Gå till innehåll

Gege:s 250 liters mjukis kub


garfish

Rekommenderade inlägg

  • Svar 295
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sanslöst snyggt, Och helt underbar mussla!

Tackar :). Ja jag är hel nöjd med musslan. Den är grymt snygg... måste lära mig inställningarna i kameran. :)

Ser fint ut Gustaf, du får till fina bilder med :smiley20:

Tack!! :). Skulle bli bättre med en vassare kamera... ;)

//Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fick du ihjäl Xenian ? :)
det undrar jag me!!

jag har prövat med kokande vatten som jag injeserat med kanyl.. dom klarade sig hur bra som hälst.. prövade att spruta in ca buffert i dom.. klarade av det hur bra som hälst.. funderar nu på vodka..

Jag gjorde på ett sätt jag inte rekomenderar...att göra... ;)

Jag plockade bort min xenia med pincett på morgonen när belysningen var släkt och dom dragit ihop sig.

Ja detta är ett sätt, som sagt på morgonen när xenian är ihopdragen, pröva med detta eller använd rakblad för att skära bort och störa återbyggnaden för korallen. Lägg en sten över...(inte vad jag gjorde) Lycka till med ihjälslagningen av korallen... ;)

//Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då vill jag att du berättar ditt sätt, jag gör vad som hellst för att bli av med den ;D

Hej Daniel!

Jag använde Thera P.

http://www.microbelift.com/products/home-aquarium/bacterial-products/therap/

Koraller kan slema, av denna produkt. Vilket Xenia gjorde i detta fall.

OBS! Andra koraller kan ta skada vid hög dos och slemma även dom, och inget jag rekomenderar. Men kan göras på egen risk... ;)

Må gott // Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Igen Gustav.

Hur har det gått med ditt kar? Det ser ut och gå väldigt bra, men jag är lite intresserad av att höra ifall du behövt slåss mot någon pest än? Typ Cyano eller Dinos eller så?

Jag har letat genom de sista fyra sidorna, men jag ser inte riktigt hur du kör karet nu.. vad tillsätter du ? och hur frekvent kör du vattenbytena?

[Jag har en sjukt snygg död levande sten, som jag funderar på att starta ett kar på, bara av den anledning att den är så jädra snygg, det är därför jag frågar, försöker studera din teknik lite, och allt annat guiden presenterar på akvarium med död LS]

ska läsa om de första 9 sidorna också

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Igen Gustav.

Hur har det gått med ditt kar? Det ser ut och gå väldigt bra, men jag är lite intresserad av att höra ifall du behövt slåss mot någon pest än? Typ Cyano eller Dinos eller så?

Jag har letat genom de sista fyra sidorna, men jag ser inte riktigt hur du kör karet nu.. vad tillsätter du ? och hur frekvent kör du vattenbytena?

[Jag har en sjukt snygg död levande sten, som jag funderar på att starta ett kar på, bara av den anledning att den är så jädra snygg, det är därför jag frågar, försöker studera din teknik lite, och allt annat guiden presenterar på akvarium med död LS]

ska läsa om de första 9 sidorna också

Peter

Hej Peter!

Det går bra med karet... :) Tackar som frågar, hoppas det går bra själv.

Jag har lite Cyano, men inte mycket, kör på fortfarande med 12 timmars ljus.

Jag hade tidigare en Salaris, men tyvärr hoppade denna över, den hjälte till att störa Cyanon. Det går ju att släcka ner karet 3 dar, men jag avvaktar.

Kör vattenbyten 1 ggr i veckan, ibland har det blivit efter 2 veckor då man har mycket.. ;)

Kollar över KH och Ca, har enbart tillsatt Bio Calcium för att justera värderrna.

Ska beställa en Tunze nano pump till 6045... ? tror den hette så den förra jag köpte. då kanske det löser sig med den ringa cyanon jag har.

Ja just det, har lite kol i en strumpa, byter kol efter var 3:e vecka.

Vattenbyten 1 ggr i veckan (ibland var 14 dag, beroende på hur stressigt jag har det), lite bio-calcium efter behov (bakterier äter KH) så därför tillsätts detta. Kol i en strumpa...

That's all

Lycka till med den grymt snygga stenen, ta det lungt och stressa inte igenom faserna, bättre att låta den döda sten få ur allt skit.

Må gott, ha en trevlig helg // Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jo, mitt akvarium går väldigt bra. Har gått över från BioC till Balling, Det blev lite häftiga svängningar i karet till sist, iom att jag bara doserade BioC två gånger i veckan. Jag har lite många stora montiporor och hysterixer, så, jag tappar ungefär 75ppm Calcium i veckan. På gränsen till anabol tillväxt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=382846&postcount=54

Men nu ska jag bygga om lite, klippa ner hysterixerna, flytta de till djupare område, och kanske införskaffa någon acropora till. Så att hela akvariet ser ut som en neonskylt.

