Gå till innehåll

Kimetts första salt (RSM)


kimett

Rekommenderade inlägg

Hade problem med att skummarne inte gjorde sitt jobb så passade på att rengöra den grundligt och blev av med en hel del slam från iläggningen av sanden. Har också uppmätt lågt pH som jag misstänker kommer av dålig luft speciellt då skummaren tar luften i toppen.

Planerat sedan tidigare att fixa till detta problem så att den tar luft utanför tanken. Passade på att dra ut luftsalngen genom det befintliga hål som finns på baksidan av skummarne från början och skarvade på med luftventilen som satt på orginalskummaren. Resultatet syns på bilden nedan.

post-4416-1446891948038_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om man läser lite om musslor brukar det avrådas att ha dem direkt i sanden. Tror att det är risk för att ohyra och parasiter tar sig in via fothålet. Sätt den på något som den kan fästa sig på och placera detta sedan på sanden.

Angående sanden så tycker jag 9 kg är precis lagom. Gör en skidbacke upp mot stenberget, så du har ett tunt lager kring rutan och ett kraftigt kring stenbergets fot. Ser mest naturligt ut och ger en känsla av djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerat sedan tidigare att fixa till detta problem så att den tar luft utanför tanken. Passade på att dra ut luftsalngen genom det befintliga hål som finns på baksidan av skummarne från början och skarvade på med luftventilen som satt på orginalskummaren.

Du lyckades göra så, själv borrade jag ett hål i locket istället. Största fördelen som jag ser det är att det blir betydligt lättare att komma åt att ställa in luftflödet och jag satte dessutom dit en luftventil som var lättare att ställa in (stulen från en slaktad maskin från jobbet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man läser lite om musslor brukar det avrådas att ha dem direkt i sanden. Tror att det är risk för att ohyra och parasiter tar sig in via fothålet. Sätt den på något som den kan fästa sig på och placera detta sedan på sanden.

Angående sanden så tycker jag 9 kg är precis lagom. Gör en skidbacke upp mot stenberget, så du har ett tunt lager kring rutan och ett kraftigt kring stenbergets fot. Ser mest naturligt ut och ger en känsla av djup.

Får ta och läsa lite om det då. Dock vad jag vet så har musslan alltid stått rakt i sand även hos handlaren, men möjligt det underlättar ändå.

Jo sanden ser inte så tokig ut men det djupare närmar sig olämpliga dimensioner och har inget mer än nassarius som gräver runt lite vilket inte är ultimat riktigt men svårt i denna mindre storleken av kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olämplig dimension på så sätt att det är för litet för en sandvändare eller sjöstjärnor.

Det finns väldigt många olika åsikter om hur mycket sand man bör ha. Oftast påstås det att man bör köra med 3-5 cm tjock lager. Följde själv denna rekommendation på ett ungefär och i slutändan blev det lite tjockare längre bak (kanske 5 cm) och tunnare längre fram (kanske 3 cm). Orsaken var att vi hade i för mycket sand från början och tog ut. Och det är ju svårt att komma åt baksidan ...

Sedan tror jag det rekommenderas att stenar ska stå på ett tunt lager eller direkt på glaset så att det inte samlas för mycket skit där reningstruppen inte kommer åt.

Sen finns det dessutom en annan "skola" som säger att man bör anting har ett väldigt tunt lager (typ 1 cm) som i affärena eftersom det är lätt att hålla rent eller ett så kallat "deep sand" akvarium med kanske 10 cm tjock lager. Det senare kräver förmodligen en del del andra lösningar ...

Så jag vet inte om man kan göra rätt eller fel. Det visar sig kanske senare och är avhängig från en del andra faktorer ...

Vad gäller sandvändare så tror jag inte att de behöver speciellt mycket djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väldigt många olika åsikter om hur mycket sand man bör ha. Oftast påstås det att man bör köra med 3-5 cm tjock lager. Följde själv denna rekommendation på ett ungefär och i slutändan blev det lite tjockare längre bak (kanske 5 cm) och tunnare längre fram (kanske 3 cm). Orsaken var att vi hade i för mycket sand från början och tog ut. Och det är ju svårt att komma åt baksidan ...

Sedan tror jag det rekommenderas att stenar ska stå på ett tunt lager eller direkt på glaset så att det inte samlas för mycket skit där reningstruppen inte kommer åt.

Sen finns det dessutom en annan "skola" som säger att man bör anting har ett väldigt tunt lager (typ 1 cm) som i affärena eftersom det är lätt att hålla rent eller ett så kallat "deep sand" akvarium med kanske 10 cm tjock lager. Det senare kräver förmodligen en del del andra lösningar ...

