.ex77 och 89 mflsom intefinnssom T5.

Postat

T8 kan inte jämföras med T5 när det gäller ljusstyrka per Watt T5:or är ca 50% "bättre än T8 på samma längd av rör. Sen finns de rör som behövs inom akvaristiken i T5 t.ex. deltec har ett stort utbyte av T5:or. till och med Osram 67 finns som T5.

Guest lysröret
Postat

77:or finns inte som T5, inte heller 89.

T8 36W ~ 3350Lumen, T5 35W ~ 3600Lumen.

T5 och T8 har dessutom inte samma längd.

67:an är ju ett blått lysrör, vad ska man med det till, det är inget disco vi ska ha.smiley37.gif

Postat

Ok, då ska jag snarast meddela T5 tillverkarna att det inte är nåt att ha och att dom går tillbaka till T8:or igensmiley2.gif.Osram 67 är kanske saltakvaristikens mest kända blåa rör. Osram 77 har ett kelvintal på 3025K och Osram 89 har ett på 4100K, dessa rör är nog kanonbra om man vill odla alger i sin saltvattensburk... Rena rama katastrofen att använda till annat än växtodling i sötvatten.

Jag tycker nog att du ska läsa på lite mer om belysning till saltkar innan du ifrågasätter varför man ska blåa rör, och rekomenderar sötvattensrör...

Postat

T5rören är optimerade för max ljusutbyte vid högre temperatur än T8 vilket betyder att lysröret har ungefär 20 % högre verkningsgrad i armaturen.Ett 18w T8 ersätts av ett 24w T5. Det gör 33%. Hf reaktorn gör att man tjänar 10% till. Det blir 1,75gånger mer ljus.Sedan är lysröret smalare så reflektorns verkningsgrad blir bättre och det gör ett antal procent till åt rätt håll. Sätt en riktig armatur med T5 och bra reflektorer bredvid en Standard fån Dala- samhall och bli förvånad.

Guest lysröret
Postat

Ok, då ska jag snarast meddela T5 tillverkarna att det inte är nåt att ha och att dom går tillbaka till T8:or igensmiley2.gif.Osram 67 är kanske saltakvaristikens mest kända blåa rör. Osram 77 har ett kelvintal på 3025K och Osram 89 har ett på 4100K, dessa rör är nog kanonbra om man vill odla alger i sin saltvattensburk... Rena rama katastrofen att använda till annat än växtodling i sötvatten.

Jag tycker nog att du ska läsa på lite mer om belysning till saltkar innan du ifrågasätter varför man ska blåa rör, och rekomenderar sötvattensrör...

osram har väl inte gjort nån 89:a? det är ju philips akvarelle-rör.

67:an vet jag att den används till saltkar, men man behöver annat en bara blått ljus också.

Guest lysröret
Postat
T5rören är optimerade för max ljusutbyte vid högre temperatur än T8 vilket betyder att lysröret har ungefär 20 % högre verkningsgrad i armaturen.Ett 18w T8 ersätts av ett 24w T5. Det gör 33%. Hf reaktorn gör att man tjänar 10% till. Det blir 1,75gånger mer ljus.Sedan är lysröret smalare så reflektorns verkningsgrad blir bättre och det gör ett antal procent till åt rätt håll. Sätt en riktig armatur med T5 och bra reflektorer bredvid en Standard fån Dala- samhall och bli förvånad.

Hf-don drar ner W-effekten ca 3%.

jag vill bara säga att HF-don inte ska användas vid akvariebruk.

Postat

osram har väl inte gjort nån 89:a? det är ju philips akvarelle-rör.

67:an vet jag att den används till saltkar, men man behöver annat en bara blått ljus också.

Philips akvarell rör är inte att rekommendera till saltvatten. Den funkar till sötvattenskar med växter, men det e inte riktigt samma sak.

Postat

Det var inte reaktorverkningsgraden jag skrev om.En järnkärnereaktor för en eller två gånger 18w har ungefär 7w förlust, men det har ju inte med lysrörets verkningsgrad att göra. Det tillverkas inte järnkärnereaktorer för T5 även om det ibland går att få att fungera.

De seriösa Saltvattens tillbehörtillverkarna har bara T5 lysrörsarmaturer och metallhalogen i sitt sortiment. Titta i länkarna till butiker här på sidan. Tror du verkligen att du kan detta bättre än dem?

Postat

Osram har 89 på sin site så det tolkar jag som att dom har det, oavset dom har dessa rör eller inte så är inga av de rör som du (lysröret) föreslår,nånting som hör hemma i ett saltvattenskar. O du... jag vet att man inte bara kör med blåljus.....

Postat

Jag blev så sur att jag gick ner i akvarierummet och mätte ljus. min ljusmätare är gjord för kontor och sådant så jag ställde upp min nya ramp med 4 st 54w Deltec aquablue 1 meter precis från väggen - 3100 lux.

