Gå till innehåll

Kimetts första salt (RSM)


kimett

Rekommenderade inlägg

Hmm ska testa med en 1.5 liters när jag kommer hem och lite grön slang. Borde gå ihop sig...

Glöm inte bort att berätta hur det gått sedan. Tänk även på att slangarna blir betydligt mer elastiska om man värmer upp dem, tror att röret är lite större än standardslangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Glöm inte bort att berätta hur det gått sedan. Tänk även på att slangarna blir betydligt mer elastiska om man värmer upp dem, tror att röret är lite större än standardslangen.

Jodå resultatet kommer här sen. Brukar som standard använda kokande vatten och har några olika slangar har jag hemma också.

Ska "bara" bli klar med slutjusteringarna av lilla forskningrapporten innan jag kommer iväg från skolan också....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

image118k.jpg

Äldre bild på den större skivan som har växt fram.

image125.jpg

Sinularian fick ett ovälkommet besök.

image126c.jpg

Kapad flaska och slang för extra bubbelfälla. Gjarde lite skillnad men det som fick det att minska rätt bra var en kapning av botten utav skummaren, nästan 3 cm som kapades dock tar det nu stopp i överkant med den vertikala glaslisten.

image130jt.jpg

Röran i underskåpet för tillfället. Börjar bli dags att åtgärda snart.

image136a.jpg

30 dec tillkom första fiskarna. Äter effektivt allt som släpps ner så fort man är vid vattenytan.

image139tp.jpg

Min ena eremit som fick för sig att springa omkring näck i 3 dagar innan den gick tillbaka till gamla skalet. Dock varade det inte så länge utan fick storhetsvansinne och tog största skalet han kunde hitta.

image141n.jpg

Vissa svårigheter har kommit med det stora skalet men ännu vid liv.

image143yl.jpg

11 jan tillkom detta lilla monster. Visar inget större intresse för alla makroalger men biter på alla gröna områden inkl glaset men har inte laggt på sig ännu. Håller fortfarande på och försöker få den att äta nori.

image145r.jpg

(Fungia Paumotensis)

13 jan blev en sväng till Ted för lite koraller. Söker fortfarande efter Euphyllia (para)divisa och yayyamensis. Väntar på att Ca och Mg ska börja krypa neråt då dessa värden vart lite höga enligt testerna.

image148h.jpg

(Euphyllia Paraancora)

Så var det uppdaterat till nya året. Väntar på leverans på en Tunze 9002 som förhoppningsvis dyker upp inom en vecka. Annars flyter det mest på och börjar bli dags att bli av med massa skit som slaggt sig på botten igen. Båda orginalpumparna är nu igång och ingen annan cirkulation för närvarande.

Hr fått några fler bubbelalger som dykt upp på några ställen som också ska bort snart förhoppningsvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapad flaska och slang för extra bubbelfälla. Gjarde lite skillnad men det som fick det att minska rätt bra var en kapning av botten utav skummaren, nästan 3 cm som kapades dock tar det nu stopp i överkant med den vertikala glaslisten.

Så du sänkte hela skummaren ett par centimeter, smart lösning. När jag fortfarande hade kvar orginalskummaren så hade jag problem med att skummaren fungerade bättre om vattennivån var hög i sumpen men det kändes som om bubbelfällan fungerade sämre då.

Eftersom PET-flasks-bubbelfällan faktiskt gjorde lite skillnad så måste jag nog ta och göra en själv. Vilken slangdiameter var det som du använde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du sänkte hela skummaren ett par centimeter, smart lösning. När jag fortfarande hade kvar orginalskummaren så hade jag problem med att skummaren fungerade bättre om vattennivån var hög i sumpen men det kändes som om bubbelfällan fungerade sämre då.

Eftersom PET-flasks-bubbelfällan faktiskt gjorde lite skillnad så måste jag nog ta och göra en själv. Vilken slangdiameter var det som du använde?

16/22mm tror jag det är. Samma som funkar på insuget till MaxiJet pumparna.

Efter sänkningen så har jag mycket bättre skummning. Tidigare var det bara skumm upp i behållaren när det var nyligen påfyllt nu är det nästan konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi bioted igår och fick tag på nya tester för Ca och Mg då dessa visat väldigt höga värden som ökat enligt dom. Blev även den stora överrinningskammen till karet samt röd seaveggies för att försöka truga på salariasen igen.

Nya Elos testerna visade något andra värden än Saliferts. 1200 Mg och 460 Ca någon skillnad mot todogare då det påvisade mer än max för testerna. Få bli några VB och hoppas värdena blir bättre.

Nya skummaren kom idag också. Mycket plats "över" helt plötsligt i sumpen. Bilder kommer senare.

Fortfarande inget synligt intresse från salariasens sida vad jag än lägger ner för att mata än...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fått upp lite bilder nu till slut.

image156r.jpg

Lite handlat.

image157w.jpg

Nya kammen till vänster och gamla till höger. Liten skillnad hur dom ser ut, att tänka på om man köper för att byta ut och tycker dom ser likadana ut.

image158vj.jpg

Nya hoppet.

image161d.jpg

image160sl.jpg

Problemet som uppträder om man inte vill modifiera.

image162t.jpg

Lite tidigare idag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite väl kostsamt för en liten behållare men skummaren ska väll flytta ner sen när det blir en ordentlig sump i skåpet så kommer nog få vara så länge, men trevligt att se möjligheten.

