Gå till innehåll

Diverse fiskfrågor!


Lukaa

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har precis startat med ett 58liters Clownhotell

Köpte levande sand o levande sten o hade det igång i en vecka utan något liv, Kontrolerade nitrit dagligen och allt såg bra ut!

Satte i röda emeritkräftor och några turbosniglar dag 7

Sedan två veckor efter det kompleterade jag med två st Dascyllus aruanus - Trerandig frökenfisk

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/geek/gars/images/7/3/6/dascyllus_aruanus.jpg

Ena började hypervenilera första dagen o gömde sig, dagen därpå hittade jag stackarn död i akvariet.

Efter ca 3 dagar efter döden inhandlades 3 st https://www.saltvattensguiden.se/forumet/geek/gars/images/7/3/6/dascyllus_aruanus.jpg

Samt 2 st ocellaris

Samt 1 st Goby vet ej ursprungliga namnet

http://img134.imageshack.us/img134/3971/dsc00390u.jpg

Problemet är nu att när jag köpte en likadan Goby till som jag skulle stoppa i började den "hyperventilera" direkt samt att den andra gobyn började bråka med honom rejält så han dog!

Vad beror denna fiskdöd på?

Bra att tillägga är att alla nivåer ligger på normalt!

Tacksam för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobyn du köpte behöver rätt stora mängder levande sand för att överleva om du inte kan få den att ta vanlig fiskmat, så ha uppsikt på den när du matar och se ifall den äter, annars kanske det är bättre att den kommer till någon med större sandmassa och att du skaffar en annan goby som kanske är lite lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

värdena lyder

- Salt 1.024

- Temp 26 grader C

- Ph 8.2

- Amoniak 0.05 p.p.m

- Nitrit 0.05 p.p.m

- Nitrat 10 p.p.m

- Fosfat 0.1

Var lite höga trots allt när jag mätte igenom dem!

Nitraten har vägrat lagt sig har varit på samma nivå ända sen start mätt vattnet innan och efter! men enligt vad jag har läst påverkas inte fisken av hög nitrat!

Gobyn har ca 5kg sand att beta igenom på ett 58liters kar så han klarar sig nog

Alla fiskar har ej blivit matade på 2 dagar efter flytt!

Jag koppade samtliga fiskar när jag flyttade dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla djur jag satte i från dag 3 till dag 7 lever fortfarande idag. Har du låga nivåer ammoniak, nitrit och nitrat bör det ju inte vara någon fara på den planen. Det kan ju vara så att du antingen koppade in för dåligt eller att du helt enkelt fick ett par fiskar som redan var på gång. Det andra gobyn verkar ju stressats ihjäl så det borde ju inte bero på samma anledning som fröken fisken.

jag satte i 3 turbo, 4 eremiter, 2 clowner och 2 sjöstjärnor första veckan (med mellanrum), vilket jag iof tyckte var mycket men det är knappast något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...