Gå till innehåll

Lite bilder på min nya aquascaping!


Coralkiller

Rekommenderade inlägg

Tjusigt!

Hörde rykten om att det fanns ett uppslag om saltvattensakvarier i dagens NorrköpingsTidningar! Var det ditt kar?

tack =) nej det är inte mitt hade missat den artikeln, sprang o kolla tidningen direkt när jag läste ditt inlägg! mvh Jerry

Ändrat av Coralkiller
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hör till modellen, dom nafsar polyper och så kan dom rensa hela undersidan av en acro om dom får för sig att leka.

Vissa skaffa okinawae just för att minska polypexpansionen.

//NiXoN

ok, såg bara att det stod att dom var rev-vänliga o att dom såg fina ut!, synd att jag inte prata med dig innan jag köpte dom små asen! =) men skadar dom korallen? för jag tycker dom växer saktare nu när polyperna inte är ute. mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan skada och döda acroporor. Jag hade ett lekpar tidigare som var mycket trevliga då de höll inne acroporornas polyper. Sen när jag försökte öka mängden acroporor så tog dom livet ur nästa alla fraggar jag stoppade i karet, jag fick mycket fina acroporor från en annan akvarist. Så för mig var det en stor förlust av fina fraggar.

Jag började då fundera på hur jag skulle få ur dem ur karet, inte helt lätt då karet är på över 700 liter! Under den tiden gav dig sig på en av mina finare acroporor som var ett flak på ca 17 cm diameter. Det lilla paret lyckades ha i hjäl den med.

De kan med andra ord även skada acroporor!

EDIT:

Jag tycker det är en grymt vacker fisk men jag kommer inte ha dem i ett kar där det finns acroporor igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan skada och döda acroporor. Jag hade ett lekpar tidigare som var mycket trevliga då de höll inne acroporornas polyper. Sen när jag försökte öka mängden acroporor så tog dom livet ur nästa alla fraggar jag stoppade i karet, jag fick mycket fina acroporor från en annan akvarist. Så för mig var det en stor förlust av fina fraggar.

Jag började då fundera på hur jag skulle få ur dem ur karet, inte helt lätt då karet är på över 700 liter! Under den tiden gav dig sig på en av mina finare acroporor som var ett flak på ca 17 cm diameter. Det lilla paret lyckades ha i hjäl den med.

De kan med andra ord även skada acroporor!

EDIT:

Jag tycker det är en grymt vacker fisk men jag kommer inte ha dem i ett kar där det finns acroporor igen!

Härligt! ja det är ju inte världens lätaste att fånga en fisk på 2 cm i ett kar på 600 l, trött jag blir! sörjer med dig tråkigt när det blir sådär! om jag lyckas fånga dom levande så kan nån som vill ha dom hämta dom! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit happens! Var ledsen då men det är bara ta nya tag.

Jag ringde min favvo handlare och rådfrågade dem. Jag fick rådet att köpa en fälla med "stor" lucka och sedan ställa in en acropora fragg i den. De simmade så fint in till nya fragggen och vips var de fångade! Jag lät dem bo i sumpen ett par dagar sedan kom en annan akvarist och hämtade dem, han hade inga sps i sitt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

synd på dina acroporer, men ett förbaskat fint kar du har, snyggt med öppna partier, men visst med den volymen kan man ju skapa mer, här är det bara 200 l, får va glad för det lilla, hihi.

tack! ja det är skojj o ha lite yta att jobba på! o större blir det när villan är klar! jo tråkigt men än är dom inte döda! måste bara så till att fånga den lille terroristen. mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur gamla de blir. Om du inte lyckas fånga den, vad använder du för metod? Är den på någon korall? Jag tolkar ditt sista inlägg som om det bara är en, är den verkligen på korallerna då för det TRODDE jag bara var i samband med lek!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur gamla de blir. Om du inte lyckas fånga den, vad använder du för metod? Är den på någon korall? Jag tolkar ditt sista inlägg som om det bara är en, är den verkligen på korallerna då för det TRODDE jag bara var i samband med lek!

jodå det har jag fått bekräftat. satte små glasburkar över acropororna som den var på o nu när den inte längre kommer åt dom så har dom polyperna ute igen. togbort en sylt burk igår för att se om den gick o locka fram den så jag kunde harpunera den. gick inte harpunera den men den nafsade bort polyperna det första den gjorde när den kom åt! tyvärr är den firren inte rev-vänlig! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh då är jag med! Jo att den nafsar på polyperna för den nog ändå, vilket du upptäckt. Finns de som vill att den ska nafsa på polyperna för att det inte ska vara så många ute.

Jag skulle föreslå att du skaffar dig en fälla och ställer in en acropora i den. När sedan är på acroporan så stänger du fällan och där har du din fisk. Den metoden nyttjade jag på mina båda.

Jag använde denna fällan:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=599

Jag fick stå och vänta då det inte finns någon automatik i den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh då är jag med! Jo att den nafsar på polyperna för den nog ändå, vilket du upptäckt. Finns de som vill att den ska nafsa på polyperna för att det inte ska vara så många ute.

Jag skulle föreslå att du skaffar dig en fälla och ställer in en acropora i den. När sedan är på acroporan så stänger du fällan och där har du din fisk. Den metoden nyttjade jag på mina båda.

Jag använde denna fällan:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=599

Jag fick stå och vänta då det inte finns någon automatik i den!

jo jag läste det du skrev siss.! o har gjort så utan framgång! den såg ju jäkligt sugen ut på att simma in men det gjorde den aldrig! kanske måste fixa en större fälla! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställ upp fällan en dag och låtden stå så i ett dygn eller så. Om den simmar in då kan du "aptera" fällan och fånga den sedan.

Vet inte vad du har för fälla men du skulle ju kunna spänt tråden om det hade varit en sån som jag använde

Lycka till, ,kan behövas när det gäller få ut en fisk från karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...