Gå till innehåll

Sluta med Zeovit


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Kan inte svara på din fråga i dagsläget...men nu är mitt Zeostart2 samt kaliumiodidflourid slut, så om några veckor lär jag kunna svara på vad som händer när man lägger av.

Kommer iofs fortsätta köra de saker jag har kvar, dvs zeofood, zeobak samt Coral Vitalizer tills de är slut.

För min del har det dock hållit näringsvärdena låga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte svara på din fråga i dagsläget...men nu är mitt Zeostart2 samt kaliumiodidflourid slut, så om några veckor lär jag kunna svara på vad som händer när man lägger av.

Kommer iofs fortsätta köra de saker jag har kvar, dvs zeofood, zeobak samt Coral Vitalizer tills de är slut.

För min del har det dock hållit näringsvärdena låga!

Tycker jag börjar se lite Cyano på botten bara lite då jag aldrig har haft problem med detta innan jag började med dessa preparat så ser jag ingen mening mer att köra med detta längre då det ställer till mer oreda än nytta är min åsikt i dagsläget.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick oxå problem med cyano, men först efter att jag började dosera pohls Xtra (amninosyror). Dock har jag på senare tid sett att det växer alltmer alger. Dels alger på rutorna och dels lite tofs/tråd-alger på stenarna på kanterna där ljuset inte är så starkt. Detta troligen pga avsaknad av vattenbyten, inte tillräckligt ofta bytt kol, för gammal zeovitsten samt varierande värden både på temp, salthalt samt för lågt kH och för högt Ca...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag börjar se lite Cyano på botten bara lite då jag aldrig har haft problem med detta innan jag började med dessa preparat så ser jag ingen mening mer att köra med detta längre då det ställer till mer oreda än nytta är min åsikt i dagsläget.

Hur länge har du kört med zeovitmetoden innan du ger upp!?

Om du har cyano kan det säkert vara nått annat som triggar detta.

Kör du rätt dosering på det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det väl ev så att om du har ordentligt med koraller på tillväxt så kommer de konsumera ganska mycket av näringsämnena i burken. Så med LS och mycket koraller som växer bra så kanske det inte hände så mycket med näringsnivåerna i burken..såvida du inte matar massor...men det är väl kanske inte så enkelt alla gånger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stene: Nu kanske jag missminner mig, men körde du verkligen zeovit fullt ut, dvs zeobak, zeofood, zeostart2, zeovit-sten i reaktor samt aktivt kol? Har ett svagt minne av att du körde någon annan form av zeolithsten samt nån annan form av kol?

Kanske inte spelar någon roll..men jag har för mig att du inte riktigt körde efter anvisningarna så att säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har slutat med Zeoviten och det enda jag märkt att nån korall blivit något mörkare.

Har man bara bra skummare och håler nere nitratvärdena kan det nog se ganska bra ut endå.

Framförallt blir det bra mycket billigare, speciellt om man har lite större kar.

Finns de här på guiden som har grymt fina kar med fina färger som man blir väldigt avundsjuk på som inte kör zeovit.

De kör visserligen med lite andra grejjer men inte alls lika många som med zeoviten.

Zeoviten är säkert kanon om man har tid och riktigt bra koll men det har tyvärr inte jag.

Så att sluta med zeoviten är nog inga problem !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stene: Nu kanske jag missminner mig, men körde du verkligen zeovit fullt ut, dvs zeobak, zeofood, zeostart2, zeovit-sten i reaktor samt aktivt kol? Har ett svagt minne av att du körde någon annan form av zeolithsten samt nån annan form av kol?

Kanske inte spelar någon roll..men jag har för mig att du inte riktigt körde efter anvisningarna så att säga...

Allt du nämde kör jag med det var väl snack i början att stenen och kolet skulle jag skippa men sen köptes det men det stämmer det du säger att jag inte hade det dem första dagarna
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har slutat med Zeoviten och det enda jag märkt att nån korall blivit något mörkare.

Har man bara bra skummare och håler nere nitratvärdena kan det nog se ganska bra ut endå.

Framförallt blir det bra mycket billigare, speciellt om man har lite större kar.

Finns de här på guiden som har grymt fina kar med fina färger som man blir väldigt avundsjuk på som inte kör zeovit.

De kör visserligen med lite andra grejjer men inte alls lika många som med zeoviten.

Zeoviten är säkert kanon om man har tid och riktigt bra koll men det har tyvärr inte jag.

Så att sluta med zeoviten är nog inga problem !!

Lite som du säger kostar en del bara det kittet jag köpte med sten och kol var över 1000kr det kunde man ha fått många fosfat/nitrat removers påsar för till det priset,då detta skulla vara så bra och värdena skulle sticka ner direkt jag skulle till och med dosera bara hälften av detta första vecka mest för att det skulle ha en jämn övergång sa han i affären.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det vara så att du fått tag på piratkopierade korallenzucht produkter? Har hört rykten om att det cirkulerat även i butiker i sverige, och att resultatet av det är att man aldrig får någon nedgång på näringsvärdena. Bara en tanke, då jag alltid upplevt stora förändringar av deras produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det vara så att du fått tag på piratkopierade korallenzucht produkter? Har hört rykten om att det cirkulerat även i butiker i sverige, och att resultatet av det är att man aldrig får någon nedgång på näringsvärdena. Bara en tanke, då jag alltid upplevt stora förändringar av deras produkter.
Har också hört nåt sånt men dessa sakerna är som dem ska vara, då personen beställer direkt av Bioted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick inget reslutat bra resultat innan jag fick igång min skummare ordentligt.

Har du RSM130l skummaren som kom med orginal? kanske den som helt enkelt inte klara av att exportera skiten?

