Gå till innehåll

Få ner Fosfat


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Idag har jag kört ett vattenbyte på 20L,och det var även den stora dagen att dra igång med dessa droppar jag räknande ut att det är 0,2ml dagligen av den stora flaskan jag hittade en Nål-spruta som tog dem måtten så det blev 0,1ml tanken är att jag börjar dem 14 dagarna mjukt så det inte blir nån chock..

Allså 0,1ml dagligen och en droppa veckovis vardera av dem andra flaskorna jag mätte mitt Nitrat till väldigggtttttt rött 50 eller 100 och ett Fosfat på 1.0ml/l så det är värdena innan det ska bli roligt att följa hela förloppet nu använder jag inte sten eller kol då jag blev tillsagt att han körde utan och det funkade super då han hade 0 i värden av bägge,så jag kommer att skriva när det börjar hända lite..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde att säga då jag har ett UVC i ett av facken så stängde jag av detta pågrund av den Bakteriefloran som kommer att råda ville inte riskera något men det hade säkert gott ändå skulle jag tro,men efter jag hade läst lite om detta i nån av trådarna angående detta så ville jag vara på den säkra sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst funkar det att bara droppa flaskor men tänk på att zeolith stenen binder amonium sammt att du förser korallerna med föda då man skakar loss "mulmen" från stenarna.

Den delen missar du ju helt om du inte har någon zeolith sten alls.

Det är jag mycket medveten om det med maten till Korallerna det skulle gå att ha i sten i ett av facken därbak nu när jag inte använder UV men hela iden var tänkt att det skulle vara så smidigt som möjligt:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På grund av påfrestningar-ger upp så har jag idag köpt Zeolite sten på Zoo-Giganten billigt kilopris förstår varför inte jag har gjort det innan bara:ler:jag la ca 400Gram i en nätpåse facket efter Skummaren sen nästa kommer utblåspumparna är detta rätt placerat rätt eller fel??och sen annan fråga ska jag dosera dropparna i det facket där stenen ligger eller det spelar kanske ingen roll??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i dag även lagt ner en nätpåse med Ny Aktivt-Kol i ett av facken jag har även börjat märka en brun beläggning av sanden skulle väl tro att det är nån slags Kisel-Alger men varför uppkommer det av Zeo-Metoden det skulle vara roligt om nån kunnat förklara det för mig,om det nu har uppkommet av Zeo-Metoden det vill säga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är att zeovitstenarna skall binda ammonium och ammoniak.

så att det inte hinner bildas nitrat

Om du använder en bakteriekälla och en kolkälla blir detta till mat för korallerna. Bakterierna tar hand om fosfat och nitrat.

Så har jag fått det förklarat för mig en gång.

Men jag tror egentligen att när man köper levande sten så skall man köra med massor av fosfatabsorberande preparat för att få ur det ur stenen och sedan börja möblera akvariet med koraller och fiskar. Jag har läst på zeovitforumet att det kan vara svårt och ta lång tid att få ned fosfatnivån men endast zeovitmetoden.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helst inget. Antingen skall man ta ner fosfaten INNAN man börjar med zeovit, eller så låter man det ta sin tid. Tanken är väl att man ska ta det lugnt så att korallerna i lugn å ro skall hinna anpassa sig. Snabba förändringar kan ju annars lätt skada koraller har jag förstått...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeo-metoden är verkligen ingen snabbkur, det ska man inte tro.

Det är egentligen inte tanken heller utan det är meningen att man långsamt under kontrollerade former ska plocka ner näringsnivåerna.

Sen är det heller inte säkert att metoden funkar så bra för just dig.

Jag har själv kämpat i snart 1 och ett halvt år med mina näringsvärden. Jag har använt mig av zeovit-metoden fullt ut. Jag börjar nu känna att detta nog inte kommer att fungera för mig, det händer helt enkelt inget.

Jag tänker ge det max 2 veckor till sen ska jag prova vodka istället. Jag tillsätter så mycket bakterier och andra preparat nu att det börjar bli löjligt.

Som sagt, tro inte på några mirakel, särskilt inte om du har riktigt höga näringsnivåer när du börjar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte så brått iheller precis om jag tänker efter,då jag inte är så glad för stenkoraller som jag har förstått att denna metoden skall vara bra för färgerna etc etc...var mest ute efter nitraten sänktes Bla och oönskade alger inte uppkommer om man har tur,denna metod har jag aldrig testat så då fick det bli det sen angånde bakterier som blir mat är väl mer för stenkoraller än dem mjukisarna jag har i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...