Sedan tog jag en ramp från ett av mina ciklidkar med ett aquarellrör i. Ingen speciell reflektor - en helt vanlig ramp.Visserligen ett år gammalt rör, men jag torkade i alla fall av det. 270 lux. Fyra rör skulle då ge litet mer än 1000 lux.

Till saken hör att ljus mätaren är kompenserad för ögats känslighetskurva.

Lux mätes för att ge ett objektivt mätvärde på hur ljust människor uppfattar att det är och vi är känsligast för gult ljus. Vanliga lysrör ger så gult ljus därför att det ger ett högre lumental.

Aqublueröret med sin höga andel blått är alltså ordentligt missgynnat av min mätning.

Min mätning betyder alltså att jag får mer äntre gånger mer ljus ur T5 armaturen än ur fyra vanliga akvarieramper med Akvarelle.

Om man går in på T.ex Thorns hemsida, de tillverkar mycket kontorsarmaturer kan man läsa mycket om reflektorverkningsgrad.

Guest lysröret
Postat

det finns järnkärnsdrosslar till T5.

effekten på avståndet minskar/ökar kvadratiskt såm man kan inte tänka så.

T5 ger mer ljus per W, men eftersom de är så tunna så blir CANDELA-värdetlite vassare än T8.

DVS de ser ut att ge mer ljus eftersom de utsrålar det på en liten yta, men låt dig inte luras.

Postat

Det var roligt att du hittat järnkärnedrosslar för T5!

Jag har själv leta på Selga, Skoogs, Solar och Ahlsell utan att hitta. Av Akvariebutiker har Planteimporten Hf- reaktorer och Herkules i Göteborg har för vanliga lysrör. (Det är i och för sig mer än ett år sedan jag var där). Jag harju två akvarelle 18 w över mitt 32 liters nanokar men den belysningen är ju inget att skryta med. Det ser ju litet lustigt ut när man måste palla upp praktiskt taget alla koraller på stenar i ett nanokar för att de skall få tillräckligt med ljus.

Nu har jag investerat en massa i utrustning för nya kar så jag tvekar när det gäller att lägga upp över 600 för belysningen till ett litet akvarium som kanske bara går några månader till.

T5 ljuset såg jag för första gången på Planteimporten för något år sedan. Jag tvärstannade och tittad upp i rampen med två T5 rör över ett antal korallfragment monterad på en plastskivaen decimeter under vattenytan.

När jag stod där och vred på huvudet i alla möjliga vinklar under rampen kom en av damerna i personalen och undrade vad jag gjorde? Snabbt kom vi fram till vad det var för något jag tittade påoch att hon hade socklar och ballast som reaktorn heter på danska att sälja. Då hade jag bara ciklider och ett växtkar med metallhalogen så jag hade ju ingenanledning att handla. Jag gick och tittade på sällskapsfisk till mitt växtkar, men det varade inte länge. Snart stod jag där med huvudet under rampen igen. Efter en stund märkte jag att de tre damerna i personalen stod några meter bort med huvudena tätt intill varann. Och en av dem pekade på mig! Jag besinnade mig, gick bort till dem och köpte ett stim Amandatetror till växtkaret. Men när jag gick ut stannade jag en stund till och tittade på belysningen innan de såg mig igen. Då tyckte jag det var bäst att gå för det är ju nog med historier om galna svenskar i Köpenhamn. Jag körde sakta därifrån och tänkte på lysrör man kunde hålla koraller inunder. De nyaste saltböckern jag hade då var korallrevsakvariet ett till fyra och där var inte detta nämnt.

Enligt Osrams hemsida går det bara att använda HF-reaktorer men kan du ge mig ett tips på var jag får tag ien billig järnkärnereaktor för 2*8w T5 så tvekar jag inte på att köpa den.

Postat
T5rören är optimerade för max ljusutbyte vid högre temperatur än T8 vilket betyder att lysröret har ungefär 20 % högre verkningsgrad i armaturen.Ett 18w T8 ersätts av ett 24w T5. Det gör 33%. Hf reaktorn gör att man tjänar 10% till. Det blir 1,75gånger mer ljus.Sedan är lysröret smalare så reflektorns verkningsgrad blir bättre och det gör ett antal procent till åt rätt håll. Sätt en riktig armatur med T5 och bra reflektorer bredvid en Standard fån Dala- samhall och bli förvånad.

Hf-don drar ner W-effekten ca 3%.

jag vill bara säga att HF-don inte ska användas vid akvariebruk.

Hur tänker du då, "lystöret"? T5är avsedda att drivas medHF-don. Tror inte att valet av drivdon till T8har någon betydelse i detta fallet. HF donet är lite strömsnålare, men det är ju bara bra. Varför skulle det inte användas till akvariebruk??

