Gå till innehåll

Krabbor i acroporan - parasiter?


Kendra

Rekommenderade inlägg

Jag har haft små håriga krabbor i tre av mina acron (en krabba per korall) och kollat dem under ett tag för att se om de gör skada på korallerna. Ville inte plocka bort dem i onödan, dessutom är de ganska söta, ser ut som Kakmonstret från Mupparna.

post-4339-14468918578904_thumb.jpg

Det är inte det lättaste att se om krabborna käkar på korallen eller om de bara skrapar bort skit från den... Idag såg jag att de nog inte är så bra för korallerna

post-4339-14468918579155_thumb.jpg

Dessutom hittade jag den här tråden http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=164406&st=0

Så nu är två áv gangstrarna förvisade till sumpen, den tredje lyckades gömma sig och har fått respit så länge.

Är dock fortfarande inte 100% övertygad om deras skuld. Vad tycker ni? Är de skyldiga eller kan korallen ha blivit skadad av något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag letade reda på länken om myt påståendet om håriga krabbor: subscribed.gifpost_old.gif <INPUT id=tlist_26212 value=0 type=checkbox name=tlist[26212] inlineModID="inlineMod"> Hairy crabs are bad (can eat corals, etc.) and should be removed. - MYT, länk till in

Vad som är sant vet jag ej!

Myt eller inte.. håriga krabbor åker ut såfort jag hittar dem.. De flesta av dem blir stora nog att plocka sovande småfiskar tillslut.. även om de nu inte tuggar acroporatoppar varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för input och tack Jonas för länken. Jag har läst artikeln förut och därför haft krabborna under observation ett bra tag innan jag bestämde att plocka ut dem. Är riktigt blödig av mig och tycker synd om de stackare som ska bo i min sump :skrattar:. Först när jag såg att korallen blivit skadad, så åkte krabborna ut. Fast idag såg jag att det har flyttat in en ny likadan krabba i en av de "befriade" acropororna. Har tydligen en hel arme av blåögda håriga krabbskrällen som står i bostadskön... Och det går inte att få ut dem utan att lyfta upp korallen och jag HATAR det förbaskade limmet :x, så fanskapet ska få bo kvar några dagar tills jag orkar göra om proceduren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...