Så jag vet inte om man kan göra rätt eller fel. Det visar sig kanske senare och är avhängig från en del andra faktorer ...

Vad gäller sandvändare så tror jag inte att de behöver speciellt mycket djup.

Menade mer att det är för liten sandyta/kar för några andra sandvändare.

Djupet är rekommenderat till 3-5cm om man inte ska köra DSB och på sina ställen är det lite mer än så som det är nu.

Stenen står självklart på botten då sanden är ett relativt nytt tillskott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev en omgång med testerna nu på förmiddagen och nu är magnesiumet uppe i lämplig nivå igen. Så förhoppningsvis ska det kunna bli lite mer fart på tillväxten framåt.

Temp: 25C

Salthalt: 33 psu

Mg: 1250

Ca: 420

KH: 10

pH: 7,8

KH har vandrat upp lite men bara till och avvakta på att det dalar lite. pH är inte helt säkert då jag inte haft något att referera mot än men ska skaffa ett till test snart och se vad det ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns fel så är Tridacna maxima en av de musslor som bör placeras på en sten, vissa andra bör placeras i sanden. Skulle även rekommendera att du flyttade upp den för att den ska få mer ljus, jag misslyckades med en T. crocea som visserligen är än mer ljuskrävande och den hade jag i mitten av mitt RSM, där jag utan problem får acroporor att växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SÅ var det dags att friska upp vad som kommit i karet. Hade en plan innan avfärd mot Ciklidhuset att det skulle bli en foxface, något till sanden, och lite tester plus kanske något annat behövligt. Slutet blev iaf en algätare, en goby samt lite tester för pH och fosfat samt liten sten till musslan och ett till pelletsfoder.

Humorn idag var när jag öppnade fosfattestet så var innehållet nitrit/nitrat-test. Paff blev man och lite besviken då det hade vart trevligt speciellt då det skulle vara med referensvätska också. Så det testet får åka tillbaka vid nästa tillfälle.

Snabbt till det nya levande med bild och namn:

image197t.jpg

(Signigobius Biocellatus)

Trevlig rackare som ska få hålla lite ordning på min sand.

image196.jpg

(Zebrasoma Veliferum) Pacific

Blev en sådan då det visade sig att den Fox facen som fanns var lite väl stor att ens sätta i tanken utan att behöva ta upp den om 3 månader igen. Så var lite suck jaja då blev det en gul kirurg då, fanns några små lämpliga objekt, men efter lite diskussion med Göran så kom Segelfenskirurgen upp som alternativ. Förvisso blir den rätt stor som max men fördelen med likvärdig växttakt som den gula men mycket mindre storlek från början och mer intressant form och färg blev det ett snabbt omkast i val av art.

image198y.jpg

Lite övrigt inhandlat. pH för att få jämföra mot det gamla och fosfat var tänkt för att få lite möjlighet att kontrollera när det är dags att byta fosfatremovern i reaktorn.

image200f.jpg

Guldklimpen i karet nu. Funnit sig hemma just nu i främre hörnet där dom andra fiskarna inte håller till. Går rätt lugnt omkring och drar i det gröna på stenarna. Har fått en av de två minsta chromisarna som imitatör. Helt enkelt fått för sig att han är stor och ska beta på stenen, rätt underhållande. Den andra lilla chromisen går med clownerna och hänger i deras hörn då och då.

image202.jpg

Smälter in fint och jobbar på bra med att peta runt i sanden så känns även denna som ett bra köp även efter inkoppning. Ska se till att ha lite filtervadd nu i överrinningen kommande dagar när man är hemma för att samla upp en del av partiklarna som rörs upp. Dock är den inte så elak som sandvändarna och försöker begrava koraller eller släpper sanden uppe i ytan så rätt städad ändå.

Var allt för denna gång. Hade plan på en Caulastrea men hade redan blivit såld när vi var där så lyckades låta bli att köpa korall denna gång. Har fortfarande en del på önskelistan så inga problem att fylla upp utrymme och därmed får impulsköpen hålla sig undan lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan hoppas att slippa elände men sällan det hjälper. Upptäckte några vita prickar på stjärtfenan på kirurgen igår kväll och efter lite närmare inspektion fanns det några prickar på kroppen också. Tog det lugnt och avvaktade tills idag för att se vilket håll det var på väg innan man gör någon akut åtgärd då den är ny i karet kan det ju utan problem vara en acklimatiseringsprocess. Nu precis när ljuset slog på så var det dags att utvärdera. Ingen synlig prick på kroppen och en 3 st på stjärtfenan, så det verkar lovande. Blir dock till att vattenbytet får stå i hinken någon dag till och låta kirurgen repa sig ordentligt innan jag ska i och rota.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fortfarande bra ut så avvaktar med UVC ett tag till om det inte blir värre. Kirurgen har lärt sig mathörnet nu med så titt som tätt hänger den där tills maten kommer, börjar få lite rund mage också.

