Gå till innehåll

Danne´s D.I.Y


Sune

Rekommenderade inlägg

Syftet med den här tråden är att jag tänkte samla alla projekt som jag byggt eller tänker/tänkte bygga på ett ställe.

Mitt intresse för hemgjorda saker började för flera år sedan då jag skulle bygga en dyk lampa (det har blivit några styckna sedan dess) och insåg hur roligt det är att bygga själv.

Som alla fritidsintressen så vill man ju bara ha mer, i mitt fall har det slutat med en komplett verkstad med metallsvarv och två st fräsar och oändligt mycket prylar/maskiner som man egentligen inte behöver :)

Vill du bolla idéer så får du gärna kontakta mig!

MVH Danne

PS. "Vill du ha det billigt, köp en färdig produkt från affären" citat från min "lamp-mentor"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag blivit så inspirerad av dom senaste dagarnas frågor om Osmolatorer (typ Tunse, Deltec) så jag var bara tvungen att provbygga en egen :)

Det är ju ingen raketforskning direkt att få en fungerande vattenpåfyllning så det var bara att rota igenom lådorna här hemma och se vad som fanns att tillgå.

Jag hade en nivåbrytare från Kjell & Co sen tidigare liggandes, så det var bara att göra ett fäste till den. post-2847-14468919108638_thumb.jpg

Till elektroniken som består av en säkring, ett relä och en slaktad nätadapter, tillverkade jag ett kretskort (mod enkelt med koppar öar) och monterade i en svart plastbox.

Tanken var att jag skulle ha en kraftig kondensator parallellt med spolen i reläet och på så vis få en fördröjning av avstängningen, tyvärr så blev det lika mycket kortslutning i nivåbrytaren som i mitt huvud... Bara att åka och köpa en ny :(

post-2847-14468919108774_thumb.jpg

För att slippa vågor i sumpen (Ja, jag fyller mitt avdunstade vatten i sumpen) så låter jag vattnet rinna i ett rör som mynnar ut under ytan, slangen går för övrigt att kroka av om man skulle behöva osmosvatten till något annat.

post-2847-14468919109012_thumb.jpg

Nu är det här den enklaste möjliga lösning för att fylla vatten automatiskt, och det ska till en säkerhetsbrytare oxå.

Jag har lämnat gott om plats i lådan för att kunna bygga ut osmolatorn, det ska till ett tidsrelä som låter pumpen gå några sekunder extra efter nivåbrytarn slagit till, detta för att slippa så många fyllningar per dygn (timme)

Så här ser det ut i sumpen när det är monterat :)post-2847-14468919109311_thumb.jpg

Detta jobb hanns med mellan två blöjbyten så det är inte så avancerat ;), den längsta tiden var att fräsa ut fästet till nivåbrytaren, men det kan nog lösas på något enklare sätt (fulare ;))

MVH Danne

post-2847-14468919108917_thumb.jpg

post-2847-14468919109169_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lika bra och bikta sig och säga som det är, idag har jag stulit och varit kriminell...

Var på återbesök på sjukhuset och fick se det perfekta tillbehöret för att dosera Kalkwasser, en droppställning!!!!

Självklart så tog jag inte hela härligheten med mig, men en sådan där slanganordning som kopplas mellan dropp påsen och kroppen med reglerbart droppflöde råkade trassla in sig i min ficka på något sätt och följde med hem..

Så nu sitter jag här djupt ångerfull medan kalkvattnet doseras nere i källaren i en takt av 5 droppar per sekund..

Nu vill jag inte mana till oegentligheter men tänk på detta nästa gång ni är på ett sjukhus ;)

post-2847-14468919109602_thumb.jpg

MVH Danne

post-2847-1446891910948_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har under en lång tid haft funderingar på att dra igång med Zeovit till mitt system, då jag under ett halvår haft stora framgångar med vodkametoden tyckte jag att det var dax att ta nästa steg.

Reaktorn byggdes under några kvällar, och så här i efter hand så ser jag att den blev LITE väl stor ;) Rymmer nog 3kg sten, och jag ska ha drygt 0,3kg!

