Gå till innehåll

Scubahawks Great Barrier Reef Stockholm!


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Varning på OSB-skivorna. Nog det jag sett hålla sämst mot väta, målning hjälper nog men lite varning...

Jepp. jag vet. Det kommer absolut att målas 2-3 gånger och avslutas med en ordentlig lack för att stöta bort väta.

Men jag håller med. Allt under ordentlig uppsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ok. En liten uppdatering. Bilder kommer lite senare.

Har nu i alla fall byggt klart bänken och målat å donat en del. Det är bara några gångjärn som jag måste hitta till skåpsluckorna.

Akvariet är på plats med fisk och levande sten.

Och igår drog jag igång sumpen med den nya avrinningen, skummaren (NAC-6) och den alldeles toppenlösningen med en SQUID till returen.

Bara sanden som ska i nu. Sen ska det bombas med koraller.

Så om det finns någon som vill bli av med fraggar eller avbrutna korallbitar så kan jag absolut vara den som tar dem i stockholmsområdet.

Bilder kommer snart. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli kul att se lite bilder på bygget.

Måste bara fråga om SQUIDEN, är den tyst för jag har köpt 2st till mitt kar och dom låter ganska mycket. låter som ett gammalt urverk som krasar lite. när jag lyssna på dom i affären så tyckte jag det susa lite i dom bara.

/Andreas

Ok. En liten uppdatering. Bilder kommer lite senare.

Har nu i alla fall byggt klart bänken och målat å donat en del. Det är bara några gångjärn som jag måste hitta till skåpsluckorna.

Akvariet är på plats med fisk och levande sten.

Och igår drog jag igång sumpen med den nya avrinningen, skummaren (NAC-6) och den alldeles toppenlösningen med en SQUID till returen.

Bara sanden som ska i nu. Sen ska det bombas med koraller.

Så om det finns någon som vill bli av med fraggar eller avbrutna korallbitar så kan jag absolut vara den som tar dem i stockholmsområdet.

Bilder kommer snart. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli kul att se lite bilder på bygget.

Måste bara fråga om SQUIDEN, är den tyst för jag har köpt 2st till mitt kar och dom låter ganska mycket. låter som ett gammalt urverk som krasar lite. när jag lyssna på dom i affären så tyckte jag det susa lite i dom bara.

/Andreas

Hmm... jag hör nog ingenting från den vad jag vet. Inte tänkt på det. Men det står ju en skummare där tillsammans med en returpump, Aquabee 2000/1.

Men nepp. Inget jag hört.

När man blåste luft i den för att se hur den fungerar så "rasslar" det liksom. Men inte nu. Ska ta en extra "hör-titt" när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för reservdel ska du ha till din Vortech?

Kanonsnyggt kar förresten. :)

Antingen "Ceramic wet bearing" eller "washer -wet side". Annars var jag ute efter hela wet side Maintenance kit då jag inte vet vad som är fel.

När jag skruvar på muttern på toppen så ska man kunna snurra lätt på bottenplattan som i sin tur snurrar på propellern, min propeller sitter antingen för hårt eller för löst så den bromsar hela pumpen så HELA wet side snurrar eller så sitter den för löst, å då snurrar ju inte propellern alls.

:( Så om du har tips på vilken det kan vara så hojta till.

Och tack. :) Jag är helnöjd själv faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

En liten uppdatering.

Fick hemskickat följande från http://shop.biotedmarin.se/

  • Vortech Drivaxel 150839
  • Vortech Keramiskt lager 150840
  • Vortech underläggsskiva 150843

Bytte ut dessa delar och nu fungerar min Vortech mp40 som ny.

Håller även på att byta ut TM Balling till Fauna Marins Balling då jag inte tycker att TM Balling ger det resultat som jag trodde. Mina stenkoraller vill inte alls växa. :(

Någons som har lite tips på BELYSNINGS-tider till mitt kar då korallerna inte växer?

Kör just nu en Giesemann INFINITY 2x150w MH och 4x54w T5.

T5= ca 8 tmmar

MH= 3 timmar

Snygga MH-lampor att rekomendera??

Har även nyligen startat med BioPellets och efter endast 2 veckor började Cyanon att sakta försvinna. Inte helt borta dock.

Har inget phosfattest hemma så har inte kunnat följa dess nedgång.

Tampas lite med lågt Magnesium också. Har legat på 1080ppm och buffrar sakta upp till 1320ppm. Just nu ligger det på ca 1180...

Bilder kommer snart. -bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarie-Leasing har en gobie som käkar cyano. Jag har en själv och kan instämma att den gör det. Den silar sanden utan att lyfta upp den högt från botten och den bryr sig inte om vad som finns i sanden. Sedan börjar min att plocka något på stenarna där den käkar alger och cyano. Trevlig rackare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarie-Leasing har en gobie som käkar cyano. Jag har en själv och kan instämma att den gör det. Den silar sanden utan att lyfta upp den högt från botten och den bryr sig inte om vad som finns i sanden. Sedan börjar min att plocka något på stenarna där den käkar alger och cyano. Trevlig rackare.

Har du namn å bild på den lilla krabaten kanske?

Vore toppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja,lite tråkiga värden.

Mitt kH är högt då jag nyligen haft i lite Tropic Marine Triple-Buffer för att höja pH. Tyvärr kom kH med en bit. Men det kommer nog ner snart.

Och det tråkigaste är att jag har nitrit. :(

Påverkar det koraller?

Räcker det med vattenbyten? Jag tillför inga bakterier i dagsläget. Kanske nån ampull från Prodibio skulle hjälpa? Biodigest....

Här är värdena i alla fall från kl: 17.30:

Ca= 420

Mg= 1280

kH= 10-11 :(

pH= 8,25

NO2(Nitrit)= 0,15ppm :(

Salt= 1,026

Tempen kunde jag inte kolla då min tempgivare varit paj ett tag men det är ca 25-26 när jag kollade sist med utetemp-givaren hemma.

Någon med lite tips kanske? Vill ju bli av med nitriten snabbt och få mina koraller att äntligen börja växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triple buffer är inte bra att använda i korallkar eller med skaldjur. Bufferten består till en del av borat som är bra på att buffra pH men inte är karbonat. Det betyder att det kH- värde man mäter med en vanlig test är högre än det korallerna känner av.

Men nu mäter ju du ett litet högt kH så det är ju bra. Men hur stor andel av värdet som beror på boraten vet du inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelbuffer är betydligt bättre.

Lätt att tillverka själv.

1. Köp ett kilo natriumbikarbonat

2. Sätt ugnen på 175 grader

3. Ta 250 gram av bikarbonaten och lägg i en långpanna med bakplåtspapper.

4. Grädda i ugnen i ca 45 minuter (då tillverkas det natriumkarbonat)

5. Låt kallna

6. Blanda resten av bikarbonaten med det du just bakat i ugnen.

7. Häll i lämpligt kärl med lock, eller påse om du föredrar det.

Vips så har du tillverkat en dubbelbuffer som håller ett lagom pH, runt 8.3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...