Gå till innehåll

Johans 650l Hörnkar med sump.


Johan W

Rekommenderade inlägg

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ta bort reflektorerna.

Värmen gör ju att man kanske kan befara att det blir en kraftigare gasbildning och därför kommer det att drabba både familjen och djuren i akvariet. Tror att dina fiskar kommer att klara sig. Se till att källan kommer bort, sätt skummaren på så hög luftning som möjligt, rikta pumpar mot ytan så driver du i alla fall ut de föroreningar som finns i gasform - allt förutsatt att själva "gas" källan är borta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om man kan bli härdad, men jag jobbar väldigt mycket med Autosol och liknade polermedel och har "peppar peppar" aldrig känt mig dålig. Jag brukar polera rostfria ledningar som blir varma och borde släppa ångor så som du borde blivit exponerad för. Tror INTE att du/ni skulle bli dåliga av Autosolångor i den lilla mängden. Att ditt kar nästan krashade (lider med dig) är nog inte så konstigt med tanke på vad så lite toxida ämnen kan ställa till med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att du i så fall jobbar i ett garage eller ute :) och det brukar vara en bra luftväxling på sådana ställen. Men och andra sidan är jag också tveksam om det kan bli så höga halter så det drabbar personer i det beskrivna fallet. Dock tror jag att det kan finnas ett samband mellan autosolen och koralldöden. Men jag vet naturligtvis inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vi lever :smiley20: men tror helt klart det var karet som gjorde oss sjuka, alla mådde bättre redan morgonen efter vi sovit borta. Alla stenkorallfraggar är döda + alla snäckor och 2 av fiskarna, däremot klarade sig eremiterna dom andra fiskarna och mjukkorallerna.

Inget ont som inte har något gott med sig, har plockat om all sten i karet för att få det luftigare och har tagit beslut om att bygga en LED- belysning för att ersätta T5 orna och metallhalogenen.

LED rampen kommer bestå av 36 ljuspunkter varje ljuspunkt kommer bestå av 1 vit Cree XML + 2 RB Cree XP-G alltså ca 12W per ljuspunkt = ca 430W allt som allt. Eftersom mitt kar är ett oregelbundet hörnkar kommer dioderna fästas på en 3mm alu durkplåt som om det behövs kommer kylas med datorfläktar som blåser. Detta kommer som det ser ut nu styras med Jannes ministyrnig + drivdon och matas med 4 st 120w laptopladdare.

post-4492-14468924032703_thumb.jpg

Ett par blåbilder på den nya scapen och en på hur rampen kommer se ut.

post-4492-14468924032299_thumb.jpg

post-4492-14468924032508_thumb.jpg

Ändrat av Johan W
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev riktigt snyggt med den scapen Johan. Lägg gärna upp lite bilder på hur du kopplar leden och hur du kommer göra med kylning osv. Intressant för oss inte så tekniska att se hur du löser det.. funderar själv på att bygga ihop nått men måste läsa in mig på det lite innan :)

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-4492-14468924169577_thumb.jpg

En mobilbild på karet efter den nya scapen, gillar det och tror det kan bli ännu bättre när nya rampen kommer så jag förhoppningsvis kommer kunna hålla även lite roligare koraller.

post-4492-14468924169767_thumb.jpg

Rampbygget är på gång, 36 vita dioder i 6 slingor + 75 RB dioder i 15 slingor. Tar en bra stund att mecka ihop, allt ifrån borra gänga skruva löda osv....

post-4492-14468924169407_thumb.jpg

Hittade detta gamla bilslutsteget där jag hoppas att dom 2 drivkorten passar in.

