Gå till innehåll

Gege:s 250 liters mjukis kub


garfish

Rekommenderade inlägg

  • Svar 295
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjenare Gustaf!

Tänkte höra lite om hur du upplever din returpump, Eheim 1262.

Har du den stående på sumpbottnen, eller hänger den i silikonslangen från returrören? Ger den ifrån sig några märkbara ljud? Vibrationer?

Hur mycket uppskattar du att den orkar med att pumpa upp i ditt kar? Den är ju specad till 3400L/H och max 3.6m tryckhöjd.

Har märkt att vår Tunze master 1073.030 bara orkar trycka ca 1500L/H upp till vårt kar (ca 160-170cm). Funderar även på att driva UVC på returen, och då blir det än mindre fart. Till råga på allt har jag märkt att den låter en hel del...mest av allt i systemet...motorljud och vibrationer = irriterande.

Eheim 1262 ser ut som ett alternativ...på pappret iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Gustaf!

Tänkte höra lite om hur du upplever din returpump, Eheim 1262.

Har du den stående på sumpbottnen, eller hänger den i silikonslangen från returrören? Ger den ifrån sig några märkbara ljud? Vibrationer?

Hur mycket uppskattar du att den orkar med att pumpa upp i ditt kar? Den är ju specad till 3400L/H och max 3.6m tryckhöjd.

Har märkt att vår Tunze master 1073.030 bara orkar trycka ca 1500L/H upp till vårt kar (ca 160-170cm). Funderar även på att driva UVC på returen, och då blir det än mindre fart. Till råga på allt har jag märkt att den låter en hel del...mest av allt i systemet...motorljud och vibrationer = irriterande.

Eheim 1262 ser ut som ett alternativ...på pappret iallafall...

Tjena!

Jag hade tidigare en Eheim 1262, men denna var för kraftig så det blev istället en 1260.

Den pumpar 2400 liter/timmen. Men fortfarande en lyfthöjd på 3,7 meter. Den är stående på sumpbotten, med en bit silikonslang, den försöjer även UVC en Trop Tronic med returvattnet, Även en bit silikonslang även här. UVC är inte på, utan mer som en backup. Har ett långsamt flöde genom UVC. Silkikon bitarna tar bort en del vibrationer.

Mycket nöjd med denna returpump märker inga vibrationer eller missljud. Se bilder på inlägg 162.

Nu har du ett antal liter mer på ditt akvarium än mitt, med tanke på returpumpen och flödeshastighten, vad orkar ditt akvarium svälja? En 1262 är inte fel, men överväg även en 1260 som returpump, Detta beroende vad du skall ha för flöde genom en eventuellt genomkoppling med ett UVC. En bra returpump iallafall, du blir inte missnöjd. Rådfråga även med Farbröderna Grus... ;)

Ha det gott, Lycka till med pumpen /Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Aaahhh Gustav vilka grymma bilder på fina koraller -Tummen upp

Är det en Gorgonia på första bilden till vänster?

Var har du köpt din LED list, Aquaray Aquabeam? Det kan vara ett bra alternativ till min kub också nämnligen.

Tackar!! :)

Japp en som lever på fotosyntes, tappat bort namnet på den...

Köpt av C-life, japp en Aquaray Aquabeam, super nöjd.

// Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...