uffe80 Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 nån som vill hjälpa mig att kolla lite värden i burken?? har köpt en del tester av salifert men det är ju näst intill omöjligt att läsa av..... mvh uffe Citera
Dimorb Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 Vilka värden är det du har problem med?? Jag bor i Karlshamn. Citera
uffe80 Postat 6 januari 2010 Författare Postat 6 januari 2010 hej! bor i mörrum! köpte allt (även vattnet)utom karet(375l) för en vecka sen i gualöv av en kille som inte hade tid med det längre.. nu i helgen så började bottnen bli brun och nu är så gott som hela bottnen täckt av en "brun matta" det är precis som om man skulle kunna lyfta upp hela bitar... vill veta vad det är och om jag kan göra nåt åt det eller om jag bara ska vänta ut det.. har kollat fosfat, natrium, magnesium, salt.. magnesiumet ligger lågt, saltet typ ökar varje dag men jag försöker hålla det på 1023-1024, fosfat och nitrat får jag inget utslag på (tror inte det iaf) skulle va mycket tacksam om du ville hjälpa mig ta lite prover eller ge mig lite tips.. har bytt ca 10% vatten i måndags samt fyllt på det som avdunstat!!mvh uffe Citera
Johan W Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 Om du fyller på det avdunstade vattnet med saltvatten är det fel. Citera
uffe80 Postat 6 januari 2010 Författare Postat 6 januari 2010 fyller på med "rent" vatten men igår när jag mätte så var det 1023 & idag var det 1025.. ökar salthalten när vattnet avdunstar?? Citera
Johan W Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 Salthalten borde öka när vattnet dunstar eftersom saltet är konstant även om lite färskvatten försvinner Citera
freguz Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 fyller på med "rent" vatten men igår när jag mätte så var det 1023 & idag var det 1025.. ökar salthalten när vattnet avdunstar??Japp, om du inte fyller upp med motsvarande mängd osmosvatten (eller kranvatten). Salter dunstar inte. Citera
uffe80 Postat 6 januari 2010 Författare Postat 6 januari 2010 då fick jag svar på saltet!! Tack!! nån som kan hjälpa mig med resten?? Citera
Chrille_B Postat 6 januari 2010 Postat 6 januari 2010 hej! bor i mörrum! köpte allt (även vattnet)utom karet(375l) för en vecka sen i gualöv av en kille som inte hade tid med det längre.. nu i helgen så började bottnen bli brun och nu är så gott som hela bottnen täckt av en "brun matta" det är precis som om man skulle kunna lyfta upp hela bitar... vill veta vad det är och om jag kan göra nåt åt det eller om jag bara ska vänta ut det.. har kollat fosfat, natrium, magnesium, salt.. magnesiumet ligger lågt, saltet typ ökar varje dag men jag försöker hålla det på 1023-1024, fosfat och nitrat får jag inget utslag på (tror inte det iaf) skulle va mycket tacksam om du ville hjälpa mig ta lite prover eller ge mig lite tips.. har bytt ca 10% vatten i måndags samt fyllt på det som avdunstat!!mvh uffehej.låter som kiselalger, första steget av de tre "algfaserna" , kan ju sätta i en städpatrull med turbosniglar, sandvändande sjöstjärna och kanske nån eremit.vilka värden har du mätt?mvh/ chrille & ida Citera
uffe80 Postat 7 januari 2010 Författare Postat 7 januari 2010 nya mätvärden:salt 1023mg 1020 (har nu hällt i medel för att öka det)ph 8,3kh 6,4al 2,29 Citera
Chrille_B Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 nya mätvärden:salt 1023mg 1020 (har nu hällt i medel för att öka det)ph 8,3kh 6,4al 2,29du bör försöka buffra upp kh till mellan 8-12, har du mätt Ca? är viktigt med bör ligga mellan 400-450.mvh/chrille Citera
Dimorb Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Det är svårt att få upp Ca när du har så lågt mg. Försök höja mg rejält innan du ger dig på de andra värdena. Har du fiskar och levande i karet så ta det i omgångar utspritt på en till två veckor. Citera
stigigemla Postat 7 januari 2010 Postat 7 januari 2010 Det smartaste du kan göra är nog att hämta hem programmet aquacalc från mathgame.de och följ anvisningarna där så att du slipper fantasivärden. Programmet går att ladda hem på engelska och sedan kan man i inställningar välja svenska.Försök att närma dig naturliga värden (=grundinställningen i programmet). Citera
uffe80 Postat 8 januari 2010 Författare Postat 8 januari 2010 tack för alla svaren.. ska försöka få upp mg innan jag gör nåt annat... mvh uffe Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.