Imorgon kommer drivning och styrning ifrån Janne68 här på forumet:), 2 st drivkort + 1 analog GHL-styning. Har dock ingen GHL-dator så jag kommer ge styrimpulser med en timer så länge tills dess att Jannes standalone LED-styrning är färdig. Nätdelar till det hela kommer vara 4 st 120W laptopladdare som är ställbara mellan 15-19,5V.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4492-14468924232094_thumb.jpg

Jannes drivkort passar perfekt i det gamla bilslutsteget + första testet med alla dioderna igång samtidigt.

post-4492-1446892423267_thumb.jpg

Rampen på plats i huven fast utan topp + styrning och drivning har förut haft plats under karet men nu har jag flyttat det till skrubben under trappan som är vägg i vägg med karet, skönt att ha det lite mera överskådligt.

post-4492-14468924232873_thumb.jpg

Försöker mig på en jämförande bild med gamla och nya belysningen, samma inställningar på kameran. Det är en viss skillnad-Tummen upp

post-4492-14468924233071_thumb.jpg

En bild tagen i kväll, saknar ännu ganska många linser till dioderna så jag tror att ljuset höjer sig ett snäpp till men är redan nu mycket nöjd.

post-4492-14468924231612_thumb.jpg

post-4492-14468924231872_thumb.jpg

post-4492-14468924232282_thumb.jpg

post-4492-14468924232485_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, kommer du att sätta på linser på de blå dioderna också?

Jo jag räknar med 60 graders linser även på dom blå linserna, dock inte på dom 5 som går som månljus också.

Vilket ljus rampen ger. Måste vara kul att ha bygt den själv. Var det mycket bök att bygga den. Skulle vara kul att göra en egen ramp men vet inte om man reder ut det bara :)

Jag gillar att greja:smiley20: så det är kul att ha byggt själv. Om det är bökigt är svårt att avgöra, inte speciellt men det tar tid.... nu är ju min ramp ganska rejäl och som jag har lagt upp det så har jag inte så många dioder i varje slinga för att ev i framtiden kunna styra så flexibelt som möjligt, det gör att det blir mycket kabel som ska lödas och många slingor att hålla reda på (21st i mitt fall) men tar man det lugnt så är det inga problem. Måste också säga att jag är överförtjust i Jannes drivning och möjligheterna den kommer ge lite längre fram. Tror säkert du fixar att bygga en också, är man ovan med elektronik kanske man ska bygga lite mindre först men annars är det bara att köra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Video på belysningen kanske kommer i framtiden....

Tänkte jag skulle få in några bilder iallafall.

post-4492-14468924556612_thumb.jpg

Dioderna har nu linser på plats, 60 graders på alla utom 5 som också agerar månljus när dom andra är släckta. Har löst kylningen genom att köra 4 hål i toppen på huven för att sedan sätta en 120mm datorfläkt i varje hål som trycker ner luften mot durkplåten som dioderna är fästa i, har ännu inte gjort extra hål för att släppa ut luften utan låter den tryckas ut i springor runtom karet vilket ännu så länge funkar alldeles utmärkt får se om värmen stiger när det blir varmare i rummet.

post-4492-14468924556401_thumb.jpg

En helbild på akvariet + en bild från favoritpositionen för tillfället-Tummen upp Det är svårt att få bra helbilder, ännu svårare dagtid då fönster osv speglar sig.

Var hos Lionofmarley och fick med mig lite fraggar (Stort Tack:)) Dessa slår väl inte ut fullt ännu med är inte heller döda..... matar också karet med nitrat då jag inte kan mäta någon sådan, funderar på om det kan vara anledningen till min cyano? Tycker kanske att den inte kommer tillbaka lika snabbt nu så allt känns hoppfullt för tillfället.

post-4492-14468924556012_thumb.jpg

post-4492-14468924556193_thumb.jpg

post-4492-14468924556809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma igen efter en heldagsutflykt till Växjö:ler: med delar av Kalmargänget. En väldigt trevlig tripp med bra stopp först hos Hans Drakfisken där vi alla hittade lite tillbehör + att det var väldigt kul att se akrylkaret som kommer bli riktigt häftigt:smiley20: Efter det åkte vi en sväng till PärS (vars kar alltid är lika fint) och hjälpte honom att rensa ut lite fraggar-Tummen upp Stort Tack. Sen så avslutade vi med ett stopp hos Stig där plånboken tömdes i utbyte mot fisk, snäckor och lite till tillbehör-dans. Att det finns så mycket saker man behöver för att ha saltvattenskar;) Nu är allt på plats med fiskar och koraller så nu ska vi njuta lite av allt detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...