Gå till innehåll

Hur ska jag justera värdena?


Datate

Rekommenderade inlägg

Nu äntligen tror jag vår reaktor är rätt inställd!

kH har nu legat stabilt på 6.1 i 4-5 dagar, och det är nog första gången på 2 år som det verkligen ligger helt stabilt :)

Vad som däremot kanske inte är lika bra är mina övriga parametrar.

kH 6.1

Ca 600

Mg 1410

Salt 1.028

I mina ögon är det endast Mg som är som det ska. kH skall jag höja till runt 7.5 är tanken. Men Ca!? Hur tusan får jag ner Ca utan att påverka de andra för mycket?

Är det så att min höga salthalt kan ha med saken att göra, eller är det helt enkelt en vansinnig obalans pga TM Balling samt Zeovit!?

Min högst personliga tanke om det hela är att först justera ner salthalten till 1.025 som är det värde jag tycker att jag bör ligga på. Sen stänga av reaktorn en dag i taget och samtidigt tillsätta kH-dunken från ballingen. Då borde väl rimligtvis kH öka medan Ca och Mg sjunker. När dom nått de värden jag vill ha så drar jag åter igen reaktorn för att bibehålla de dåvarande värdena.

Är jag inne på rätt spår i mitt resonemang, eller har jag tänkt galet?

En sak till. Att felaktigt kH är en fara för karet vet jag...men kan för högt Ca skada koraler och djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, men så lite?!

I min burk går det åt 140 ml för att hålla kH på 9, 45 ml för att kalcium ska ligga på 420 och 6(!) ml för Mg på 1300 (Balling light). Började med 20 ml av varje vätska med resultat att Mg hamnade på 1485 efter fem dagar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade stängt av reaktorn helt, och trixat till värdena med enbart balling blandningarna och några rejäla vattenbyten, då med rätt salthalt, runt 1,025 som du vill ha.

Kanske tom använt mer koncentrerade lösningar eller pulver direkt i sumpen. Och enbart det som är lågt.

När dom är stabila kör man igång reaktorn lite försiktigt och slutar med ballingen helt.

Vad jag läst mig till så kan det vara ett rent h-e att få igång en rektor, det kan ta tid om man har otur.

Låt det ta den tid det tar.

Går lite OT nu, du får ursäkta.

Vad gäller balling och Mg, så förbrukas mg minst. Därav ska man helst inte blanda i Mg i dunkarna, man får helt enkelt en obalanserad balling då.

Det är det det NaCl-fria saltet är till för bla. Det innehåller såpas mycket Mg så det klarar av att hålla nivån, men inte höja halten eller kompensera förbrukning.

Bättre att tillsätta ren Magnesiumklorid vid bhov isf. Eller lämplig kommersiell produkt.

Oftast räcker det gott med regelbundna vattenbyten.

Så följande recept är balanserad, som ska tillsättas lika ur alla dunkar, annars får man jonobalans.

Dunk 1

2 liter osmosvatten

144 g Kalciumklorid

Dunk 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat

Dunk 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...