Gå till innehåll

Scubahawks Great Barrier Reef Stockholm!


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

Jaha, då var det väl dags att avveckla den gamla tråden och påbörja en ny och fräsch för det nya revet!

Det nya revet består av följande:

  • 400 liter akvarium
  • 107 liter sump
  • Ytavrinning - Durso Standpipe med tre utlopp
  • Belysning - Giesemann Infinity, 2x150w MH + 4x54w T5
  • Skummare - Aqua Medic Turboflotor Multi
  • Returpump - Aquabee UP 2000/1 -2000l/h, pumphöjd=3m
  • Fosfatfilter - Aquashop-bygge med aquacrown fosfatremover
  • Streamerpump nr 1 - Vortech MP40w grymt flås!
  • Streamerpump nr 2 - Hydor Koralia 2
  • Doppvärmare - 2st á 200w i sumpen
  • Sumpen har snart även en del refugium
  • Levande sten - ca 50kg
  • Sand - ca 1-2cm (ca 12kg) levande sand
  • Doserpump - GroTech TEC III NG
  • Ballingmetod - Tropic Marine BIO-CALCIUM Liquid
  • Andra tillsatser - Lite KZ CoralSnow, Pohl´s Xtra, FM Ultra Min S, FM Ultra Organic

Fisk/levande:

  1. Turbosniglar
  2. Någon rödbent eremit som klarat sig kvar
  3. 2st putsarräkor
  4. 2 st Percula Onyx (från Halogen) mitt andra par... :snurrig:
  5. 2 st Bubbletip anemoner, (1st från Kendra)
  6. Hepatus - "Dory" (Akavarium Stockholm-Akvarieleasing)
  7. Chelmon Rostratus - "Leffe" (från Halogen)
  8. 2 st sandvändare - Valencienna Puellaris (Korallrevet Södertälje)
  9. 2 st sjögurkor - 1 rosa, 1 svart
  10. 1 st Ecsenius bicolor
  11. 1 st Smyckedvärgkejsare - Centropyge Eibili
  12. 1 st Gul Kirurg - Zebrasoma Flavescens
  13. 1 st Synchiropus splendidus
  14. 1 st Sammetsclown - Premnas epigrammata
  15. Har även 3 krabbor som lever i sumpen/refugiumet

Uppdat:2009-12-13

Och nu till bilderna och dem andra uppdateringarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fint med lite sand mellan reven.Snygg layout och det blev bra mycket bättre med belysningen ser städat ut.

Ja, det blev mycket bättre. Och jag kan säga att ett par puellaris är det bästa ett rev kan få med sand. De städar frenetiskt hela tiden och man kan inte separera dem heller!

Tjena Scubahawk

Jätte snyggt kar du fått till, vore kul att komma förbi och kolla efter all Jul stress.

Självklart kan du komma förbi efter Julstressen. Vore bara skoj. Har haft massor själv och har det fortfarande just nu. :snurrig:

Kanske ordnar en träff också... får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att "Rostis"(Leffe) fortfarande äter och mår bra.

/ Hälsningar Pär

Ja, han mår prima. Och det bästa är att man kan trycka ner stenar vid ytan så kommer han och finkammar dem på glasrosor. Han är supersocial! Och har aldrig blivit stressad närman flyttat runt honom mellan kar. Det första han gör sekunden efter han kommit i sitt nya hus är att leta glasrosor! Och de försvann på nolltid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut :)

Riktigt läckert med anemonen ovanpå revpelaren. Har du placerat den där o den stannar, eller har den vandrat dit upp själv?

När jag hade mitt 170 liters så vandrade den dit själv. Sen plockade jag upp den pelaren med anemonen och allt på och la ner den i nya karet och han verkar ha beslutat sig för att stanna verkar det som. :) Hoppas hoppas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där jätteanemonen du har på högra sidan ser ut att kunna trassla in sig i hårtorken när som helst:skrattar:, vilket monster! Du måste nog skaffa ännu större burk om den nya börjar växa också ;). För övrigt - ser riktigt fint ut, grattis :smiley20:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Har ju flyttat till nytt och ska ju flytta efter akvariet.

Så det är på G då jag beställt ett nytt med lite mindre mått och finare glas. Får se hur det blir när det kommer.

Så nu snickras det på en ny bänk och lite grejer har inhandlats då jag varit i Hong Kong i 10 dar.

Så jag tänkte slänga upp lite bilder på det. :) Julafton liksom.

Det var min tjej Julia som jag besökte och hon visade mig runt på alla sevärdheter och det var ju verkligen en grym stad. Måste tillbaka dit!

Sen tog hon mig till en gata som kallas för "Goldfish-street" eftersom hon vet om min passion och brinnande intresse för djur. Kul tänkte jag.

Och när vi kom dit kunde jag inte tro det!

En affär skulle kunna ersätta alla saltaffärer i Sverige! LÄTT!

Vi spenderade 4 timmar drygt och det var verkligen skitkul! Så till slut åkte vi dit en gång tyill under min sista dag i Hongkong och jag inhandlade lite prylar. De kan ni se på bilderna.

Och JA! Det är MYCKET billigare än i Sverige eller över nätet. Jag hade turen som bara åkte till Julia med ett handbaggage. Så ca 20 kilo kunde tas med hem utan problem. :)

Det som kom med hem i saltväg var alltså:

*2 musslor som verkar ha klarat sig bra, peppar peppar (står i mitt clownhotell tills karet kommer hem).

*Lite snygga håvar ;)

*PH-monitor från Bubble-Magus

*Slanghållare från Bubble-Magus

*NAC-7 från Bubble-Magus som var det jag letade efter mest. :)

*2st kulventiler i olika storlekar

*Filterhållare med 2 filterstrumpor

*en gripklo

*Samt några tillsatser, mest korallmat som de rekomenderade. Får se hur det blir när karet kommer på plats.

post-3775-14468919758018_thumb.jpg

post-3775-14468919758282_thumb.jpg

post-3775-14468919758493_thumb.jpg

post-3775-1446891975868_thumb.jpg

Ändrat av Scubahawk
Glömde lite grejer som jag hitta i resväskan.. ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst! Grattis :)

Ett par fina musslor du fick med dig. Hur exakt tog du med dem?

Först frågade jag dem hur länge man kunde transportera dem då jag kommer vara på resande fot i 15 timmar.

De sa att det ska vara lugnt i åtminstånde 24 timmar. Så jag sa ok. Ville prova men absolut inte utsätta dem för plågeri eller så.

De plocka upp dem ur musselkaret (massor med vackra musslor) och la dem i en plastpåse runt först, la dem båda plastpåsarna i en annan påse och fyllde på med lite vatten.

När jag kom hem och skulle packa ner dem linda jag in påsen med musslorna i massa kläder för att hålla temeperatur och la ner dem.

Till slut kom dem hem och de var nog ur butikens kar i lite mindre än 30 timmar faktiskt. Så blev det.

:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du musslorna i ditt incheckade baggage?

Helt galet...

Vist är Hongkong en helt fantastisk stad! Var ni runt lite utanför staden också?

Har själv varit där o jobbat i ett par månader, dock var det innan intresset för saltvatten fick fäste, så jag var aldrig på Goldfish-street tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt!!:) Jag bodde och arbetade i Hong Kong i 1.5 år och kan bara instämma, det är en helt fantastisk stad! Goldfish-street är kanon, tyvärr hade inte heller jag upptäckt saltvattenshobbyn när jag jobbade där så inga "akvariefynd" fick jag med mig hem!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...