Gå till innehåll

Gege:s 250 liters mjukis kub


garfish

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Efter en tids avbrott är det tänkt att ta fart igen i saltbranchen.... :)

Burken är tänkt att rymma omkring 300liter med sump. Kubformad?

Belysning: 60 cm bred, 6 x 24watt, så burkens bred minst 60cm.

Minimal teknik, så enkelt så möjligt. inga konstigheter.

Tanken är konstanta vattenbyten 1 ggr/veckan ~10% av vattenvolym, runt 25-30 liter.

Istället för att tillsätta en massa olika spårämnen.

Ozon tillsammans med skummare.

Returpump: Eheim 1260 - 2400liter?

Cirkulationspump: 2 st Tunze nano 6045.

Detta är tanken...

Skummare: Fortfarande i ambivalensfasen, skummaren skall ej vara högre än 54cm, när skummarkoppen tas bort. (Möbelns invändiga höjd)

Förslag på Skummare:

Deltec APF525

GroTech HEA 150

Fauna Marin - Ultraskim 2

ATB - ?

Bubbel Pioneer - ? http://glassbox-design.com/2009/new-external-cone-skimmer-hits-the-market/

Någon som har erfarenhet av dessa? När skummare är bestämd, går planen till nästa fas.

Ha en god Luciahelg :)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 295
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul att du planerar en ny burk.

Jag har en Ultra skim 2 och jag är nöjd med den då den är tyst och skummar bra.

Hej Rickard, det var inte igår... ;) Ja tycker själv det skall bli kul... :)

Vad är den exakta höjden på skummaren? Och när man skruvar bort skummarkoppen?

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Rickard, det var inte igår... ;) Ja tycker själv det skall bli kul... :)

Vad är den exakta höjden på skummaren? Och när man skruvar bort skummarkoppen?

/Gustaf

Nej de var ju inte det ;).

Jag ska mäta imorgon, min gamla bänk var 60cm och jag kunde lyfta ur koppen utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du är tillbaka!

Så du tänker endast köra vattenbyten!? Ingen tillsats av Ca eller kH-reglerande?

Kommer du satsa på billigt eller blir det litet, enkelt men med "dyra" sps och vacker ovanlig småfisk?

Måste nog medge att man länge varit lite sugen på en redgradering här med....men har inte "vågat ta steget" hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du är tillbaka!

Så du tänker endast köra vattenbyten!? Ingen tillsats av Ca eller kH-reglerande?

Kommer du satsa på billigt eller blir det litet, enkelt men med "dyra" sps och vacker ovanlig småfisk?

Måste nog medge att man länge varit lite sugen på en redgradering här med....men har inte "vågat ta steget" hehe

Tack :)

Första tanken är enbart täta vattenbyten, planen är att köra "mjukt" ;)

Tänker satsa en blandning med enkelt och med vissa utstick... :)

/Gustaf

Hej Gustaf kul att du är på g igen, är det inte lika bra att du gör plats för en zeoreaktor? du kommer inte att ge dig förrän det gnistrar i burken ;-)

Tack Bo!

Haha... Nej inte denna gång, tiden räcker inte till med det... fast det tar bara några minuter varje dag... Har en annan hyoptes för akvariet... Som jag vill prova. :)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på måtten till burken...

Lutar åt bred, djup, höjd. 73x60x60 och en vattenhöjd på 55. Vatten volymen ~240liter + sump på ~60liter total vattenvolym ~300liter. lagom. :)

Glaset kommer att bli på 10mm med slipande kanter.

En T5 armatur på 60 cm, blir ~5,5 cm över på vardera sida efter man tagit bort 10+10mm för sidoglasen.

Skummare lutar nu åt Deltec APF525, alt. Grotech HEA150

God fortsättningen på helgen /Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att de lutade åt en annan skummare nu men här är måtten på ultra skim: höjd 50cm och 55cm för att lyfta av koppen.

Tack Rickard, du känner väl mig, jag hinner ändra 12 ggr till ;) haha

Jag tänkte att det kanske blir i det tajtaste lagret med den skummaren. (höjden)

Dessutom kanske Fauna marin skummaren är för större akvarium än det jag tänkt mig (1500liter), och det blir för effektiv skummning, med planerna som jag skall ha i burken. ;)

Ha det gott/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
HA, lyckas? Det är ren tur! :ler:

Köper du en lott då? ;)

Hej!

