Gå till innehåll

Ny kirurg i karet - Hur länge är det okej för dem att bråka


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Har sedan tidigare haft en gul kirurg i mitt kar,

Idag köpte jag en Xanturum.

Hur Länge ska man låta den gule kirurgen visa att han bestämer. ?

Display-delen i karet är 120+60+50 så det är acceptabelt med yta tycker jag.

Men idag har de hållt på att dansa rundor en del. just nu dansar de som fan. Slåss lite med fenorna.

Är det dags att ingripa? släppa ner den gamle kirurgen i sumpen eller? vad är rådet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

har själv haft en gul kirurg i mitt akvarium och för inte så länge sen tillsatte jag en vitbröstad kirurg, den gula har varit ensam kirurg och därför tagit hela akvariet som revir. det man kan göra är att möblera om lite så att reviret upphävs och att båda kan hitta sina egna platser, eller om man itne vill röra om, ta ut den gula någon dag och sedan sätta tillbaka den om man kan det. mina två kan hamna mot varann lite i början men det försvann efter någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Tack för svar .

Moose: Men är det ingen risk att den ene stressar ihjäl den andre?

Just nu har jag flyttat om en mindre sten, skärmat av en del av karet med stenen. så han kan gömma sig där.. vet inte om det är bra att den gule tror han försvunnit.

Jag vill att de ska lära känna varandra, men jag vill inte stressa ihjäl den nye fisken.

Försöker avväga lugn och ro för den nye fisken jämfört med att låta dem bråka..

ska leta upp lite speglar och jävlas med den gule. Hm. Det var lättare sagt än gjort att fånga kirurgen - han har sina gömställen.

Vi får se hur det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e den nya fisken frist o såg pigg ut när den köptes tror inte jag den stressas ihjäl, iaf inte ännu.

Att den nya har ställen o gömma sig på är bra, då får han vila lite iaf. Den gula kommer snart vänja sig vid honom. Båda skall bara hitta sin rang i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej. hmm. fyra veckor låter länge.

Den nye, fisken för 995sek, fick precis ryggfenan sönderriven av den gule.

vet inte om detta är att förvänta.

hade iof en kejsare innan där fenorna läkte ihop fint efter ett tag. vet inte om kirurger är lika.

Vi får väl se, annars blir jag en erfarenhet rikare, en fisk och 995 kronor fattigare.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering,

Som sagt, jag byggde upp ett ytterst litet stenparti där den nya kirurgen kunde gömma sig, detta är separat mot mitt huvudparti sten i karet.. när ljuset kom på idag så skyddade den nye kirurgen sitt revir kraftigare än igår.

fortfarande lite slagsmål. Men att hålla ljuset släckt hjälpte den nye att ta plats.

Sen köpte jag en spegel och satte upp, ungefär 40x70 cm.. sen dess har inte den gule kirurgen bågat sig fram.. han har varit borta i tre timmar, gömd i sitt revir.

Nu när jag matade så kom han fram en snabbis igen.. tog lite mat, blev rädd för sig själv och stack in igen.

Efter det vågade han sig fram och lukta på sin egen spegelbild..

just nu är statusen att han är mer rädd för sig själv än för den nye kirurgen..

Så. Stort tack för hjälpen alla, hittils är indikationen att det börjar lugna sig.. får se vad som händer med den gule nu.. om han får tillbaka tuffheten..

den nye kirurgen bryr sig inte om sin egen spegel. jag tror inte han är på humör att slåss längre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering,

Som sagt, jag byggde upp ett ytterst litet stenparti där den nya kirurgen kunde gömma sig, detta är separat mot mitt huvudparti sten i karet.. när ljuset kom på idag så skyddade den nye kirurgen sitt revir kraftigare än igår.

fortfarande lite slagsmål. Men att hålla ljuset släckt hjälpte den nye att ta plats.

Sen köpte jag en spegel och satte upp, ungefär 40x70 cm.. sen dess har inte den gule kirurgen bågat sig fram.. han har varit borta i tre timmar, gömd i sitt revir.

