Gå till innehåll

Benkes första


Benke

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Tänkte att de va dags att starta en liten tråd om mitt första saltkar. Lite om mig själv, 33år bor i Trelleborg med familj o tillbehör. Har inte nån erfarenhet av varken salt eller sötvatten sen innan men har haft en del reptiler innan så lite erfarenhet av att skapa en ny miljö, blev sugen på ett saltkar när ja va o fixade grejor till sonens sötvattenskar i början av december, blev helt såld på alla fina fiskar och koraller på arkenzoo i malmö.

Nu till mitt projekt.

-200L kar med aluminium ram

-Möbel som jag bygger själv

-25-30L sump

-AS Skimm 400

-Innerfilter, 800L/h

-Retur från sumpen är en gammal dammpump som jag hade liggande, 1100L/h

-1 eller 2 streamerpumpar finns på inköpslistan

Jag ska få karet borrat till ytavrinning, tänkte placera den mitt på baksidan av karet så att man kan se in i båda kortsidorna utan att se tråkiga rör.

Min sump e ganska liten, några tips om vad man kan ha mellan facket till? Har skummare i första och returpumpen i sista.

Min tanke med detta kar e att ha några clownfiskar(har man barn måste man ha nemo) och sen har jag tittat på nån stimfisk som där e lite action på, en ja hittade e chromis viridis, några tips?

Vill oxå ha nån snygg anemon och lite fina koraller.

De va allt ja har just nu, kommer lite bilder snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej alla!

Tänkte att de va dags att starta en liten tråd om mitt första saltkar. Lite om mig själv, 33år bor i Trelleborg med familj o tillbehör. Har inte nån erfarenhet av varken salt eller sötvatten sen innan men har haft en del reptiler innan så lite erfarenhet av att skapa en ny miljö, blev sugen på ett saltkar när ja va o fixade grejor till sonens sötvattenskar i början av december, blev helt såld på alla fina fiskar och koraller på arkenzoo i malmö.

Nu till mitt projekt.

-200L kar med aluminium ram

-Möbel som jag bygger själv

-25-30L sump

-AS Skimm 400

-Innerfilter, 800L/h

-Retur från sumpen är en gammal dammpump som jag hade liggande, 1100L/h

-1 eller 2 streamerpumpar finns på inköpslistan

Jag ska få karet borrat till ytavrinning, tänkte placera den mitt på baksidan av karet så att man kan se in i båda kortsidorna utan att se tråkiga rör.

Min sump e ganska liten, några tips om vad man kan ha mellan facket till? Har skummare i första och returpumpen i sista.

Min tanke med detta kar e att ha några clownfiskar(har man barn måste man ha nemo) och sen har jag tittat på nån stimfisk som där e lite action på, en ja hittade e chromis viridis, några tips?

Vill oxå ha nån snygg anemon och lite fina koraller.

De va allt ja har just nu, kommer lite bilder snart

vad trevligt med en saltis till! välkommen hit!

två clowner, någon chrimis, som du säger, kanske ett stim anthias? någon mindre kirurg kanske? en gul? o sen lite snygga sjöstjärnor

vänta med anemon! du måste ha ett väl inkört kar. vänta MINST ½år! gärna ett år! denna hobby är inte som sötvatten, bara att slänga i fiskar.... utan man måste ha tååååååålamod.... :S

lycka till o folk blir mer sugna att svara om du har lite foton ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite updatering och lite fler bilder.

Köpte en avrinningsbox istället för att borra karet, kände att de skulle funka bra för mig. Blev Tidepools sos som funkar kanon nästan helt ljudlös.

Just nu i skrivande stund så provkör jag karet med vatten och cirkulation för första gången, allt funkar än så länge.

Möbeln är inte riktigt färdig än ska täcka sidorna och måla den.

Och nu lite bilder

post-4897-14468919185486_thumb.jpg

post-4897-14468919185678_thumb.jpg

post-4897-14468919185866_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Danne, eftersom det är mitt första så tänkte jag att jag skulle göra det så enkelt som möjligt.