EDIT: Glömde nästan tack för gorgonian, den ligger mset i ena hörnet just nu men polyperna är utslagna mer och mer nästan hela dagarna nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dags för lite bilder igen.

image208z.jpg

Började få lite näring i vattnet efter kirurgen kom i och jag började mata lite mer. Fungian visade snabbt att det var mycket uppskattat och är nu rejält orange igen

Var hemma hos både lottac och datrucka förra helgen.

image211.jpg

Denna och en yttepytteliten knallblå skiva kom hem från marko dessvärre även att den lila blå lades i teströr så hade den blåst ur dagen efter :-( men vem vet kanske kommer fram senare någonstans. Mycket fina färger håller dom iaf

Gröna flakmontisar följde med hem från lottac. Lite knepigt med att limma fast men 1 av 2 fastlimmade sitter fortfarande fast åtminstone. Hon hade även vad jag tror är de snyggast färgade anemoner som setts.

Var en sväng till Herkules med mrmugg i torsdag och inte kunde köptarmen stillas med bara en titt.

image215sa.jpg

En koloni Caulastrea fick följa med hem.

image214.jpg

(Valencennea Longipinnis)

Även denna lilla fick följa med hem ska bli intressant och se resultatet.

Dagens inköp som spanats in ett tag nu hos Ciklidhuset:

image220.jpg

För nuvarande vit med klart rosa toppar ska bli spännande och se vad det blir när den gjort sig hemastad och om clownerna kommer fatta vinken.

Kom fram till under projektet att få ner anemonen med sin sten den sitter på att det är dags att forsla ur en av de stora stenarna för att få lite utrymme också.

Även ena Tunzen åkte i idag får se hur det ter sig, tanken är att stenen inte ska bli så grå av dammet som sandvändaren drar upp.

image221i.jpg

Såhär ser det ut för tillfället.

Känns som att algerna är på väg att minska. Ska se till att få ett fosfat test gjort på vattnet och även på utkommande ur reaktorn och se om det inte är dags att byta där.

Planerna för sump drar sig närmare också ser ut som att en NewJet 1200 är lagom och dessutom rätt strömsnål vilket även ger mindre tillförd värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

image202.jpg

Smälter in fint och jobbar på bra med att peta runt i sanden så känns även denna som ett bra köp även efter inkoppning. Ska se till att ha lite filtervadd nu i överrinningen kommande dagar när man är hemma för att samla upp en del av partiklarna som rörs upp. Dock är den inte så elak som sandvändarna och försöker begrava koraller eller släpper sanden uppe i ytan så rätt städad ändå.

Hur har det gått med din Signigobius biocellatus? lever den, vad /hur äter den för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har clownerna bosatt sig i anemonen ännu? Och hur har det annars gått med den...har den flyttat sig eller den har hållt sig på samma ställe?

Nä dom har inte fattat vinken ännu så lär nog ta ett tag. Den är fortfarande kvar på samma ställe. Blåser upp sig lite extra då och då, lite småbubblor på tentaklerna ofta också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju riktigt trevligt ut.

Ett litet tips bara.

Det ser ut som fungian sitter ganska nära euphyllian.

Euphyllia har en tendens att utveckla sveptentakler, om dom kommer i kontakt med fungian så är risken stor att den stryker med. Euphyllia har ganska potenta "brännceller".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju riktigt trevligt ut.

Ett litet tips bara.

Det ser ut som fungian sitter ganska nära euphyllian.

Euphyllia har en tendens att utveckla sveptentakler, om dom kommer i kontakt med fungian så är risken stor att den stryker med. Euphyllia har ganska potenta "brännceller".

Jo fungian är där lite temporärt då den puttades ner ofta från tidigare plats. Haft noll problem med svepartentakler från någon av euphylliorna faktiskt enda som visar lite är yayyamensisen när det är mat i vattnet. Får se hur länge den turen håller sig. Caulastrean och euphyllierna verkar iaf ha lite nya huvuden på g också :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...