Gå till innehåll

driftskostnad


gnuttas

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag sitter och funderar lite över driftskostnader på ett saltvattenskar. Jag är ännu bara i planeringsstadiet för mitt första akvarium. Jag har funderat över ett RSM 130L. Är det någon som har någon ungefärlig uppgift på vad driftskostnaden är varje månad? Alltså borträknat ev. avbetalningar och inköp av material och dyl. Bara själva elkostnaden för att driva akvariet. Jag förstår att det beror på vad man har för prylar och så, men UNGEFÄR, vart hamnar man? Är det 100/mån, 500, 1000? Som ni förstår har jag inte en susning...

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen David till en rolig och utmanande hobby,jag kan inte svara på din fråga om driftkostnaden på ett kar men allt från en hundring till tusen kronor per månad tror jag.Jag ville bara skriva att din trådstart ser man sällan utan folk startar kar och har inte en susning om vad det kostar,så du börjar bra.Hoppas du får ett bättre svar och lycka till med karet.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går ganska lätt att räkna fram ett ungefärligt pris om man vet effekten (W) på alla ingående prylar i akvariet.

Sen ska man även fundera på hur många timmar om dagen prylen är igång.

Exempel:

Belysning lyser 10 timmar: 2x 54W x 10h = 1080W = 1,08 kWh

Pumpen går 24 timmar: 10W x 24= 240Wh = 0,24 kWh

Osv...

Totalt: 1,32kWh

Det är i medel 30 dagar på en månad: 30 x 1,32 kWh = 39,6 kWh/månad

Elpriset är väl ungefär 1kr/kWh just nu

Listan i exemplet är inte komplett som du märker.

Om nån mer elkunnig har invändningar ger jag mig inte utan fight -boxing-sjuk-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 kr / liter / år är ungefär vad jag räknar med.

Om ingenting går sönder.

Hur räknar du då?

för mig går det väl typ 13kr/dag :) alltså inte liter men kr/dag. Det jag tänker på då är typ bara salt och mat då... sedan har man ju osmosvatten, el och så vidare på det... :)... man ska väl kanske räkna in lamopr och sånt med som ska bytas typ 2gånger/år...

Hehe närmare än så vet jag inte om jag törs räkna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas har ju ganska rätt om hur man räknar ut driftskostnaden för el men man kommer inte mer än på ett ungefär med att bara räkna. Det som tillverkarna uppger är en ungefärlig effekt som inte alltid stämmer med verkligheten, dessutom kan t ex förbrukningen för en pump variera beroende på hur mycket man stryper den.

Det finns pryttlar att verkligen mäta med så att man får klara besked. Clas i sjön har rea på en sån just nu:

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-3760

Jag funderar klart på att köpa en, det vore ju lite intressant om fler slog till så att det kom fram verkliga siffror på hur det ligger till. Nån kanske då tycker att det är lika bra att inte veta och jag kan ha viss förståelse för att man kan tänka så... Fast då vet man inte heller hur man ligger till, det skulle ju kunna ha sitt intresse att se hur förbrukningen ser ut med olika typer av teknik och har man en mätare så kan man ju också på ett enkelt sätt testa vad olika åtgärder ger, isolera karet, byta pump osv.

Så kul är det ju inte att prata pengar men som det ser ut med kostnader och miljöfrågor så tycker jag nog inte att det i längden håller att helt blunda för att det kan ha sitt intresse att se på möjligheter att minska elförbrukningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De billigare elmätarna skall tydligen inte vara så precisa samt att de tydligen har problem med att mäta T5 belysning (troligen HF donet som spökar där). Kan säkert vara vettigt att både beräkna och testa med en mätare så får man något mellanting som man kan kalla "sanning" :)

Hur är det med kostnader för salt och andra tillsatser och spårämnen och sådant?

Som foder räknar jag med att kunna använda räkmix om det blir tillräckligt med fisk och djur för att fodret skall börja kosta nämnvärt.

Även jag är i tankarna på att starta mitt första saltvattenskar (220L) men vill verkligen räkna på det hela innan jag sätter igång. Vet inte riktigt vad man brukar tillsätta och kommer såklart läsa på en hela massa men att få en uppfattning av vad ni mer erfarna har för tankar är guld värt!

Första inlägget här föresten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som många nämner det är inte bara EL som kostar det är allt annat också,men trådskaparen ville ha till ett rsm130 och då endast el nu hade man kunnat räkna ut det men eftersom det ligger inkapslat så vet jag inte riktigt..men det är inte så blodigt det ljuset och skummaren och två små pumpar och 2 st VB/månaden med då osmos kanske??doppvärmare??pump att röra om i spannen/dunken under nån dag som du förstår svårt att räkna ut...Pantentan på det hela det är inte så dyrt med ett kar det brukar springa i pris om man har ett par.kanske på ettca 100kr kanske lägre i månaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyse+ uv 220watt x 10 = 2200watt

pumpar +returpump 200 watt x 24 = 4800 watt

Värme (uppskattning) 500 watt

7,5 kw/dag = ca 9 kr /dag x 30 = 270/ månad

mat ca 50kr/månad

rowaphos 50 kr/månad

balling 80 kr/månad

lysrör+uv slitage 50kr/månad

sammanlagt 180 / månad

Allt som allt 450/månad. Skulle nog blivit något mindre med returpump och värme om jag inte haft sumpen i källaren pga lyfthöjd och värme.

Hoppas det hjälper någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns mycket att innefatta i begreppet driftkostnad och egentligen är det du själv som väljer nivå. Självklart kostar ett hightech SPS kar med pippifärger mer att driva än ett kar med enklare koraller.

Sätt själv utifrån din budget en summa som du kan tänka dig att lägga på karet och räkna därefter bakåt vilken nivå du har råd med. Den här hobbyn kostar det ska man inte blunda för även om många av oss gör vårt bästa.

Om du vill läsa på om ämnet elförbrukning så finns det en hel del bra i arkivet.

Vad kostar erat kar utslaget per månad

Hur många KWh drar ditt akvarium i månaden

Elförbrukning

Elförbrukning - fil för att jämföra två produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite offtopic:

Givetvis kostar det pengar, men när man skall planera belysning m.m. av karet så vill man ju lägga det hela på en lagom nivå.

Min plan är att belysa ett 80*55*50 kar (220L) med 4st 70W MH spotar. Kan jag med den belysningen välja att lägga mig både på en högre och en lägre nivå eller är det som med ett sötvattens växtakvarium att ju mer belysning du har desto mer behöver du tillföra mängder av gödning och Co2 för att inte skapa ett totalt kaos i karet?

Vet fortfarande inte hur det hela kommer utveckla sig så jag vill ju ha möjligheten att börja på låg nivå och öka utan att behöva bygga om hela belysningslösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt RSM kostar mig nog 100-200 kr per månad i el och salt.Jag byter 15-20% var 3e vecka samt kör utan kylare då jag inte har nå värme problem.Sen utöver det kanske det kostar mig 50kr månaden för tillsattser så som kalkvattnet och div buffer osv.

Första året är dyrast då vattenbytena var oftare samt att man köpte en del saker man trodde man behövde som visa sig vara lite overkill för en nybörjare.

Mina kostnader för mitt RSM och 350 hörnkar är inget för en hobby jag tycker om.Kastar bort drag för nästan mer då jag fiskar lax ;)

Jag ser inte detta som en lyx hobby utan vad jag sett ser det ut som priserna går ner vid större intresse och man behöver inte vara värst.

MVH.Ted Molin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...