Gå till innehåll

Nassarius har lagt rom


JohanP

Rekommenderade inlägg

I går kväll ett par timmar efter att MH:n slocknat såg jag att en av mina Nassariussnäckor krupit upp på rutan och satt ganska still. Tidigt i morse när jag gick upp satt den på samma ställe och jag tyckte det var lite konstigt men tänkte inte mer på det.

Nu när jag kom hem såg jag att det sitter en massa rom, lagd i mycket snygg "solfjäderformation". Inga av mina fiskar eller räkor verkar intressera sig för rommen.

Händer detta lite då och då med Nassarius och kan man få några att klara sig. Hur gör man i så fall?

post-4230-14468918989448_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag såg jag att äggen ändrat form ganska mycket. I början var de helt cirkelrunda, nu har de fått formen av ett kommatecken. Så nog är det liv i dem.

Dessutom har en del i övre delen av romkakan lossnat och transporterats bort av strömmarna.

Lite fräckt oavsett hur det slutar.

post-4230-14468919026273_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft något liknande på rutan.Vet ej vad det var fanns bara där ett par timmar.Tjejen sa du hadde nå konstigt på rutan.Jo jag vet sa jag.Ok sa tjejen men jag tog bort det med algskrapan sa hon sen.Hmmmm ok.

Hoppas din rom får vara kvar ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag är ganska säker på att denna uppdatering är av det roligare slaget. Två, tre, fyra månader har jag lagt märke till dessa små snäckor men bara avfärdat dem som någon art som kommit med LS eller något annat.

Det finns 5-10 stycken och de liknar mer och mer en turbosnäcka. När jag tänker efter har dessa växt ganska markant under nämnda två-fyra månader.

Det som ju definitivt talar emot är det planktonstadie som nämns ovan i denna tråd.

Hur som helst, det skall bli riktigt skoj att följa dem nu.

post-4230-1446892111372_thumb.jpg

post-4230-14468921113991_thumb.jpg

post-4230-14468921114174_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, man skulle ju nästan kunna tro att jag är full -skrattar hysteriskt men det är inte så. Jag är bara nöjd och glad -dans

Självklart skulle detta varit en egen tråd för det är ju turbosnäckor jag tror jag fått småttingar av, inte Nassarius.

Vad heter våra så kallade turbosnäckor vetenskapligt? Hittar dem inte på Reeflex.

Ja men det är ju inte Nassarius eller hur? ;)

Dom andra snäckorna har jag med fått fram småttingar på, det händer lite nu och då...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De du har ser ut som någon Trochus art... Inte helt triviala att få dem att föröka sig heller då de har en relativt lång planktonisk fas där de brukar skummas ut snabbare än attan, eller ätas upp av andra djur. Vad har du för skummare, tänkte om det var nån variant som är snällare mot plankton än de vanliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på dessa snäckors utvecklingtid så har de så att säga (kanske) varit med om två olika skummare. Först en orginal RSM 130 skummare fram till september 2010 då detta kar såldes. Sedan en Deltec MC500 som gick i mitt tillfälliga 250 liters kar.

Nu till min 620-liters setup har jag en BM NAC6 men där har de inte bott mer än tre veckor och sen en tid tillbaka lär de inte ha kunnat falla offer för en skummare med tanke på deras storlek.

Kontentan av det hela skulle i så fall vara att det är RSM skummaren som varit väldigt hygglig/dålig.

Spännande och mycket intressant :smiley20:

De du har ser ut som någon Trochus art... Inte helt triviala att få dem att föröka sig heller då de har en relativt lång planktonisk fas där de brukar skummas ut snabbare än attan, eller ätas upp av andra djur. Vad har du för skummare, tänkte om det var nån variant som är snällare mot plankton än de vanliga.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu förstår jag ingenting.................:smiley22:

Efter gårdagens konstaterande att det fanns små snäckor utav Trochus har man ju lite automatiskt haft lite mer fokus på just dessa.

Idag har jag räknat dem till drygt 15 st och det ju inget konstigt med det. Vad som däremot förvånar och skapar nya frågetecken är storleken på de jag sett. De finns alltså i storlekar från 7-8 mm upp till ca 20 mm !!!!!!!!

Kan detta vara samma kull så att säga eller har det skett lyckad fortplantning mer än en gång. Någon som har några idér?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...