Gå till innehåll

Alg problem


Niklas754

Rekommenderade inlägg

Kör du med Rowa?

Hur mycket matar du?

Kör du med skummare?

Gör fler eller större vattenbyten, kör med Rowa, UV-C och skrubba bort så mycket du kan. Rengör skummaren oftare och var ihärdig. Eventuellt kan du köpa dig lite macroalger att konkurrera om näringen mot fulalgerna.

Matar inte så mycket då jag inte har så mycket fisk än, kör med skummare och har börjat bytt 50l/v , lär jag bytta ännu mer? kör inte med UV nåt jag borde satsa på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med osmosvatten?

Om du kör med kranvatten kan det innehålla nitrat och lite annat "skit", vilket i sin tur kan leda till alger. Då spelar det ingen roll om du byter vatten eller gör mer, eller större byten om det medför att nitraten ökar.

Kosta på dig en sjöhare eller köp på dig lite algätare typ mitrax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med osmosvatten?

Om du kör med kranvatten kan det innehålla nitrat och lite annat "skit", vilket i sin tur kan leda till alger. Då spelar det ingen roll om du byter vatten eller gör mer, eller större byten om det medför att nitraten ökar.

Kosta på dig en sjöhare eller köp på dig lite algätare typ mitrax.

Japp kör med osmosvatten =). hade en sjöhare men så dum den va så fastnade den i min streampump och dog =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde algproblem i mitt hörnkar men efter att jag flyttade en massa macro alger från mitt rsm till refugiumet i sumpen så har algerna försvunnit.De alger som fanns/finns i mitt kar har min salaris tagit hand om kan rekomendera denna fisk.

Har bestält en till till mitt RSM.

OBS denna fisk kan du bara ha 1 utav.

Finns bilder på den under min tråd hörn kar 350lit med sump.

Jag kör kranvatten nu eftersom mitt osmos är trasigt.Kör även utan uv-c.

Satt i en strumpa med Rowa phos remover för en vecka sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste bara snika in om alla fosfatvärden på detta kar, dom ligger väldigt lågt, (0,024) med rowas test så jag kan inte förstå att det blir såhär? kan det vara stenen som släpper fosfater fast han inte får några "mätvärden" utan att algerna tar upp fosfaten istället? stenen han använder köptes begagnad, kanske ska tilläggas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det behövs inte särskilt mycket för att ställa till det så här. Algerna täcker stenen. Det blir dålig cirkulation. Djur och bakterier i stenen börjar dö och frigör näring till algerna. Det är bara att borsta rent, skrapa rutorna och håva upp alla alger du kan få tag i. Sedan sätter du i ett vanligt filter för att få ur så mycket skräp som möjligt. Det är viktigt att du gör ren filtret varje dag de närmaste dagarna så att du inte får i gång en bakteriekultur i det som frigör näringen ur det uppsamlade skräpet.

Sedan är det aluminimbaserad fosfatremover som gäller.

Det finns en tråd här guiden, Återtåget, som visar hur man lyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade liknande problem, de gick över på 2 månader med alu-remover! jag kör dock med järnbaserad remover nu, mest för att jag inte vågar sluta (var 3 månader sedan jag slutade)....

vet dock inte om du borde slänga ut din sten, eller om de går att "laka ur" den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om det är till någon direkt hjälp när det börjat se ut så där men jag köpte mig en liten låda med ampuller som hade något som hette biodigest och även biooptim. detta är bakterier som finns inne i stenen som tar hand om din fina nitrat bla bla bla. i varje fall jag har inte haft något direkt jätte problem med algtillväxten men visst den finns där men jag ser den som mat till mina algslukare. det har även vuxit fram en massa makroalger så det konkurerar ju ut skitalgerna något. förr hade jag som dig massor med gräs över sten å glas nu är det mer som en fin grön färg på stenen hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...