Gå till innehåll

Dödens akvarium!


Uzkar

Rekommenderade inlägg

Hej.

För 6 månader sedan bestämde jag mig för att starta ett saltvattenskar. Hittade billig beggad LS och slog till. 2 månader senare köpte jag 2 clownfiskar (Grahne och Karja). Dom levde gott mådde bra som fan. Ungefär 2 månader efter det köpte jag en gul kirurg och en smörbult (Nemateleotris Magnifica). Allt verkade gå bra så jag köpte nån slags levande sand som skulle vara bra, en palettkirurg (P. hepatus) och nån slags sandvändare,vet inte namnet? (vit och lite orange). Alla mådde bra och akvariet såg väldig trevligt ut. Sista fisken som landade i tanken var en liten picassotryckare. Efter det så har allt gått utför.

Palettkirurgen fick som en ljus hinna på kroppen och blev bara blekare och blekare tills han lämnade in. Efter det dog en efter en och nu är det bara min smörbult kvar. Ser ut att må bra, ca 2 veckor sedan sista fisken dog.

Alla andra dog inom 2 veckor. Clownerna var dom sista som vek in.

Fiskarna såg ut som bom kliade sig mot stenarna dagarna innan dom dog.

Idag fick jag mitt testkitt som jag beställt och det visar:

PH = 8.0

KH =12

NH4 = 0

NO2 = 0

NO3 = 50mg/l

Po4 = 0.5

Cu = 0

Ca = 500mg/l

Nu till min fråga.

Vad kan va fel?

Sjukdom/parasit?

Vet att no3 är högt men dör fiskarna av det? (kanske "död" LS jag köpt =lurad?)

Snälla hjälp mig med tips så jag får en stabil balans i mitt lilla akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, vad har du för salthalt? Allmänt relevant fråga specielt med de höga kh&Ca.

Vad har du för utrustning?

Hur sköter du karet allmänt?

Hur stora är fiskarna, det känns som om dom inte riktigt var lämpliga för ett 160 liters;)

Välkommen till SVG!

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ljusa hinnan på paletten var antagligen oodinium.

Efter det att den dog bildades antagligen ammoniak som minskade motståndskraften mot parasiterna hos de andra fiskarna.

Tråkigt att handlaren lurat på dig en palett. Det är verkligen ingen fisk för nystartade kar. Den är extremt känslig för parasitangrepp och blir dessutom stor. I naturen ungefär 35 cm + stjärtfenan = ungefär 2kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men litet ammoniak minskar tåligheten mot parasiter. Men 8 timmar är nog ganska kort tid för att ge större mängder. Men parasiter är allmänt kända för att lämna döda djur. (De lever ju på levande) Det är alltså alltid bättre att ta ur djur som är på väg att dö av parasitangrepp innan de dör (om man kan) för att minska spridningen av parasiterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag förstår men ville ge honom en chans att överleva (har tyvärr ingen "karantäntank"). Men kan paletten verkligen ligga bakom all den död som spred sig i tanken?. Kanske var högre ammoniakvärden för 1 vecka sedan efter alla dog.?

Nåt annat förslag på bidragande orsaker till massdöden?

Vill verkligen att det ska bli bra miljö i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror också att allt gick 'utför' den dagen du beslutade dig för att skaffa en palett. Det skulle vara intressant och veta hur stor procentandel av paletter som fortfarande lever 3 - 6 månader efter importen. Jag har en obehaglig känsla av att 90% eller mer stryker med ganska tidigt.

Ta nya tag och kom igen, många gånger lär man sig mer på ett 'misslyckande' än framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha är dom så känsliga?

Ja det är ju när problemen uppstår som det blir intressant. kanske lite väl dyrt men:)

Procent siffran från mig är en ren gissning. Men om man läser alla trådar här på SG som handlar om vita prick och liknande problem så är det alltför vanligt att en palett är inblandad. Lika ofta handlar det om ett kar som bara varit igång en kort tid, dvs mindre än ett år. Lika ofta så är det små akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tråkigt med dina fiskar men jag kan säga att jag hade liknande symtom i mitt akvarium för cirka 2 månader sedan, med att fiskarna fick som en grå /vit hinna över ögon och kropp, och vart bara smalare och eländigare tills dom dog. Det dog 6 fiskar på 2 veckor. Alla värden var bra inget övrigt konstigt, det jag gjorde var ett par stora vatten byten och bara vänta ut, nu efter 2 månader börjar allt bli bra igen mina Flavencens som jag trodde skulle lämna in har käkat upp sig och fått tillbaka färgen. Tyvärr har jag inga bra råd eftersom jag aldrig lyckades få reda på vad som slog till i karet, trots att jag pratade med massa olika människor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under tiden så bör du även läsa på lite om dom fiskar du är intresserad av, då hittar du lämpliga arter samt så ökar chansen att lyckas rätt dramatiskt.

Läs även på om skötsel, får ett lite tveksamt intryck från din sida...

Råden och tipsen du fått är helt klart korrekta men dom gäller enbart om det handlar om ett i grunden rätt skött kar.

Man kan inte köpa ett fint kar i denhär hobbyn, det kräver kunskap.

Jag har 2 saker till som du bör tänka på, testkittet du använder är kanske lite tveksamt mest pga dom relativt höga värdena och den låga salthalten(ifall att du inte haft i en massa tillsatser).

Det andra är att kolla upp din saltmätare, jag antar att du använder en vipparmsmätare.

Byt isåfall gärna ut den mot en refraktometer eller kalibrera den nuvarande hos någon som har en refraktometer.

Lycka till, det är helt klart värt allt arbete när man får ihop de;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det kommer inte att fungera.

Kol absorberar inte nitrat men är bra till att få bort missfärgning och vissa toxiner.

Man skall välja en sort som används i saltvattenskar, det finns annars en risk att kolet är av en typ som kan läcka ut en del fosfat.

Förslag på fabrikat av kol, FaunaMarine, Korallenzucht, Deltec.

Kolen kommer oftast i 2 varianter en snabbverkande som används 2-3 dagar och en långtidsverkande upp till 30 dagar.

Mera läsa mindre göra...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag skulle gissa att du traskat in på en tråd där man diskuterat kolkälla.

Det handlar inte om aktivtkol dvs den solida svarta sorten utan om organisk kolkälla, vodka, socker, vinäger är dom vanliga.

Detta är dock inget för en nybörjare!

Det kräver en hel del koll på sitt kar och hur det fungerar.

Principen är i kort att man matar bakterierna med sprit så att dom binder fosfat/nitrat och skummas ut.

Läs artikeln "saltvattenskemi för dummies", det bör ge dig lite mer klarhet när det kommer till grunderna.

Ta konakt med en lokal saltvattensakvarist och be snällt om lite hjälp med grunderna, du kan kanske få komma på ett besök hemma hos o se hur de fungerar.

Annars RTFM! ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...