Gå till innehåll

Kimetts första salt (RSM)


kimett

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur är det med bänken, den har inte börjat skeva? Jag tänkte mest eftersom du bara har en regel i.

Nädå inte sett några sådana tendenser.

Sen senaste som finns skrivet så har överrinningsbox inkl 60l sump osv tillkommit också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att du också haft problem med mikrobubblor i ditt rsm, var det kapningen av skummaren som gjorde susen eller har du andra tips?

Kapningen var det jag upplevde störst förändring av. Håll koll på vattennivån bak i sumpen också så det är inte där det strular.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Hmm var ett tag sedan nu tom längre än vad jag minns.

Inte oväntat har det hunnit och ändras en del. Märkt att jag inte uppdaterat sen innan sumpen tillkom.

Lite snabbt är det nu sump med biopellets i ett grotech UF-110, en BM 180-CS skummare som fick ersätta 9002. Även en GHL SA-4 har tillkommit med balanseral Balling, fortfarande en kanal ledig som troligen blir något lämpligt tillskott.

I själva karet har några saker förändrats. En tunze nano wavebox fick hamna i ena hörnet och har gjort att euphylliorna drog ihop sig lite så inga större problem där. Även gått över till enbart blått i belysningen. Första tiden var det väldigt blått men det lugnade sig efter ett tag dock inget som kameror tycker om, ev byta till ett 50/50 rör framåt.

Levande så finns nu även en blå sjöstärna, linka, och en elddvärgkejsare, loriculus. Inga problem med rivalitet som setts ännu. Kirurgen är tjock, rund och växer får se när det blir dags att fundera på större utrymme till den. Clownfiskarna har bytts till saddleback's vilket har visat sig ett rba byte. Inga bett eller attacker när man är nere och pillar längre.

New Life pelletsen börjar snart ta slut, har fungerat bra och inte sett något dåligt av användandet, börjat med små grotech pellets som komplement och även dessa är det slagsmål om så inga matproblem.

Kör nu med enbart ena av de två pumpar som sitter i karet från början vilket hjälpt till med att få en stabilare vattennivå baktill. Överrinningsboxen har nu två stycken u-rör så nu är den tyst(are) så låg lite i kanten vad som var lämpligt med enbart ett rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

kH: ca 7

Mg: 1:27 2:4 ca 1150

Ca: ca 350

ca 32-33 psu

dags att höja ballingdoseringen från 3x10 till 3x13 ml och trycka i lite mer ur Ca-dunken. Om det inte skulle göra tillräckligt får det väll bli en pulverburk till att ha som extra.

Borde få gjort ett vattenbyte men känns mindre realistiskt tidsmässigt men men. Kommer flyttas nästa helg är planen så blir även stort vattenbyte då med enbart osmosvatten från grunden så ska bli intressant och se resultatet därefter. En Aqua Light 300 liters sitter installerad vid grovvasken i nya lägenheten så tar inte hela natten att fylla 20 liter längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150W MH har inhandlats begagnat och ska rustas upp. Ska lyckas bygga någon upphägning lagom diskret. Blir dock inte takupphängning utan för bli någon regel som rygg och sen något utskjut över karet. Även något över sumpdelen får tillverkas för at hindra ljustillförsel och dämpa ev porlande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare

Måste säga att ditt rsm ser riktigt bra ut :)

jag har själv införskaffat ett rsm igår och en av pumparna går mig på nerverna ordentligt så jag tänkte fråga (pga att jag såg att du kommenterade angående det tidigare i tråden) hur du gjort för att få tyst på dom?

MVH Joakim Järvinen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare

Måste säga att ditt rsm ser riktigt bra ut :)

jag har själv införskaffat ett rsm igår och en av pumparna går mig på nerverna ordentligt så jag tänkte fråga (pga att jag såg att du kommenterade angående det tidigare i tråden) hur du gjort för att få tyst på dom?

MVH Joakim Järvinen

Silikonskiva på pumpsidan vid utmynningen minskade mina vibrationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dagarna är länge men månaderna springer fortfarande förbi.

