Gå till innehåll

Johans 650l Hörnkar med sump.


Johan W

Rekommenderade inlägg

I natt släppte clownäggen, om dom fortsätter lägga ägg skulle jag vilja försöka att dra upp dom någongång.

Har idag tagit ur strumpan med fosfatremover har ju haft det i karet konstant i snart 1 år och undrar om det kan vara anledningen till vissa av mina stenkoraller inte klarar sig, ska testa några veckor för att se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Haha idag söndag har clownerna lagt ägg igen, 5 dagar efter dom förra släppte. Ska hålla räkningen denna gången för att se hur många dar det tar tills dom släpper. Tyvärr hinner jag nog inte komma i ordning med ett litet kar för att försöka dra upp småclowner denna gången heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är alla äggen borta, tror tyvärr inte dom gått hela vägen denna gången för det har försvunnit ägg under tiden och igår var det inte många kvar. Vi får se vad som händer nästa gång om det blir en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

:sur:-regn-åska:arg::ledsen::ledsen: osv.

Tyvärr är mina fiskar på väg bort en efter en. Verkar som en fisk som jag stoppat i hade en sjukdom som den dog av och nu drar den med även mina andra fiskar, kör ju redan idag med ett 39w uvc så troligtvis är det någonting som uvt inte tar.....

Att fånga fiskarna för att medicinera med koppar i ett annat kar är en möjlighet i teorin men att sedan få upp fiskarna är nästan omöjligt:smiley24: vad kan man göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken var en Imperator och symptomen är samma som mrmuggs tråd om sin Imperator. Dom får typ små små prickar men inga vanliga prick. Ser att tomatclownen och doris absolut är angripna även kaninfisken är det någonting men men inte lika mycket ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Det blev ingen total fiskkrasch som jag trodde ett tag, tur i oturen så var det bara imperatorn som jag stoppade i som dog resten repade sig och mår nu bra igen:)

Har legat lugnt med karet ett tag nu men vi får väl se om man hittar något trevligt att stoppa i akvariet nästa helg då vi i Kalmar/Nybro gänget ska åka på en liten inköpstripp tillsammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inköpstrippen blev det vanliga, en runda till Stig toppad med ett alltid lika trevligt besök hos PärS :).

Stig väntade en sändning med fisk men pga askan i luften var den försenad så inköpen blev mest hårda saker bla salt tillsatser kalcium natriumbikarbonat. En bangaihona till våran ensamma hane fick jag med hem och dom verkar funnit varann direkt.

Men det bästa var ändå nya dämpade fästen till mina tunze streampumpar, var skeptisk innan så Stig lät mig ta dom på prov men jag måste säga att dom får han aldrig tillbaka :) vilken skillnad på ljud!! nästan all resonansljud försvann visst låter dom fortfarande men inte i hela huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Äntligen börjar man se att mina spser har en tendens att växa på sig, har haft problem med att fraggarna jag stoppat i har dött efter ett tag. Dom som finns kvar nu börjar i alla fall växa lite så nu är det läge att försöka få tag på lite till att testa med.

Tyvärr så hittade vi mandarinfisken död och alldeles vit i karet härom kvällen vet inte varför den har ju ätit när jag matat men kanske har den inte fått i sig tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Sommar är inte akvarietid :) tyvärr har inte karet fått den skötsel som det förtjänar dom senaste månaderna. Värmen har också gjort sitt till, har haft en temp mellan 28-31 grader och tyvärr ingen kylning att tillgå. idag fick jag för mig att kolla vattenvärdena och dom var faktiskt helt OK lite lågt kh 6,8 annars bra. Fiskarna ser ut att klara det fint men mina hårda koraller är snart borta kanske blir det bara mjuka i framtiden dom ser ut att må bättre än någonsin....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det inte gått hårdare åt i värmen, förstår att du inte gjort så mycket med karet i värmen och på öland är det ju högsäsong för andra aktiviteter ;)

Hoppas du får ny energi nu till hösten :) Jag kommer eventuellt sälja av mina koraller till hösten, men det fär ej säkert än då finns det mjukisar o köpa för dej :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Har haft mera alger den senaste tiden och även en del grön cyano men inga dåliga mätbara vattenvärden, försökt att med remover få ner fosfaten även haft i aktivt kol.

Tyvärr råder sedan några dagar totala fiskdöden i vårt kar:ledsen: och jag kan inte se anledningen till detta. Vi får se var detta slutar men troligtvis blir det så att alla fiskarna dör bort och sen får det puttra på någon månad och efter det så blir det till att försiktigt skaffa några nya igen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Tack för att du frågar:) Jo karet lever och mår faktiskt ganska bra. Alla fiskar utom 4 dog i kraschen men snäckor, eremiter och räkor klarade sig fint. Tungt att förlora så mycket fisk det gör ju att man tappar sugen lite:smiley24: men nu känns det ganska bra igen. Har stoppat i lite mera fisk 1 gul kirurg 2 clowner & 2 frökenfisk, mjukkorallerna växer nästan som ogräs även den röda flakväxande montiporan har tagit sig och blir större-dans Problemet jag har för tillfället är grön cyano som härjar friskt i karet, borstar bort det och har ett typ av filter som tar upp det men det verkar svårt att få bort det helt. Även värmen i karet är ett problem denna tiden på året så dag & kvällstid får huven stå öppet för att kunna hålla tempen nere på 28 grader, är huven stängd sticker tempen iväg mot 31-32 grader direkt:ledsen:. Några fiskar till och lite hårda koraller + ev några roliga knappar sen är jag hyggligt nöjd för tillfället-Tummen upp Tog några bilder också....

post-4492-14468922736565_thumb.jpg

post-4492-1446892273583_thumb.jpg

post-4492-14468922735994_thumb.jpg

post-4492-14468922736182_thumb.jpg

post-4492-14468922736373_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar djupkänslan man får i detta karet. Ett tips ang. värmeproblemet, sätt en bordsfläkt ovnapå som blåser ner över ytan, det hjälper rätt så bra, dock kommer du att få fylla på mer osmosvatten, men det kan det kanske vara värt. Eventuellt så kan en stabilare temperatur avhjälpa ditt bekymmer med cyanon också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden tog jag ur vid kraschen den var nog en orsak till det hela, tror fosfaten är ok kan inte mäta någon algerna som jag haft är inte mycket kvar av så jag ser det som ett gott tecken. Tror dock som Laggeman att värmen är en stor orsak men så länge locket bara är på sen kväll och natt så funkar det också. Mitt filter tar också bort mycket av skiten i vattnet vilket känns bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...