Gå till innehåll

DAHLBERGS 120 salt


DAHLBERG

Rekommenderade inlägg

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Räkna med att köra första omgången med fosfatreducering en vecka ungefär. När fosfatvärdet börjar stiga på nytt byter du ut den. Sedan får du köra två tre omgångar till om ett par veckor. När värdet är noll har du ett eller två byten kvar innan dinosarna börjar dö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den fosfathalt du har i vattnet blir den mättad så snabbt om du tar den dos som står på burken. Men när du fått ned fosfaten och lakat ur det mesta ur stenen räcker det mycket längre. Hur länge beror på hur mycket du matar, på skummaren och vattenbyten med mer.

Jag byter ungefär en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med den fosfathalt du har i vattnet blir den mättad så snabbt om du tar den dos som står på burken. Men när du fått ned fosfaten och lakat ur det mesta ur stenen räcker det mycket längre. Hur länge beror på hur mycket du matar, på skummaren och vattenbyten med mer.

Jag byter ungefär en gång i månaden.

Kör ju som sagt med seras phosvec granulat - hela påsen i filtret bara. Men jag mätar bara fosfaten då och då och byter ut när po4 drar iväg hoch håller på så tills dinosarna är borta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fordras nog att du håller noga koll på värdena om du skall få bort dinosarna. Nu har jag inte kunnat hitta på vilken bas Seras Phosvec är gjord. Är den gjord på zeolit duger den inte för saltvatten. Är den gjord på aluminium kan den döda korallerna vid överdosering + att den inte tar upp silikat = tar inte bort dinosar. Är den gjord på järnbas = rostbrun fungerar det men det tar tid precis som jag skrivit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Skellefte södra:

Salarias fasciatus

Tripneustes gratilla

Archaster angulatus

Sjöborren började direkt slakta dinosar! Känns bra att se en kal fläck iaf :D Får se hur det ser ut om nån vecka när han gått några varv :) Sjöstjärnan sjönk direkt ner i sanden och lämnade en stor vit sandfläck eftersig, också skönt som fan. Hoppas han pillar runt lite mer under veckan!

Just nu vill man bara se att skiten går att motverka iaf, kanske inte bota till en början... Lär ju växa tillbaka direkt.. Men det känns skönt att få en liten gnutta hopp iaf.

Dino Wars - a New Hope.

post-4741-14468918812068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var roligt att få se ditt kar häromkvällen, inte ofta man har en saltis 500m bort!

Har de små nya tillskotten börjat trivas än?

Discosoman är ok, men Xenian slår ut först på kvällen. Hela långa dagen är den skrumpen. Men det blev väl en chock där med MH?

Såg min nematodes var ute och simmade för första gången sen jag köpte honom :) Fasciatusen är fet som en julgris och sjöborren mumsar på.

post-4741-14468918864769_thumb.jpg

post-4741-14468918864954_thumb.jpg

post-4741-14468918865085_thumb.jpg

post-4741-14468918865217_thumb.jpg

post-4741-14468918865344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...