Adamantis: Kör BB tills jag finner en anledning till annat. Fortfarande en hel del skit som samlas i bakkant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser bättre ut och bakterierna får en större yta att mineralisera näringsämnen på. Winwin. Skiten som samlas håller på att brytas ner och blir mat till bakterier och koraller. Vill du inte se det, så kan du rikta en av rsm:ets pumpar nedåt eller köpa en liten streamer, vilket har fler fördelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet så behöver man inte modifiera Tunze-skummaren för att få plats under locket, däremot så vart jag tvungen att göra en mycket liten modifikation av RSM-locket för att kunna öppna det utan att först ta ur skummarkoppen.

Den modifikationen bestod av att limma fast ett OH-papper på insidan av locket för att inte skummarkoppen ska fastna i springan mellan den övre och undre halvan av RSM-locket när man stänger den igen.

Skummaren måste dock sitta på exakt rätt ställe för att det ska funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet så behöver man inte modifiera Tunze-skummaren för att få plats under locket, däremot så vart jag tvungen att göra en mycket liten modifikation av RSM-locket för att kunna öppna det utan att först ta ur skummarkoppen.

Den modifikationen bestod av att limma fast ett OH-papper på insidan av locket för att inte skummarkoppen ska fastna i springan mellan den övre och undre halvan av RSM-locket när man stänger den igen.

Skummaren måste dock sitta på exakt rätt ställe för att det ska funka.

Kan tänka mig att det hade varit lättare om den suttit mitt på locket där det är en större fördjupning.

Börjar snegla på en reaktor för att köra fosfatremover och aktivt kol i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite mätningar med nya och gamla tester konstateras att sprutorna för vattendoseringen i Salifert testerna ger lite för stor vattenmängd vilket gör lite skillnad på testerna men testade att använda Elos större spruta som visade sig stämma bättre och nu ger de olika testerna en betydligt mer samlad bild av värdena.

Ska försöka få till ett ordentligt vattenbyte idag då det var ett tag sedan nu. Även passa på att slita lite i algerna och sett några bubblor som behöver avlägsnas med.

Skummaren har börjat producera mindre bubblor nu och kunnat öka lufttillförseln så snart kan den nog ses som inkörd till slut.

Igår hade ena eremiten ömsat en omgång. Såg betydligt mer ut som en död eremit än vad räkornas ömsning gör kan jag säga, men fortfarande 2 eremiter i karet så. Ena räkan ömsade nyligen den med och växt rätt bra jämnfört med sin kompis.

Beställde lite grejer från Elfa också för bygga av automatiserad vattenpåfyllning. Ska byggas för standard 230V uttag så pumpen lätt kan bytas utan problem. Behållaren för vattnet blir en plastbalja med lock, tror det är en Hammarplast, på ca 30 liter vilket gör att den inte ska behöva fyllas på lika ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var förbi Zoogiganten en sväng igår kväll och blev att en euphyllia yayyamensis fick följa med hem till karet, så en mindre på önskelistan nu. Bild kommer...

Projektet med vattenpåfyllningen har stagnerat pga tidsbrist men saknas "bara" flottörer och ska även byta reläet då lämpligt att bryta fas och nolla då det inte är fast installation.

Värdena såg bra ut vid senaste mätningen dock lite skitalger som kommit nu sista dagarna men troligt skiten som ligger på botten som fått ligga för länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rensade upp lite alger och skalrester från räkorna idag och upptäckte att min salarias låg på botten nu på kvällen. Såg risigt ut redan i början men verkade repa sig men tydligen inte tillräckligt :-(

Håller på och ska ordna fästen till vattenpåfyllningen som sattes ihop idag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för lite bilduppdatering också.

image164.jpg

Testning för vattenpåfyllning. lite delar ändrades på vägen...

image166.jpg

(Euphyllia Yaeyamaensis)

Såg denna av en slump när jag var förbi Zoogiganten 12 feb. Var inte riktigt priser man är van vid men ibland får man offra sig lite för att på tag saker man jagat. Så nu pågår väntan på att fler huvuden ska komma fram :-)

image168t.jpg

(Acropora sp.)

