Gå till innehåll

Starta ett litet saltvattensakvarium


Guest LaPerla

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är totalnewbie när det gäller saltvattensakvarium, har bara haft ett par guldfiskar och guppys,och hoppas att ni proffs kan hjälpa mig lite.

Jag skulle vilja ha ett saltvattensakvarium fast ett enkelt och litet sådant med ett par stycken fiskar bara. Går det att fixa det i ett max 50 liters stortakvarium??

Vad behöver man för att göra ett saltvattens akvarium? Är det absolut nödvändigt att ha en massa koraller/levande stenar osv? smiley24.gifVad är det för något och vad är dom bra för? förutom att det är snyggt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det helt omöjligt i ett litet? Jag menar..skiljer det sig så mycket från vanligt sötvattensakvarium? jag vet att det krävs många grejjer och kunskap osv...men principen är väl samma..eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det skilljer sig mycket åt ,inte omöjligt men svårare,tyvärr finns det nog inga riktiga genvägar om man vill lyckas med saltvatten utan det första är att läsa in lite på ämmnet

kika gärna på denna tråd som speglar lite olika uppfattningar i ämmnet

https://saltvattensguiden.se/topic/2372-tips-på-litet-kar-för-nybörjare/#comment-22508

kolla även på närmaste biblotek efter böcker

lycka till och hoppas du kommer börja med denna hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej...vad är ett nano kar?? hmm... jag bara ääälskar stora och pampiga akvarium men har tyvärr inte plats... men ett på ca 100 liters måste väl kunna gå??smiley19.gifOm man har alla grejjer som i ett låt oss säga 400 liters fast i mindre skala....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nano är lite fel akvarium upp till ca 100 L "osäker på när man slutar"

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="75%" bgColor=#ffffcc border=1>

<T>

<TR>

<TD>

<DIV align=center>Pico reef</DIV></TD>

<TD>

<DIV align=center>10-20 liter</DIV></TD></TR>

<TR>

<TD>

<DIV align=center>Nano reef</DIV></TD>

<TD>

<DIV align=center>20-35 liter</DIV></TD></TR>

<TR>

<TD>

<DIV align=center>Micro reef</DIV></TD>

<TD>

<DIV align=center>35-100 liter</DIV></TD></TR></T></TABLE>

problemet med ett litet kanske kan jämföras lite dumt med ,"att pissa i en pool är inte så farligt, men att pissa i ett glas vatten ärkatastrof" smiley2.gif.

alltså om/när något börjar gå åt skogen med akvariet så går det hundra gånger fortare i ett litet ,hoppas du förstår vad jag menar

sedan så blir det marginelt dyrare med ett lite större kar ,det mesta är ändå gjort för minst 200-250L så utrustningen har du .kanske kika på ett hörnakvarium dom tar väldigt lite plats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men vad är det som kan gå åt skogen egentligen? Man matar och tillsätter alla ämnen som krävs exakt så mycket som behövs/står på förpackning osv... hur kan det bli fel?

Är det så att om man råkar överdosera med en flinga mat för mycket så dör alla fiskar i ett litet kar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säg att du får en svamp som börjar växa på din levande sten sen dör den av nån anledning så har du ett stort problem i ett litet kar men ett mindre problem i ett stort kar

det finns mycket som kan gå fel med ett litet kar å tillsätta alla ämnen exakt är inte så lätt det finns inget exakt man får mäta sig fram å då finns det inga marginaler i ett litet som det gört i ett stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis så går det, det är bara det att det är avsevärt besvärligare och kräver en massa jobb. Själv har jag odlat clownfiskar i 50 l men jag hade i princip ingen inredning och det är inte så jättekul att titta på! Kan tillägga att jag bytte 30-50% av vattnet i veckan och att det ändå var problematiskt att hålla en hög kvalitet på vattnet.

