Gå till innehåll

Sjöhare Borta!?


jensa

Rekommenderade inlägg

Åkte iväg en stund på eftermiddagen till en butik och köpte mig en fin liten fisk, inget konstigt med akvariet när jag lämnade lägenheten.

När jag kom hem så satte jag mig och åt en välförtjänt middag med gott att dricka till ;) fötterna på bordet och sneglandes på karet, efter ett tag så slår det mig att någonting saknas i karet, jag tar mig en redig funderare och en ordentlig koll,

inser efter ett litet tag att det är sjöharen som är spårlöst borta, (hur man nu kan missa en sån stor och extremt ful sak?)

Kan det vara så att min anemon ätit upp den?

Då jag inte har några "döda fläckar" i akvariet och kan se överallt så känns det ju väldigt underligt hur han bara kan försvinna, (förmodar att det är en han då flickvännen redan döpt den till IOR)

Dom kan väl inte gräva ner sig i sanden eller så? i sumpen är han inte heller, ditt har bara min OkinaweGobi flyttat,

Tacksam för råd och tips,

Mvh Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du otur så har den dött. Jag märkte att min hare sjönk ihop en del efter den dött, så din kanske isf har hamnat i någon skreva bakom en sten.

EDIT:

Såg just att du skev: "inte har några "döda fläckar" i akvariet och kan se överallt ".

Vet ej om anemoner kan käka en hare.

Min hare dog iaf utan känd anledning. Min teori är att putsarräkan stressade ihjäl den. Jag såg att den satt nöp och drog i baken på honom då och då.

(stack ner sina ben i analöppningen på haren och drog ut småbitar därifrån!)

Lyckades inte få fatt i räkan i tid...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 6 år senare...

Vi har flyttat en sån från ena tank till den andra (där fanns alger) och haren käkade på hela dagen men i morse såg jag honom gräva ner sig i sanden och där sitter han fortfarande, nästan osynlig. Undrar om dom är nattdjur eller hans beteende är tecken på att någon/något stör honom? I denna tank sitter alla aggressiva fiskar men jag höll koll igår, efter flytten, under dagen och ingen av fiskar försökte kontakta honom... under natten brukar ju dom sova. Skall jag flytta honom tillbaka eller bara låta honom vara, tack?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl troligt att det är ett skyddsbeteende men man kan aldrig vara säker. Jag skulle låta hen vara kvar men försöka följa beteendet så mycket som möjligt. Vissa beteende kommer bara fram om det finns hot.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...