Hm. När jag körde BioC fick jag alltid stöddosera kH ja eller buffert. Tyckte att kH alltid blev så lågt med BioC...

Doserar du något för att få mer bakterietillväxt? Typ kolkälla eller något?

Och jepp, ska ta ditt råd med att ta det lugnt. Det är faktiskt det som jag tycker är trevligast med hobbyn.. att den kräver att man har tålamod.. för att lyckas.. Jag kanske tar det till sin gräns ibland. Men det är trevligt att man inte behöver stressa med sin hobby när man som jag jobbar i en väldigt stressig och splittrad miljö.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tack. Jo, mitt akvarium går väldigt bra. Har gått över från BioC till Balling, Det blev lite häftiga svängningar i karet till sist, iom att jag bara doserade BioC två gånger i veckan. Jag har lite många stora montiporor och hysterixer, så, jag tappar ungefär 75ppm Calcium i veckan. På gränsen till anabol tillväxt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=382846&postcount=54

Men nu ska jag bygga om lite, klippa ner hysterixerna, flytta de till djupare område, och kanske införskaffa någon acropora till. Så att hela akvariet ser ut som en neonskylt.

Hm. När jag körde BioC fick jag alltid stöddosera kH ja eller buffert. Tyckte att kH alltid blev så lågt med BioC...

Doserar du något för att få mer bakterietillväxt? Typ kolkälla eller något?

Och jepp, ska ta ditt råd med att ta det lugnt. Det är faktiskt det som jag tycker är trevligast med hobbyn.. att den kräver att man har tålamod.. för att lyckas.. Jag kanske tar det till sin gräns ibland. Men det är trevligt att man inte behöver stressa med sin hobby när man som jag jobbar i en väldigt stressig och splittrad miljö.

Peter

Ser bra ut tycker jag Peter. :)

Det ända i bakterie väg som jag doserar, Pyttsar i burken är Thera P & Special Blend.

http://www.microbelift.com/products/home-aquarium/bacterial-products/therap/

http://www.microbelift.com/products/home-aquarium/bacterial-products/special-blend/

Ha det gott ;)

//Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena.

Så hur gillar du din Deltec TC 1655??

Kikar lite på den eller en APF 800 till min 360l burk..

Käns den lagom till ditt kar? Går den tyst?

Hej Matias!

Kan bara hålla med Erik...

Den funkar klockrent, lite stor till mitt kar... lite överdimensionerad... den är rekomenderad upp till 1200 liters kar, men otroligt liten, tyst och strömsnål.

så tack vare att den är så liten, så tycker jag att den är lagom, fast man kan ha den upp till 1200 liter. (Bättre att ha en överdimensionerad skummare).. och om man vill i framtiden ha ett större kar... ;)

Lycka till med valet.

//Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ska kolla lite på den oxå då, skiljer inte så mycket i pris från APF800. Åsikterna går ju isär om man ska ha en överdimensionerad skummare eller om man ska ha en mer anpassad för att få en jämnare skumning och därmed bättre effekt....

Men. Ska inte sabba denna tråden med diskusion om detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...
Det är länge sen man fick se någon uppdatering nu Gustaf! Hur går det med karet? Du får ta någon bild och visa upp snart!

Hej Jimmy! Ja det var ett tag sedan... Jag har inte gjort något speciellt, låter karet tuffa och gå...Jag har haft för mycket arbete och Kom nyligen hem från semester :(... Kunde ha stannat i Thailand ett tag till... :). Snart kommer nya bilder... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, då har du varit på inspirationsresa! :)

Trevligt!

Jaaaa, på musslor... kanske ska byta inriktning... på karet ;)

Hej Gustaf

Du råkar inte ha några 400w eller 1000w MH armaturer

liggandes? :) tänkte om det blev kvar från förra akvariet. Är lite på jakt ;)

Hallå! nej tyvärr, god jaktlycka... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Var längesen man såg bilder från detta bygge, hur går det Gustaf ? :)

Hallå! Ja det var ett tag sedan jag tog kort, jag tycker det går bra, burken känns stabil. Personligen tycker jag att det växer dåligt... Dessutom får jag inte de mjukisar att växa där jag vill ha dem... och en liten firre som nafsar på dem, men men sånt som händer, bara köpa nytt... ;)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hehe är det pga valet av koraller kanske, menar du är väl ändå van vid de snabbväxande spserna ?

Jag har själv satt igång en lite mindre kub med lite samma inriktning som dig. Firre som nafsar måste vara något fint ! så upp med lite bilder nu :)

Hallå!

Kanske det... ;) kommer bilder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...