Roligt att nu nämner skummaren jag fick rådet här på SG att stänga av skummaren vid doseringen detta gjorde jag också ett taga,men ändrade taktik efter ett taga eftersom inget hände så skummaren är på under doseringen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså...man stänger av skummaren när man tillsätter preparaten eftersom de annars kan skummas ut innan de hinner göra nytta. Efter nån timme sätter man igång skummaren igen. Vet inte exakt hur allt funkar, men det du tillsätter är ju bl.a preparat för att få ner näringsämnena, och när de bryts ner måste de tas bort ur akvariet, vilket sker via skummaren.

Dvs...man stänger skummaren för att preparaten inte skall försvinna innan de gjort nytta. Sen skummar man som tusan för å få bort det som preparaten bryter ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså...man stänger av skummaren när man tillsätter preparaten eftersom de annars kan skummas ut innan de hinner göra nytta. Efter nån timme sätter man igång skummaren igen. Vet inte exakt hur allt funkar, men det du tillsätter är ju bl.a preparat för att få ner näringsämnena, och när de bryts ner måste de tas bort ur akvariet, vilket sker via skummaren.

Dvs...man stänger skummaren för att preparaten inte skall försvinna innan de gjort nytta. Sen skummar man som tusan för å få bort det som preparaten bryter ner!

Så gjorde jag också i början som du beskriver stängde av sen satte på skummaren men sen fick jag rådet att skita i det eftersom det är helt meningslöst då testade jag att köra med skummaren på,bara detta med att stänga av skummaren och passa den att den slås på och att skaka stenen för att korallerna ska ha mat,är en andledning att sluta med dessa preparaten om nu det funkar för vissa och dem har tålamod med alla dessa åtgärder så lycka till men jag anser att man ska inte göra akvastiken lätt och inte så invecklad än vad den är, det ska vara en lätt Hobby såman hinner att njuta av den och inte känna tvång på en massa saker.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt hobby?

Då har du nog börjar med fel hobby.

Det e ju inte direkt som att slå på en vattenkokare så kokas det vatten. Akvarisitiken e bra mkt mer komplicerad än så.

Visst vill man bara ha, knappar, skivisar och någon lättare mjukis kan det ju kanske vara lätt i början. skit i vattenbyten, fyll bara på dunstat vatten, funkar säkert några månader. Men är definitivt inte optimalt.

ZEOvit-metoden fungerar utmärkt, men man måste ha tålamod. Den är säkert inte bättre än ngn annan väl prövad metod, utan bara en väg att gå för att uppnå önskat resultat.

Det finns inga genvägar till ett snyggt kar.

Sen att du inte har sjunkit lägre i värderna kan bero på massor av saker.

Osmos? Som funkar som den skall?

Dålig sten? Mkt fosfaten osv bundet i den?

För mkt matining / fisk?

För dålig skummare?

För dåligt tålamod?

Det är absolut ingen lösning att ösa på med mera preparat bara för att man inte ser ngn sänkning.

Sen bör man oxå ställa sig frågan.

Vad vill man ha för invånare osv?

Såvida man inte skall ha spser o dylikt, ja då räcker vattenbyten gott samt kolla Ca, kh och Mg. Visst det går utmärkt att ha sps i ett sådant här system oxå. Men utan sänkning på framförallt fosfaten samt det absolut viktigaste STABILA värden, ja då lär man få leva med att korallerna inte kommer färga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att nu nämner skummaren jag fick rådet här på SG att stänga av skummaren vid doseringen detta gjorde jag också ett taga,men ändrade taktik efter ett taga eftersom inget hände så skummaren är på under doseringen

Jag har min skummare igång dygnet runt! Den är dessutom grovt överdimensionerad för karet så jag kan garantera Zeovitens chans att fungera och att exporten av det som bryts ner. Jag kör en Grotech hea 150 på mina 400liter. ca 2,5ggr överkapacitet. Har du bara RSM skummaren som i flera rsm upplevs som mindre bra kanske den inte räcker till.

Har du provat lite lika drifttider på din reaktor? finns olika teorier om ifall man ska köra 3h intervall eller kontinuerligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt hobby?

Då har du nog börjar med fel hobby.

Det e ju inte direkt som att slå på en vattenkokare så kokas det vatten. Akvarisitiken e bra mkt mer komplicerad än så.

Visst vill man bara ha, knappar, skivisar och någon lättare mjukis kan det ju kanske vara lätt i början. skit i vattenbyten, fyll bara på dunstat vatten, funkar säkert några månader. Men är definitivt inte optimalt.

ZEOvit-metoden fungerar utmärkt, men man måste ha tålamod. Den är säkert inte bättre än ngn annan väl prövad metod, utan bara en väg att gå för att uppnå önskat resultat.

Det finns inga genvägar till ett snyggt kar.

Sen att du inte har sjunkit lägre i värderna kan bero på massor av saker.

Osmos? Som funkar som den skall?

Dålig sten? Mkt fosfaten osv bundet i den?

För mkt matining / fisk?

För dålig skummare?

För dåligt tålamod?

Det är absolut ingen lösning att ösa på med mera preparat bara för att man inte ser ngn sänkning.

Sen bör man oxå ställa sig frågan.

Vad vill man ha för invånare osv?

Såvida man inte skall ha spser o dylikt, ja då räcker vattenbyten gott samt kolla Ca, kh och Mg. Visst det går utmärkt att ha sps i ett sådant här system oxå. Men utan sänkning på framförallt fosfaten samt det absolut viktigaste STABILA värden, ja då lär man få leva med att korallerna inte kommer färga ut.

Tack för svaret
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...