Gå till innehåll

Skummare: mce600 VS ap600


Guest esther

Rekommenderade inlägg

Hmm bra fråga.

Tror att det kan vara så att den som heter MCE 600 är derasnyare variant utav skummare som kom ut förett år sedan medans den som heter AP 600 är äldre.

Båda funkar säkert lika bra men MCE hänger du på sidan utav karet medans AP600:an har man vid sidan av karet.

MCE600

This skimmer does not require any form of feed pump and produces 300 litres of air per hour at the venturi.

Normal Stocking 700 Litres, High Stocking 450 Liters

Deltec AP 600

Can be fitted in a sump or stand beside sump or tank.

The skimmer must be supplied with water either by gravity feed from the aquarium or via a separate pump.

Normal Stocking 750 Ltrs, Heavy Stocking 500 Ltrs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

smiley1.gif

Är det inte smidigare att ha skummaren utanför akvariet (AP 600)om man inte har en sump? Eller finns det nackdelar med att ha den utanför (ljud/säkerhet)? Trodde man var tvungen att ha skummaren i akvariet el sumpen.

Jag har en MCE 600 och den funkar riktigt bra. den låter lite så att ha den i ett litet rum så hör du den´väldigt bra. Men tittar du ur skummar syn punkt och vill ha den bästa så skall du ha den .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör också med MCE600 och har nu ställt in den riktigt bra och jag har karet i ett litet rum men det låter inte så mycket..... visst kan man höra ite hur den suger in luft till pumpen men själv tycker jag att det är rätt avkopplande..... antingen gör man något i rummet och då tänker jag inte på den och ligger jag bara och slöar framför karet så är det där ljudet lite sköntför man går lite in i trans och nästan somnar smiley37.gif

min lila åsikt men någon som undrar något så är det bara att skicka ett pm så ska jag hjälpa till så gott det går...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska komma med ett tips för alla er som har en skummare med venturi. Gör en enkel ljuddämpare med en liten plastflaska där ni gör ett litet hål i botten och i korken. där stoppar ni in ett rör och på ena röret sätter ni fast venturislangen. Gör skillnad och det skummar lika bra.

Enkel skiss

ljud.JPG

Verkligheten

Skummaren.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en sådan mellan luftpumpen och mitt nanokar som står bredvid sängen. Men jag kör med en vinflaska för att den har styva väggar och har dragit ett långt och ett kort rör genom korkensom jagtätat med silikon. Det går nästan inte att höra något brum eller väsande i slangen som kommer fram till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...