Vill man ha ett akvarium som är snyggt och kanske innehåller lite mer än ett par krukor och några clowner rekommenderar jag i alla fall att man försöker börja med omkring 200-300 liter. Du kommer ändå att vilja byta upp dig till större efterhand smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem som jag märkt i mitt lilla 120 liters, är att så fort jag mätt upp ett värde som inte är som det skall och jag skall ändra det, så är det väldigt lätt att överkompensera. Så smäller det så smäller de rejält. Med andra ord krävs det att man mäter ofta och är försiktig när man skall ändra något. För att inte tala om maten man tillför, lätta att mata för mycketnär man skall ge fiskarna det de behöver. Man får inte plats med så mycket sten så fiskarna kan inte äta så mycket alger som de behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt går mycket fortare. Man måste ta vattenvärdena oftare. Fördelen är att är man intresserad av copepoder, räkyngel eller nykläckta ormstjärnar kan man se allt detta med en stark lupp i ett nanokar om inte har fisk. Du får utan vidare i 10 små koraller, en liten Anemon 4-5 räkor några eremiter och snäckor innan du belastar vattnet lika mycket som med en fisk som behöver matas varje dag.

Man kan ha ett 100% vattenbyte stående i garderoben! Och det är mycket större risk att man behöver det! Vill du ha fisk eller andra djur som behöver matas ofta, mät, möblera om och mät igen. Sedan köper du det största du har råd med. Teknik, Ljus och sådant kan du alltid köpa till sedan men det är ganska svårt att bygga ut ett kar.smiley36.gifJag har idag ett 32 liters utan fisk och samlar osmosvatten till ett 300. Där kanske det kommer litet småfisk för att höja näringen i vattnet men jag är inte riktigt säker. Först och främst är det koraller och annat ryggradslöst som jag skall försöka få att växa till sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du med att "jag har inte plats" kan du inte ha ett långt kar eller ett djupt kar eller högt kar? Ett hundra liters är väl ca 70-75cm långt om du ökar höjden och djupet så blir det mer liter. Jag hade en gång ett kar på 75x60x75 = 337L det var fantastiskt fint korallkar och det tog inte mycket plats och det var i 10mm glas och kostade inte så mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har egentligen ingen plats för mer än ett 50 liters akvarium...men kan möblera om lite så kanske får plats med ett 100L...bor i lägenhet så det blir precis på gränsen..

Dehöga 6-8 kantiga karen är snygga men jag vill nog helst ha ett vanligt avlångt.

Ni som har saltvattensakvarium.. har ni en skummare eller sump? Är det ett måste och vad är/gör det för något?smiley24.gif

och förresten hur håller vattnet sig fräscht länge...ni med stora akvarium säger ju att ni bytar vatten _väldigt_ sällan, räcker det att ha ett filter, pump och salt eller vad det är man häller i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett välment tips: Köp några bra böcker om korallrevs/saltvattens akvarier och läs igenom de ett par gånger. Inte för att på något sätt verka avvisande, de flesta av oss svarar gärna på frågor om det mesta men det är ändå viktigt att ha en ganska grundläggande kunskap om ämnesområdet som bara går att få genom att läsa böcker, (alternativt söka artiklar m.m. på nätet),det är alltid någon liten detalj som man missar när man baraställer frågor, en detalj som kan vara ack så liten men ändå helt avgörande.

Ett personligt tips är "Natural reef aquariums..." av John H. Tullock, ISBN nr: 1890087017men det finns förstås många andra bra också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har saltvattensakvarium.. har ni en skummare eller sump? Är det ett måste och vad är/gör det för något?smiley24.gif

och förresten hur håller vattnet sig fräscht länge...ni med stora akvarium säger ju att ni bytar vatten _väldigt_ sällan, räcker det att ha ett filter, pump och salt eller vad det är man häller i vattnet?

det mesta får du svar på om du läser https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=199&amp ;KAPITEL=Att%20starta%20upp%20ett%20akvarium först som vi tipsade om i början av tråden

God läsning smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen! Ska definitivt läsa vidare om ämnet, har läst det mesta på internet dock.

En annan fråga, kan man ha sånna fiskar, som i hitta nemo, clownfisk, kirurgfisk, putsräka, gramma loretoosv i ett och samma salt akvarium? Behöver de fiskarna levande sten för att... ja..leva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirurger är lite dumt att ha ett sådant litet kar. Putsaräka och clown kan du ha. Och för att svara på din frågasmiley2.gif., ja alla fiskarna går att ha i samma kar. Om du läser vidare i ämnet kommer du ganska snabbt förstå om de behöver LS för att överleva. Man kan tro att frågan är lätt att svara på men det är den inte, så läs vidare. Exempel på läsning på internet - Artiklar på saltvattenguiden och reefcentral.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...