Nu kommer det att ta lite tid innan nästa updatering, måste vänta på nästa lön :D familjen tycker att mat och liknande är viktigare än mitt akvarium av nån konstig anledning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol (long life) och kanske en strumpa med fosfatremover.

Sen kan man ju sätta en nivåvakt för att fylla på med vatten som avdunstar (det blir några liter i veckan)

Fast nästa inköp för dig bör ju bli salt och sten, sen är det bara bra att det får stå och "gotta" till sig, jag skippar ev sand dom första månaderna eftersom stenen släpper massa skit som är enkelt att suga ut från en ren glasbotten.

Sen är det bara att börja spara till en bra lamparmatur...

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipps som du kanske redan tänkt på när du suger ut skit ur karet är att ha en fin strumpa på enden av slangen som du lägger i sumpen sen är det bara att suga hur mycket du vill utan att behöva fylla på med nytt saltvatten efteråt.

Annars kan du göra en damsugare med en halv liters flaska som du tar bort botten på fyller med fint filter sen är det bara att sätta den gängade delen på en cirkulationspump och damsuga i karet eller låta den ligga på botten medans du fläktar med handen runt stenarna i karet.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ny Fördel.Rätt lätt att hitta stenar som man tycker om i storleksväg osv.Och köper du okurerad kanske man får med lite krabbor och mantis på gott och ont.Kan även följa med nån kul macroalg.

Ny Nackdel.Kan inte komma på något annat en priset.

Begagnad fördel:Priset samt oftast sitter det en hel del kula fraggar fast på stenen.Affären skulle direkt ta extra betalt eller kanske tom flytta stenen till korall karen om stenen var full med sjärnpolyp skivor eller så.

Begagnad nackdel:Det skulle vara att vissa stenar kan ha legat i tunna en längre tid och man vet inte vilken temp osv den har legat där i.Så om man startar ett nytt kar kan det vara så att den begagnade stenen är helt död pga ägaren inte haft värmare eller så.Sen kan den vara full av alger eller annat som fick ägaren att plocka ur stenen.

Rekomendation:Jag rekomenderar att köpa beg sten dels för priset sen för miljön även om man kan köpa odlad sten nu för tiden.Jag köpte 90% beg ls när jag starta mitt rsm och 10% från en affär ur ett inkört kar.

MVH.Ted

Hoppas jag hjälpt dig på traven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite över belysning, har kollat på såna som ja länkade innan men har lite funderingar på att bygga en egen led belysning.

Någon som har gjort en egen? Och var köpte ni sakerna? Hur ligger priserna på den? Någon som har koll på hur många watt som är bra till ett 200L, om man ska ha led belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite på olika metoder att hålla vattenvärden bra, vad ja kan förstå så är balling eller zeovit dom som verkar bra, finns de nåt annat sätt?

vad är skillnaden mellan dom?(kortfattat :D )

kan man köra zeovit utan reaktor på något sätt? såg nån som pratade om en strumpa funkar det?

Jag vet att jag kan hitta allt detta i andra trådar men utan att nån kunskap är det väldigt svårt att hitta vad man vill här, många av trådarna som pratar om detta är skrivna av erfarna för erfarna inte mycke för oss nybörjare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite på olika metoder att hålla vattenvärden bra, vad ja kan förstå så är balling eller zeovit dom som verkar bra, finns de nåt annat sätt?

vad är skillnaden mellan dom?(kortfattat :D )

kan man köra zeovit utan reaktor på något sätt? såg nån som pratade om en strumpa funkar det?

Jag vet att jag kan hitta allt detta i andra trådar men utan att nån kunskap är det väldigt svårt att hitta vad man vill här, många av trådarna som pratar om detta är skrivna av erfarna för erfarna inte mycke för oss nybörjare

Är det inte bättre att vänta med detta tills karet är inkört,för att sen se hur allt står till du kanske inte behöver använda dig av dessa preparat.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...