Gå till innehåll

Bygert tar det kallt


Bygert

Rekommenderade inlägg

Ditt kar med fiskarna såg välfyllt och trevligt ut! Tång burken såg med välmående ut.

Simpa är kul, men jag har tänkt hålla mig från det och försöka hålla mig till fiskar som inte lyckas äta varandra. Även om de tyvärr verkar förtjusta i att äta mina andra invånare... Man kanske kan ha en liten simpa i ett länkat akvarie iofs...

Vad har du för temperatur i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 - 12 grader brukar jag hålla. Simpor är kul men det är en stor mun med ett stort hål bakom, just inget mer på den fisken. Dock, trots det och trots att utseendet kanske inte är det vackraste så gillar jag dem i a f, de har nån slags attityd som tilltalar mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nåt intressant med såna här akvarier är att man får överraskningar ibland. Den här fick jag syn på nu t ex:

post-4105-14468928288108_thumb.jpg

Först undrade jag vad det var för konstig tångruska som fastnat men när jag såg klosaxarna insåg jag läget, en spindelkrabba. Visst, jag petade i en sån i somras, betydligt mindre dock, men eftersom den inte vidare avhörts antog jag att den blivit fiskmat. Fast att få syn på den där om den inte sitter för sig själv, det inser jag ju att man kan glömma.

Annars så, skruvmejselkatastrofen var ingen höjdare men annars så rullar det på. Det är kul när det dyker upp saker självmant,här har det kommit upp en hyggligt stor tarmsjöpung:

post-4105-14468928288346_thumb.jpg

Notera sandhögen också, jag har nåt grävande. Märkligt nog hittade jag inte den där som gräver när jag fick riva upp alltihop när akvariet läckte, att döma av vad den gör borde den annars inte vara allt för liten. Det sitter också nån intressant röd blobb i ett hörn som jag ännu inte lyckats identifiera, den sitter väldigt avigt till så det är svårt att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tar man ändå skitbilder så kan man ju göra det ordentligt. Jo, det lär ju vara en sandmask eller nåt åt det hållet. Jag begriper ändå inte hur den lyckades hålla sig undan när jag grävde ur sanden vid akvariebytet, det hade ju varit intressant att se den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!! Men spindelkrabba är det nog inte. Om man inte tar det engelska namnet: Great spider crab. Fast på svenska blir det maskeringskrabba, Hyas araneus :) Det är våran gissning iaf.

/ David

Inte omöjligt att det är en maskeringskrabba, jag försökte hitta skillnader mellan Hyas och Macropodia men jag kan inte säga att jag hittat något avgörande att gå på. Inte så lätt att artbestämma en vandrande buske heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...