Kör en Grotech hea 150 med mycket gott resultat i karet!

Matar den med en aquabee up1000 och den skummar ut en hel del gegga som inte luktar hallon!

Kan fixa måtten till dig imorgon! sitter inte hemma nu.

Tack det var snällt! :)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren sitter i ett sumpfack som är 28*34cm vilket precis går utan vibrationer från kontakt med glaset!

Sen är skummaren 54cm hög med skummarkoppen på. du behöver en cm till för att lyfta av den så 55cm! :ler:

Jag bockar & bugar & tackar för hjälpen. :smiley20:

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, då är den ju nästan lika stor som den "lilla" pjäs som jag köpte av dig förut!

Aldrig funderat på Bubbel Magus? Dom hade en modell där som jag själv spanade lite löst på. En där pumpen sitter monterad i skummarkroppen, vilket ger endast en pump. Lägre förbrukning och mindre utrymmeskrävande. Minns jag rätt var den 20x25cm eller nått i den stilen. Var specad till 800-1500L och var det så lågt som 43W montro?

Sen har jag enligt ryktet hört att de är himla tysta.

Tror just den modellen kostade 2800kr när triton hade dom hemma. Kan den ha hetat BM200 månne?

Okej...men sanningsenlig fakta kommer här:

BM200P

31x22x53cm +25mm för avlyft

41W

Ändrat av Datate
Kompleterade med sanningenliga uppgifter...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, då är den ju nästan lika stor som den "lilla" pjäs som jag köpte av dig förut!

Aldrig funderat på Bubbel Magus? Dom hade en modell där som jag själv spanade lite löst på. En där pumpen sitter monterad i skummarkroppen, vilket ger endast en pump. Lägre förbrukning och mindre utrymmeskrävande. Minns jag rätt var den 20x25cm eller nått i den stilen. Var specad till 800-1500L och var det så lågt som 43W montro?

Sen har jag enligt ryktet hört att de är himla tysta.

Tror just den modellen kostade 2800kr när triton hade dom hemma. Kan den ha hetat BM200 månne?

Okej...men sanningsenlig fakta kommer här:

BM200P

31x22x53cm +25mm för avlyft

41W

Hej Erik!

Jo jag har tittat på denna skummare. Den modell som du pratar om, är jag skeptisk till angående pumpen.? Vet ej något om denna och hur håller den kvaliten? reservdelar? m.m :)

Men jag har tittat på denna: http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=994

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Erik!

Jo jag har tittat på denna skummare. Den modell som du pratar om, är jag skeptisk till angående pumpen.? Vet ej något om denna och hur håller den kvaliten? reservdelar? m.m :)

Men jag har tittat på denna: http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=994

/Gustaf

http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=890

jag har en model mindre typ(samma pump), än den du länkade till gustaf , är nöjd med den , både skummarmässigt samt ljudvolymen. , har den till en kub 60 60 65 + sump ~230liter tot.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte samma prestanda kanske, men som sagt, den pumpen känner väl alla till hehe.

Har dock för mig att den var relativt dyr, men jag kanske minns fel. För ett kar upp till runt ca 500L så borde den ju funka perfekt!

Det känns alltid bättre att ta något som man känner till. Jag skulle vilja ha en skummare som tar den dubba vattenvolymet på karet, så man har lite marginaler. Jag skall spåna vidare med detta... :);)

/Gustaf

http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=890

jag har en model mindre typ(samma pump), än den du länkade till gustaf , är nöjd med den , både skummarmässigt samt ljudvolymen. , har den till en kub 60 60 65 + sump ~230liter tot.

mvh manne

Oki, kan vara ett intressant alternativ, vad blir den totala höjden då du tar av skummarkoppen? vart har du köpt denna?

En lite ny inriktning denna gång alltså, låter spännande =)

Behöver du hjälp med nått byggande framöver så hör av dig så

hjälper jag gärna till i mån av tid. Lycka till :)

Ja, haft 2 stora kar nu, så nu provar vi ett litet... ;)

Jag tackar för erbjudandet. :)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...