Gå till innehåll

Säkert en omöjlig fråga...


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

...men jag hade tänkt köpa till bra tillbehör till mitt akvarium. Vad är bäst att satsa på av fosfatfilter och Kalciumreaktor? (Går det att fråga så enssmiley5.gif.) Något annat att satsa på (skummare, sten, UV osv har jag redan)? Såg att Drakfisken sålde Fosfatfilter inkl. pump och test för 825 spänn. Prisvärt?

Marinakvariet hade demo kalkreaktor för 1200 spänn. Bra grejer??? Köpa båda eller något helt annat.Nitratfilter? Någon som har nått att sälja begagnat?Kan väl säga att jag kompenserar kalciumdet med kalciumhydroxid idag.

NI SOM KAN SÅNT HÄR, SÄG VAD NI TYCKER!!! (Att frågan är idiotisk känner jag redan på migsmiley2.gif.)

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska du ha tillbehöret till?

Har du problem med alger kan fosfatfiltret vara bra att ha. Är du less på att mixtra med kalciumhydroxid så köp kalkreaktorn. Har du högt nitratvärde så kan ju nitratfiltret vara en bra invenstering.

Om ditt kar fungerar bra utan dom har sakerna så kan du överväga att spara pengarna. Men köper du en sak kommer du nog köpa resten med inom ett halvår smiley2.gif.(av egen erfarenhet)

Ingen fråga är idiotisk, detta är en förvirrande hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är inte lätt att veta vad man ska ha eller inte. En sak är dock viktig, vad man än köper så köp det bästa du har råd med, och gärna en storlek större äv vad du egentligen kanske behöver. Det tar nämligen inte speciellt lång tid innan man vill ha större burk o bättre teknik. Jag har köpt minst 2 modeller av allt, jag är t.ex. inne på min 5:e skummare hittills och det är lite synd att man inte tänkte igenom allt från början... även om det kan vara svårt ibland...

Om du nu har en riktigt bra skummare och UV. så skulle jag kanske tänka på ett Nitratfilter som gör att du kan belasta karet ganska mycket utan stora problem. En kalkreaktor är alltid trevligt, men titta runt på olika märken eftersom det skiljer en hel del mellan olika fabrikat. Vissa kräver nästan att du ska ha en PH styrning medan andra fungerar utan osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för visat intresse!

Jag har inget direkt problem med vattenvärdena just nu. Känner dock t ex att när jag ökar på MH-tiden lite så kommer det oftare alger. Därför tänkte jag på posfatnivån och ett sådant filter. Hade för typ en månad sedan bra vattenvärden och bara tre clowner (220 liter). Köpte då till en elddvärgkejsare (varit sugen på en sådan sedan jag började för 4 år sedan) och en magnificaanemon. ökade då på mh och tätare matning (med mindre portioner). Då började det komma lite mer alger på rutan. Tror väl MH är främsta orsaken, men kanske även ökad matning?... Kalkreaktorn tänkte jag mer av slöhet och för att veta att jag inte glömmer att fylla på. Nitraten har jag haft lite problem med tidigare men inte nu när jag har kompletterat LS (har väl typ 55 kg).

Just nu har jag bara fisk och en mjukkorall, men jag har önskemål om att:

1: Större kar i Februari (340-liters + 140-liters sump, vilket står i garaget och inväntar nya lägenheten)

2: När jag fått balans i detta skaffa någon fisk till och mera koraller, både mjuka och hårda.

Det är därför jag tänkte köpa på mig lite bra tillbehör nu så att allt inte kommer på samma gång.

Vad tycker ni om priserna på de grejer jag tog upp ovan (kolla gärna vad det är genom deras hemsidor)? Har ni något begagnatr själva till salu?

Fortsätt gärna att skriva och säga vad ni tycker!!!smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker en kalkreaktor är super. Efter att ha kört med den i ca 1 år så skulle jag inte vilja vara utan. Enkelt och nästan det ända sättet att hålla både kh o ca påden höga nivå som behövs för att stenkorallerna ska växa o trivas. Det är ioförsig en ganska dyr grej att köpa om man ska ha något bra.

Ett fosfat filter tycker jag är helt onödigt, byta vatten regelbundet håller fosfat i chack, brukar använda ett preparat som man häller i akvariet, den binder fosfaterna så den följer med i skummaren. Ett fosfatfilter är väl bara en behållare för att ha ett fosfatabsorberande material i, som man måste byta lite då o då. Inte så svårt att fixa själv om man får problem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...