Gå till innehåll

Få ner Fosfat


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Gällande dosering av vodka:

http://www.reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php

Förutom denna så finns det en väldigt lång och bra tråd bara du söker på "vodkametoden".

Angående zeo så finns det en hel forumsdel om detta också, bara o dyka i valfri tråd.

Gällande fosfatremover: På förpackningen till medlet finns instruktionsanvisningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite som att vodkan kanske inte är någon bra idè om man är det minsta osäker då en överdosering utav det kan leda till en ordentlig krasch? Bäst är nog att köra remover eller kanske dosera ultra bak+ultra min S för att få ner det.
Du har nog rätt läste precis lite om Vodka metoden verkar väldigt smart och lätt om det nu är som det står men 0.5ml nja hur det ska uppnås är en gåta droppar kanske hehe...blir nog att jag testar att köpa nån slags remover som jag tillsätter nu i början för att se om det går ner..Tack annars alla för svaren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodka är inte förstahandsvalet om man vill få ner fosfaten. Köp en påse fosfatremover, dosera rätt mängd (enligt instruktionen) i en vanlig strumpa och häng den i karet där du har god cirkulation.
Du skriver Wiking häng den där man har god cirkulation då tänker jag främst på skitfult att ha en strumpa hängande ute i karet..:-),kan man då ha den precis efter ytavringen eller det går inte kanske för sen kommer skummaren därefter i samma fack eller är det ok?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag varit köpte 3 st flaskor som ska ta bort Fosfat och Nitrat

Den ena ska man ta dagligen i väldigt liten dos(ZEOstart2)

Dem andra 2 ska man ta 2 gånger i veckan en droppe vardera(ZEObak)...(ZEOfood7)

Detta skulle vara väldigt effektivt och bra men man ska börja mjukt dem första veckorna för att inte allt ska braka,så tanken är väl att jag ska dra igång efter VB som sker i Helgen.

Någon som har erfarenhet av detta så skriv gärna och dela med er

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju helt enkelt Zeovit-metoden du kommer köra efter. Ska du bara köra dom å ingen Zeolith-sten? Borde funka ändå, även om det blir mycket mindre effektivt.
Behövdes ingen sten då det funkar ändå enligt försäljaren,var inne på att köpa en påse och lägga det i ett av facken på rsm-et,men eftersom det var ok att inte köra med stenen så blev det inget köp av det så det blev lite billigare:ler:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tråd du ahr dragit upp Patrik då ja funderar på samma prob. Vad är det för sten ni pratar om, ska det inte räcka med de flytande medlen? Mvh
Stenen ser ut som billig vitkalkig Singel i en liten påse för en 150kr och vad den ska vara bra för låter jag andra svara på för det har jag ingen aning om....men kan tänka mig nåt mer långvarigt för att Bakterierna ska trivas bättre kanske eller nåt liknande men som sagt ingen aning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De preparat Stene köpt är grunden i Zeovit-metoden som det finns en hel forumdel till. Zeostart2, Zeofood, Zeobak, zeolith-sten och aktivt kol. Det är grunden i den så välkända zeovit-metoden. Det går som sagt säkert att köra utan sten och kol, men det blir säkerligen betydligt mer ineffektivt.

Man ska nog dock inte förvänta sig något supersnabbt resultat, beroende på hur mycket fosfat som är lagrat i LS, men med tiden så bör fosfaten sjunka. Vet inte om det går att nå 0-värden utan stenen, men jag tror heller inte att det är 0-värden Stene är ute efter.

Vill du ha tips å användarinfo så ring Bioted som har ganska bra koll på Zeovit, eller läs Zeovit-manualen på korallensucht´s hemsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om, men du kör alltså bara med de flytande Zeo produkterna. Ska bli intressant att se vad du får för resultat, hur lång tid tar det tror du? Mvh
Bara med det flytande ska jag köra med,tiden har jag ingen aning om men nån eller några veckor kanske,NO3 kommer gå ner lite bara nu i helgen då jag kör ett VB sen är det väl tänkt att jag ska dra igång det
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De preparat Stene köpt är grunden i Zeovit-metoden som det finns en hel forumdel till. Zeostart2, Zeofood, Zeobak, zeolith-sten och aktivt kol. Det är grunden i den så välkända zeovit-metoden. Det går som sagt säkert att köra utan sten och kol, men det blir säkerligen betydligt mer ineffektivt.

Man ska nog dock inte förvänta sig något supersnabbt resultat, beroende på hur mycket fosfat som är lagrat i LS, men med tiden så bör fosfaten sjunka. Vet inte om det går att nå 0-värden utan stenen, men jag tror heller inte att det är 0-värden Stene är ute efter.

Vill du ha tips å användarinfo så ring Bioted som har ganska bra koll på Zeovit, eller läs Zeovit-manualen på korallensucht´s hemsida.

För satan jag har ju för sjutton en hel nätpåse med ny Aktivtkol som bara ligger här och skräpar menar du att jag kan kasta i det i ett av Sumpfacken i karet och dosera som det är beskrivet på flaskorna och det skulle vara mer effektivt??
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...