Dagen efter 13 feb var det dags för en näringsindikator och tillika första SPSen. Har hunnit mörkna lite men fortfarande gul/grön vilket känns bra.

image169i.jpg

Slutliga kopplingen av vattenpåfyllningen i denna version. Framtiden får utvisa när jag orkar fixa det snyggare än sockerbitar. En extra flottör ska nog tillkomma som säkerhet i tanken också.

image171q.jpg

På plats på påfyllningstanken. Fungerat utan problem hittills och borde fortsätta så länge till. Så nu kan man vara borta några dagar utan problem att salthalten hinner stiga.

image173.jpg

(Dolabella auricularia)

Karets nyaste invånare som koppades in idag. Hämtades hos mrmugg och har konstant krälat omkring i nu hela karet och ätit lite här och var. Peppar peppar ännu inte vält något. Döpt sedan tidigare till Ernst, bara namnskylt som saknas nu...

image174g.jpg

Trion som just nu sitter i mitten av karet efter förmiddagens ommöblering för att komma åt algerna under rensning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

image175g.jpg

Innan helgen såg det ut såhär...

image176u.jpg

Lite blandade inköp under gårdagen. Lite nytt salt, magnesiumtillskott osv...

image177.jpg

Efter att en säck med sådd sand från Carribean Ocean såg karet ut såhär. Efter 12-14 timmar hade det lagt sig så man såg i karet men det mesta var rätt grått. Har nu vart i och flyttat ut sanden lite mer och viftat bort damm så nu är det vadd i överrinningen så börjar se lite igen efter 3 timmars väntande.

image178j.jpg

Tropic Marins fosfatreaktor som ska testas med hälften kol i. Passar lagom i sumpen även denna.

image179g.jpg

(Seriatopora Guttatus)

Lite tjockare och trubbugare än Hystrix men väldigt färggrann. Ska i framtiden få sällskap av en Hystrix.

image180r.jpg

(Seriatopora Caliendrum)

Väldigt fina färger, polyperna ute. Ska också vara mindre ljuskrävande.

image182.jpg

(Tridacna Maxima)

Ligger nöjt utslagen i sanden. Rekommenderas varmt.

Sen har även 4 st Chromis Viridis och en Nemateleotris Magnifica kommit i karet. Magnifican var så ivrig att den hoppade ur påsen i karet under inkoppningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för idag. ser ut som om ernst har en del att tugga på och det blir han nog bara glad för. mycket fina spsér som ni köpte. kan ju räkna med att jag kommer köpa loss en fragg av Seriatopora Guttatus och en av Caliendrum när dom växt till sig. hahaha mycket fina båda två. gillar helt klart färgen på Guttatus. ska se om jag kan få tag i en bit hysterix snart skulle ge ett lyft i min tank. ska även kolla mg imorgon kan ju vara det som lurar i tanken även få upp salthalten lite.

tack för idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjort lite vattenbyten sista dagarna nu för att få upp värdena till bra nivåer igen, buffrar Mg extra. Börjat få ut sanden överallt nu.

Börjat fundera på om min Sinularia kan vara boven med långsam tillväxt på allt. Har både Xenia och stjärnpolyper men står mer eller mindre stilla, kanske inte riktigt så illa men lågnt ifrån pestaktigt som många beskrivit. Xenian har väll sen uppstarten nästan dubblerat. Vilket inte blir någon större tillväxt. Känner titt som tätt när man är och petar i vattnet att det sticker en del efter ett tag vilket jag misstänker är nässelgifterna. Karet har ingen större vattenvolym heller. Så slutet blir helt enkelt om Sinularian ska få vara kvar eller avyttras? Någon som har erfarenhet om detta problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för lite uppdatering igen...

image184g.jpg

Ernst har påvisat lite för stora tendenser till att vara intresserad i innehållet i karet. Här är han och "pussar" på musslan och igår kväll var det Caliendrumen som fick påhälsning, två stycken av pinnarna som små slickepinnar. Tog ett tag men ser ut som alla polyperna är ute nu så verkar inte ha tagit skada åtminstone, men händer det igen så får man väll fundera på vräkning.

image186p.jpg

Såhär såg det ut efter en omgång med att trycka ut sanden igen. Funderar på att suga ut en del då det är rätt djupt på sina ställen och 9 kg är i största laget för mitt lilla kar. Börjat få ljusbruna tendenser på kisel i sanden så är i och rör lite då och då nu. Hoppas det klarar sig till helgen då jag ska försöka få tag på några sandvändande snäckor, en 5-6 stycken tror jag.

image188a.jpg

Musslan på sin nuvarande plats härom dagen.

image189y.jpg

Misstänkte boven som ev ger lite för mycket gift i vattnet. Avvaktar lite till och ser om saker börjar ta sig när värdena är under bättre kontroll igen. Buffrar Mg för fullt och de andra värdena ser bra ut vid senaste testomgången.

image190d.jpg

Fått en bild på Magnifican till slut. Lite knepig och gömmer sig så fort man kommer nära akvariet, men har hittat sitt "ställe" i bakre högra hörnet där han står oftast.

image191f.jpg

Fosfatreaktorn med lite modifierat innehåll. Fosfatremovern som följde med och Lifeguards aktiva kolpellets. La till fin 2cm tjock filtermatta i botten för att fånga upp skiten i något annat än de medföljande vita padsen.

image192w.jpg

Var lite trilskande men till slut fick allt plats. Som synes börjar det bli fullt här. Nästa steg blir nog att få igång en större sump med överrinning, får se när det kan tänkas bli.

Hoppas på att bättre värden och minskningen av fosfat ska ge resultat på tillväxten. Med lite tur så klarar sig sanden till helgen utan att bli helt skitig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...