Nu när jag matade så kom han fram en snabbis igen.. tog lite mat, blev rädd för sig själv och stack in igen.

Efter det vågade han sig fram och lukta på sin egen spegelbild..

just nu är statusen att han är mer rädd för sig själv än för den nye kirurgen..

Så. Stort tack för hjälpen alla, hittils är indikationen att det börjar lugna sig.. får se vad som händer med den gule nu.. om han får tillbaka tuffheten..

den nye kirurgen bryr sig inte om sin egen spegel. jag tror inte han är på humör att slåss längre

nu får den nya en chans att gå in sig i karet o gulingen lugnar sig med sitt revir.. kommer säkert att bli kompisar inom bara en två dagar ska du se..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Testade detta med spegen nu för mig Imperator har varit på palletkirugen vi köpte för några veckor sedan, tyvärr är det bara min gula kirurg som är intresserad av den än så länge.. får hålla tummarna! Annnars känns det som att jag måste välja mellan en av dom :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft att flera kirurger 3-4 st blir totalt utmobbade av en enda som har varit i akvariet sedan tidigare och därigenom tagit allt som "sitt".

Normalt med lite mer matning så har det alltid gått över på 2-3 veckor. Men det är med förhållningen att de nya "mobbade" också äter bra under den perioden.

Oftast får jag uppfattningen om att det är de nya fiskarnas närvaro på revet som irriterar då det verkar som om aggressionerna släpper rätt snabbt bara den som varit där längst inser att maten räcker till alla.

Har dock haft några enstaka fall där mobbaren aldrig ger sig och då får man ju välja.

Jag hade låtit det gå minst 2 veckor OM du vet om att den mobbade fisken äter. Annars plocka ut den elaka direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft att flera kirurger 3-4 st blir totalt utmobbade av en enda som har varit i akvariet sedan tidigare och därigenom tagit allt som "sitt".

Normalt med lite mer matning så har det alltid gått över på 2-3 veckor. Men det är med förhållningen att de nya "mobbade" också äter bra under den perioden.

Oftast får jag uppfattningen om att det är de nya fiskarnas närvaro på revet som irriterar då det verkar som om aggressionerna släpper rätt snabbt bara den som varit där längst inser att maten räcker till alla.

Har dock haft några enstaka fall där mobbaren aldrig ger sig och då får man ju välja.

Jag hade låtit det gå minst 2 veckor OM du vet om att den mobbade fisken äter. Annars plocka ut den elaka direkt.

Problemet är att palettkirurgen stressas till prick (sekunden den kommer fram ur en sten så jagar emperatorn den) nu efter bara två dar är pricken tillbaka och snart ser man väl stackarn skrapa mot stenar igen :(...

jag kör med UVC 24/7 så jag vet att jag inte har mer parasiter än andra så det är inte problemet. O i mitt refugium fick den samma vatten (och en sten från huvudkaret) och pricken försvann på några dagar....

Men men, ska ge dem lite mer tid imperatorn har varit mer upptaget av spegeln idag (ihop med resten av karet)... Har en gobby 2 kirurger och en imperator som klämms runt en spegel på 20x20cm. Är ganksa kul att alla fiskar är framme iaf :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reuben, då skulle jag nog göra och tänka såhär.

Håll uppsikt så prickarna inte blir värre. Handlar det om stressprick som kommer och går allt eftersom hur mycket den blir "utsatt" så tror jag inte det är någon fara så länge den äter bra. Bara du har bra koll på att det inte förvärras eller sprids över till de andra invånarna. Om du får igång ett riktigt utbrott där parasiterna tar över så blir det jobbigt. Den risken skulle jag dock tro är minimal då du kör ordentligt med Uv-c och övriga fiskar inte uppvisar några stress symptom eller prickar.

Detta är i och för sig utifrån mina erfarenheter av kirurger. Jag vet inte riktigt hur kejsarna vänjer sig vid "nya". Men av de jag har haft så har det alltid varit lättare att få kejsare att gå ihop med kejsare än kirurger med kirurger. Några problem dem imellan har jag inte haft så vet inte hur de brukar reagera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...