Postat

Nu verkar jag komma in där:

http://www.aqualight.de/shop/showprod.php?id=527〈=1

<div align="left">Einbauleuchte 2x8Watt</div>

<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="340">

<t><tr>

<td colspan="2" valign="top" width="340">ca.37,4cm - Standardtechnik ist mit Drosselspule und Starter, Aufpreis für EVG mit Hochfrequenztechnik: 20Euro

</td>

</tr><tr>

<td valign="top" align="right" width="290">Preis: €</td>

<td width="50" align="right">49.00</td></tr></t>

</table>

Guest lysröret
Postat
T5rören är optimerade för max ljusutbyte vid högre temperatur än T8 vilket betyder att lysröret har ungefär 20 % högre verkningsgrad i armaturen.Ett 18w T8 ersätts av ett 24w T5. Det gör 33%. Hf reaktorn gör att man tjänar 10% till. Det blir 1,75gånger mer ljus.Sedan är lysröret smalare så reflektorns verkningsgrad blir bättre och det gör ett antal procent till åt rätt håll. Sätt en riktig armatur med T5 och bra reflektorer bredvid en Standard fån Dala- samhall och bli förvånad.

Hf-don drar ner W-effekten ca 3%.

jag vill bara säga att HF-don inte ska användas vid akvariebruk.

Hur tänker du då, "lystöret"? T5är avsedda att drivas medHF-don. Tror inte att valet av drivdon till T8har någon betydelse i detta fallet. HF donet är lite strömsnålare, men det är ju bara bra. Varför skulle det inte användas till akvariebruk??

HF tålextremt liteluftfuktighet, så jag tvekade innan jag köpte det för användning till landväxter inne.

ett 36W T8(fullfärgsrör, standard)ger 3350Lumen på en reaktor, lystid ca 10-12.000 H.

men på HF ger 3200Lumen med samma rör, men över 18.000 H lystid.

Postat

Det är riktigt det du säger om fuktigheten. Jag har tittat i de reaktorer jag har hemma och det är inget fuktskydd över huvud taget. Samma gäller för Osrams enligt foto på deras hemsida och den 12v transformator jag har här. Kretskortet är på alla av fenolpapper viket har den sämsta fukttåligheten. Man får trösta sig med att det inte innehåller bromerade flamskyddsmedel. Jag skulle inte sätta upp en sådan någonstans där jag riskerar kondens. De tre eldade järnkärnearmaturer jag sett har alla uppstått på samma sätt. Inget täckglas för det har gått sönder. Sedan har lysröret gått och akvariet stått svart tills det börja närma sig jul. Nytt lysrör och inom några veckor börjar armaturen ryka.

Jag förutsätter att de fabriksbyggda armaturerna har fuktklassat innehåll.De är ju CE- märkta för akvariebruk.

Tittar man på Osrams hemsida på T5 säger de att man tjänar 10 % verkningsgrad på att gå över till HF för vanliga T8. Går man sedan över till T5 tjänar man 20% till. Detta är med de energisvaga T5 typerna som har 10% högre verkningsgrad än högeffektrören. Sidan som sade att man får ytterligare 20% större skillnadvid högre temperatur hittar jag inte nu. Jag håller på att renovera huset så jag har inte tid att leta så mycket.. Osrams hemsida gäller industri armaturer med måsvingereflektor som är 20 - 25 cm breda för varje lysrör. I T5 armaturerna brukar det vara ett avstånd mellan lysrören på 6 - 7 cm. För att få i samma effekt med T8 rör skulle vi behöva tre T8 för två T5. Om vi nu inte tänker på verkningsgraden. Det betyder ju att lysrören hamnar närmare varann och att reflektorerna måste vara smalare. De bredare lysrören skuggar mer av det reflekterade ljuset.

Om du vill ha hembyggt ljus rekommenderar jag 150 w trådhalogen bygglampa från Rusta eller ÖB som är uteklassad. I denna sätter man en 70w metallhalogenlampa på minst 10000 K. Sockeln passar. Byt tändtråden till en som tål 4 Kv tändspänning för lampan. På Solar köpte jag en 70w helkapslad HFreaktor stor som en faskondensator. Tre sådana belysningar kör jag till mitt 1500 liters växtakvarium. Det bör kanske räcka för snällare mjukkoraller till 50 cm vattendjupom man kompletterar med något blått eller actinic lysrör. Det ger ungefär dubbelt så starkt ljus som en standard 18w armatur till ett hundraliterskar.

Ett enkelt sätt att kolla hur mycket ljus som behövs är att se här på sajten. Många har väldigt mycket ljus men inte alla. En annan sajt där man kan kolla många akvarier och deras utrustning är reefcentral. com. På deras forum hittar man många kar och strömmen är som bekant dyr i USA också.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...