Var idag och köpte lite bakterier och mat och div prylar :)

P.g.a tillgång & efterfrågan så föll valet på FaunaMarin´s lösning med Zeolith sten och UltraBak, UltraMinS och UltraBio. Jag var påläst på Zeovit från Korallenzucht men det blev en "ko vändning" i butiken och nu får jag läsa in mig på ett "nytt" system (dom verkar ganska lika, om man nu får säga så utan att få smisk)

Nå väl, det var ju bilder på den stora reaktorn jag skulle visa...

Inget nytänkande över huvud taget, bara en enkelt skakbart filter.

MVH Danne

post-2847-14468919129423_thumb.jpg

post-2847-14468919129538_thumb.jpg

post-2847-14468919129686_thumb.jpg

post-2847-14468919129834_thumb.jpg

post-2847-14468919129993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet tekniskt tipps innan du drar igång.

Om du får tag på ett rör som passar precis in i reaktorn så vore det väldigt bra.

Då kan man fästa den på hålplattan och hindra stenarna från att fastna mellan skivan och reaktorväggen samt att de blir enklare att pumpa reaktorn.

Stycket behöver inte vara högre än så att stenen rymms i den, det finns några såna DIY lösningar och dom verkar funka riktigt bra.

Ett extra bonus är att rektor förblir snygg och repas inte lika illa;)

Riktigt snygga byggen måste jag säga...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att du måste strypa genomströmningen genom reaktorn för att inte filtret ska gå "lite för bra" i början. En ventil är att föredra. (Står mer om flöden i ZeoVit-guiden)

En idé som många funderat på - automatisk reaktor!

Du som är en bevisad D.I.Y. kanske kan komma på någon smart lösning? Dels är jag inne på att man borde kunna bygga en "stängd" version som är som ett ytterfilter man har i sötvattensakvarium. Själva skakningen av zeoliten skulle då skötas av en kraftig pump i en closed-loop kring själva filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet tekniskt tipps innan du drar igång.

Om du får tag på ett rör som passar precis in i reaktorn så vore det väldigt bra.

Då kan man fästa den på hålplattan och hindra stenarna från att fastna mellan skivan och reaktorväggen samt att de blir enklare att pumpa reaktorn.

Stycket behöver inte vara högre än så att stenen rymms i den, det finns några såna DIY lösningar och dom verkar funka riktigt bra.

Ett extra bonus är att rektor förblir snygg och repas inte lika illa;)

Riktigt snygga byggen måste jag säga...

//NiXoN

Tack så mycket, kul att du gillar byggerna!

Det där med ett extra rör hade nog varit bra, jag gick igenom förrådet och hittade bara rör som var för små :( så det får vänta för tillfället.

Däremot så ska jag nog sätta dit små "grenar" på röret i mitten så det går att vispa runt stenarna samtidigt som man skakar.

Sen var det lite barnsjukdomar som jag upptäckte när jag provkörde, men det hör ju till.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att du måste strypa genomströmningen genom reaktorn för att inte filtret ska gå "lite för bra" i början. En ventil är att föredra. (Står mer om flöden i ZeoVit-guiden)

En idé som många funderat på - automatisk reaktor!

Du som är en bevisad D.I.Y. kanske kan komma på någon smart lösning? Dels är jag inne på att man borde kunna bygga en "stängd" version som är som ett ytterfilter man har i sötvattensakvarium. Själva skakningen av zeoliten skulle då skötas av en kraftig pump i en closed-loop kring själva filtret.

He he.. Jag fick faktiskt byta pump, min gamla sega väst-tyska pump verkar hittat "ungdomens källa" i sumpen för jäklar vilket flås det blev i den!!

Jag tror säkert att det skulle gå att göra ett automatiskt filter med din idé, en kraftig pump på kanske 3000L/h och göra inlopp i mitten av botten på filtret, kan man sen göra botten trattformad så kommer stenarna få en bra rotation (och även sorteras efter storleksordning)

Vore intressant att prova men jag har ingen lämplig pump att köra med och inte ekonomi för det just nu heller, men det lockar...

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ledsnade på att det tog sådan tid för vattnet att bli varmt i nya burken, så en gammal trasig doppvärmare fick åka in på verkstan för lite trimning... Nu tror jag inte det dröjer så lång tid innan vattnet är varmt :)

OBS!!! PROVA INTE DET HÄR SJÄLV! OBS!!!

MVH Danne

post-2847-14468919158644_thumb.jpg

post-2847-14468919158742_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...