Gå till innehåll

röd slime


paulito

Rekommenderade inlägg

hej jag behöver lite hjälp med vad det är jag ska köpa in till karet.jag har fått något röt slem som bildats i karet men har fått råd att gå och köpa någon typ att red slime borttagare...jag har laddat upp några bilder som ni kan se och jag skulle bli glad om jag fick lite hjälp på traven m.v.h paul

post-4158-14468918462063_thumb.jpg

post-4158-14468918462304_thumb.jpg

post-4158-14468918462495_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, det där såg inte kul ut, har själv haft lite problem med redslime / cyano.

Fick som tipps igenom SG att suga upp så mycket som möjligt och sen gick jag på med nått som heter redslime Control som jag köpte av en här.

Tog någon dag innan jag såg resultat men cyanon försvan i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg inte så kul ut nä!

Hade själv en attack av sådana i mitt kar någon månad efter jag startat det. Blev rekommenderad att testa TetraMedica: FungiStop Konzentrat.

Karet belv alldeles brunt och min anemon var skitsur i ett dygn och såg bara ut som en liten boll av nät, men 1-1½ dygn efter behandling var de röda algerna och en del grönt skräp puts väck.

Testade det mot gröna slemalger med men där var det värdelöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en sökning på cyano och dinoflagellater, dom är ganska lika varandra. Båda kan vara bökiga att bli av med.

Det bästa är naturligtvis inte att använda kemiska preparat för att bli av med dessa. Öka cirkulationen och ersätt avdunstat vatten med kalkvatten, ta bort så mycket det går manuellt och vifta bort hinnan varje dag så det inte får fäste igen. Det är iaf en början.

Det finns ett gäng trådar om ämnet här på guiden.

Om du däremot måste köra tex. red slime remover, så se till att ta bort så mycket som möjligt manuellt annars finns risken att det förgiftar karet när algen dör.

Kör du med osmosvatten filtrerat genom silikatfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så jätte mycket för alla svar sticker iväg imorgon och köper något som hter ultra red slime remover har en kompis som lyckats med det.får se hur det går.men nu om det lyckas så vad är det jag ska köpa in next? m.v.h paul och tack ännu en gång :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

General tonic är väl kopparbaserat/malakitgrönt... det dödar även ryggradslösa djur och polyper samt sätter sig i stenen... ingen höjdare...

Jag hade antagligen gjort ett par tre täta vattenbyten och langat i ett par knivsuddar kaliumnitrat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...