Gå till innehåll

DAHLBERGS 120 salt


DAHLBERG

Rekommenderade inlägg

Då har jag kört in mitt lilla saltkar. Körde in det med begagnad sten och 2 ocellaris. Har nu också en liten stjärna, 3 turbosnäckor, Cryptocentrus cinctus och en röd gylta (vet inte latinska namnet, ser ut som en clownfisk). Ska byta bort gyltan senare. Tycker den är för lik clownerna.

Impulsköpte även en anemon för några dagar sen. Stichodactyla haddoni? Den är inte så pigg nu efter jag satt in den nya rampen på 150W MH + 2x24W T5. Blir väl förhoppningsvis bättre.

Har två Power sweep 212 nu, de suger hårt! Utblåset, som ska röra sig och sprida strömmen, fastnade redan efter några dagar. Så jag ska nog ta och fixa en eller två hydor koralia nano. Har ett Eheim 2222 ytterfilter med filterkuber/substrat pro och brunnskalk. Skummare Sander maxi-skim 400.

Kör med natures ocean levande sand, en grov och en finare.

Vattenvärdena var bra vid testet efter 3-4 veckor:

Sera

Temp: 25 grader

SG: 1,024

KH: 10-11

NH4: 0-0,25

NO2: 0

NO3: 0-10

PO4: 0,1

Ca: 520 (lite högt)

Har säkert glömt massor med info, fråga om det är något!

Ursäkta termometern, algskrapan och allt annat som egentligen inte ska vara där :P Har inte lagt ner så mycket tid på att dölja tekniken...

post-4741-14468918464917_thumb.jpg

Ändrat av DAHLBERG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan ju alltid vara så att den bajsar.....:-) Sen så kan det vara att den inte vill sitta just där. För mycket flöde, för lite flöde, ljuset mm. Anemoner är ett H-vete innan man har lärt sig hur dom beter sig. Dom kan minst sagt bete sig lustigt. Vår gamla carpet satt lyckligt i flera veckor på ett ställe innan den helt plötsligt fick för sig att den skulle flytta. Drog ihop sig till en boll och vägrade sätta sig någonstanns......morr. Du vet ju vart den hamnade sen........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju alltid vara så att den bajsar.....:-) Sen så kan det vara att den inte vill sitta just där. För mycket flöde, för lite flöde, ljuset mm. Anemoner är ett H-vete innan man har lärt sig hur dom beter sig. Dom kan minst sagt bete sig lustigt. Vår gamla carpet satt lyckligt i flera veckor på ett ställe innan den helt plötsligt fick för sig att den skulle flytta. Drog ihop sig till en boll och vägrade sätta sig någonstanns......morr. Du vet ju vart den hamnade sen........

Aha okej, han har ju själv valt att sätta sig där så "som man bäddar får man ligga"! Har ju iofs bytt fån 2x35W T5 till 150W MH + 2x24W T5...

Tänker jag fel när jag sätter i anemonen först så den får hitta sin ungefärliga plats innan jag sätter i andra koraller osv?

Och förresten....trevligt med bilder. Nu slipper vi se dom på en liten telefon........Välkommen till saltets underbara värld, (Ibland).

Tack! Jo det är lite roligare att posta här :) Är lite orolig för att jag ska få hjärnblödning bara nu när jag startat salt. Jag är lite het ibland :D;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha okej, han har ju själv valt att sätta sig där så "som man bäddar får man ligga"! Har ju iofs bytt fån 2x35W T5 till 150W MH + 2x24W T5...

Tänker jag fel när jag sätter i anemonen först så den får hitta sin ungefärliga plats innan jag sätter i andra koraller osv?

Tack! Jo det är lite roligare att posta här :) Är lite orolig för att jag ska få hjärnblödning bara nu när jag startat salt. Jag är lite het ibland :D;)

Tror att det kan vara en bra ide att låta anemonen hitta sin plats innan man sätter i andra koraller, men du kan nog inte vara säker på att den sitter kvar där sen om det kommer in andra koraller som ändrar flödet eller andra parametrar förändras.