Fixat lite småpyssel med 50mm PVC som är tänkt att ett tag ersätta min Grotech UF-150 som är lite väl överdimensionerad för biopellets som det är just nu.

post-4416-14468921908799_thumb.jpg

Lite limmat och kapat.

post-4416-14468921909067_thumb.jpg

Nästan färdigt.

post-4416-14468921908583_thumb.jpg

Bara vatten som saknas så att säga. Det som ska läggas till är en unionskoppling i framtiden. Förminskningarna sitter så bra när man tryckt dit dom helt att det går åt en del våld för att få loss dom när det väl är läge att fylla på. Sitter nämligen hålskivor både uppe och nertill.

Ska få plats upp till 4dl vilket räcker utan problem öven med rekommenderat max till lite större vattenvolym.

Ska bli intressant och se hur pass mycket jag behöver strypa pumpen. Är en Aquabee 2000 som står där under.

Läge att mäta lite igen och se hur mycket Ballingen ska ökas på nu när det växer lite mer med MH på plats. Nersänkt nu till 14 cm över kanten vilket blir 17 cm ovanför vattenytan. Någon cm till ska den ner senare.

Även en ny pump på test i karet. Polario 4ML pulserar och i båda riktningar. Eller iaf tre nivåer och en viloperiod alla på 5s och sen samma åt andra hållet. Blir lite extra flöde som inte är så konstant. Viner lite på fullt flås får se hur den ter sig om några veckor. Lovande ser det ut åtminstone och liten är den verkligen.

post-4416-14468921909264_thumb.jpg

Lite dåligt rengjorda glas men ungefär så ser det ut nu.

12 st royal blue på väg med flyg också som komplement till MH:n som iofs är "20k K" men saknas lite ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Så var det dags igen... jo det är ju ett kvartal sen senast. Det rullar på lite framåt lite bakåt...

Hade ett missöde med avrinning där det troligtvis korkade igen vid kulventilen och svämmade över några liter samt påfyllning också då så salthalten var inte så bra. På det så var det runt 29 grader ett tag. Nu är det korrigerat men lite korall försvann tyvärr men på bättringsväg.

Pelletsfiltret surrar på bra, har inte satt igen sig. Kör på en 5-70% expansion av pelletsmassan skulle jag tro. Inte behövt strypa pumpen särskilt mycket och kan då och då dra på fullt ifall det skulle se ut att bli någon klumpning. Ska ta tag och limma ihop det snart har jag tänkt, ev bygga ett till för kol och lite fosfatremover, har sneglat lite på Seachems kombo som verkar bra.

Sen har en annan tanke blivit lite mer verklighet idag. Det blir utökning av vattenmassa och visningsyta med en 3x snart. Beställt ett 129x50x55cm (LxDxH) kar i optiwhite som ska kopplas in i det befintliga systemet. Plats och "bänk" är klart redan. Ska bli lite mer utrymme till fiskar framåt och även lite tillväxtmöjlighet för några av de redan befintliga invånarna. Iaf en månad kvar tills nya karet beräknas kunna vara kvar så en del tid till att slå fast allt övrigt. Hävert är satt till 2x max 25mm och har inte planerat någon större mängd i returen så lär inte bli några problem där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Jag köpte Ikeas bänkskiva numerär... Fuktskyddad och tjock, dessutom i snyggare färger än mdf... Brukar dessutom finnas på fynda o fixa i uppkapat skick...

Var lite tvivlande men såg sen att det medföljer två extra kantlister till dom så då funkar det ju rätt bra ändå. Lätt värt att kolla på. Man lär väll få hitta något lämpligt att måla håltagningen med för häverten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju betryggande det faktiskt. Ska kolla upp vad lämplig plastskiva kostar i jämförelse så får vi se vad det blir. Är fortfarande ute i god tid åtminstone.

Råkade boka upp en C. Shepardi idag. Ska troligen få gå i RSM:et när fiskbeståndet har minskats där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så då var karet nu ännu lite mindre orginal. Idag tillsammans med vattenbyte och algskrubbning/bottenrensning så plockades cirkulationspumparna bort somt limmade för hålen. Nu går returen rakt upp i visningsdelen direkt istället. Mångt mycket tystare, hör faktiskt waveboxen nu. Ska nog sätta en aquabee 3000 istället för den 2000 som sitter där nu då det är 25mm upp sen den tidigare NewJet 2300.

Med lite tur så ringar BEnny nu i veckan när han är tillbaka från semestern och säger att nya karet blir klart tills helgen. Ligger redan lite blandad PVC med mera och väntar. Kommer nog en egen tråd så småningom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...