När det gäller att bli het så är du inte ensam :smiley9: Själv har vi varit till Stockholm två vändor men inte skulle vi ha nått sa vi innan vi for, men likförbennat har man kommit hem med X antal frigolådor......men skynda långsamt är ändå vårt råd. Att ha is i magen kan många gånger rädda en från att begå stora misstag. Själv har vi lärt oss att läsa på om fiskarna innan vi köper dom, har gjort våran beskärda del av missar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har vi lärt oss att läsa på om fiskarna innan vi köper dom, har gjort våran beskärda del av missar.

Det gäller ju alltid, söt som salt, men det är ju inte alltid så lätt :D Förresten, har du inga fraggar över ;) Eller just ja, du ska ju spara till ditt 700 :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har anemonen blivit normal färg och form igen, jag vet inte men jag brukar inte skrumpna ihop och ändra färg när jag blir bajsnödig XD :P Är det någon som vet varför den inte är klibbig nu?

Vad tycker ni jag ska ha för koraller etc? Xenia elongata är självklar(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia är bra, verkar dock som att den slutar växa när karet mognar. Sinularia är en annan enklare korall. Sacropyton finns ju också. Sen så finns det en hel uppsjö av koraller som är fina och relativt enkla men allt beror ju på vad du själv vill ha. mjukisar, lps, sps. Kolla runt på reeflex och läs på om dom du tycker verkar intressanta :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia är bra, verkar dock som att den slutar växa när karet mognar. Sinularia är en annan enklare korall. Sacropyton finns ju också. Sen så finns det en hel uppsjö av koraller som är fina och relativt enkla men allt beror ju på vad du själv vill ha. mjukisar, lps, sps. Kolla runt på reeflex och läs på om dom du tycker verkar intressanta :-)

Jo jag kollar för fullt på reeflex :) sinularia dura som tomas har är jag inte så sugen på, ska kolla lite på några lätta sps/lps :)

Vad är det för alger som växer på stenen lite till höger om anemonen i mitt kar? Kollade på reeflex om dem, Chlorodesmis fastigiata var mest lik så att säga. Mina har nästan nyss börjat växa... Men kan det verkligen vara fastigiata? Sällsynt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kollar för fullt på reeflex :) sinularia dura som tomas har är jag inte så sugen på, ska kolla lite på några lätta sps/lps :)

Vad är det för alger som växer på stenen lite till höger om anemonen i mitt kar? Kollade på reeflex om dem, Chlorodesmis fastigiata var mest lik så att säga. Mina har nästan nyss börjat växa... Men kan det verkligen vara fastigiata? Sällsynt?

Vad det är för alger kan jag inte svara på. Det kommer och går så mycket alger under första tiden. När det gäller LPS o SPS:er så har jag inga direkta råd. Vi försökte oss på sps ganska tidigt med sämre resultat, men många andra har ju lyckats. Vi har en montipora capricorn som kanske skulle gå fragga då den växer ganska fort. Sen så finns ju även hammarkoraller som många verkar ha i karen ganska tidigt. I övrigt så kan man ju ha knappar och skivor i olika färger om man söker färgklickar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte 3 koraller från Nordh´s idag ... så jag hoppas skummaren kommer fort

köpte en devils hand och 2 av de röda fingerkorallerna i 120 liters

plockade även hem en "knapp" och en plattanemon som hade lossnat från sina stenar samt en liten mussla som kommer från dig tror jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte också en cladiella på Nordhs. Och Holkens Xenia börjar bli bättre nu. En bit har släppt och sitter på en sten nu. Bra bra. Ska byta rören nu till några lite blåare. Får se hur det blir.. Om jag kommer på hur man byter i en aquastyleramp :s

Skulle du kunna skriva latin på de koraller jag fått av dig Holken? Vet att du inte kan alla, men några. Montipora Capricornis vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rohdactis Mussides är den gröna skivliknande korallen. Sen så var det som du säger en Montipora capricorn. Sen så var det av den andra flakväxande oxå eller hur? Det är en encino....... nåt, väldigt svårt att säga exakt dock. Sen så var det vanlig xenia sp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://se.reeflex.net/tiere/1690_Echinophyllia_patula.htm är det den som liknade moticap lite? Sen var det en till, typ pavona cactus? http://se.reeflex.net/tiere/587_Pavona_cactus.htm.

Pavona cactus fick du ju oxå en bit av, glömde den:snurrig:

Sen den övre vet jag inte. Har ingen aning men nån typ av enchinophyllia eller enchinopora men som sagt, har ingen aning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...