Gå till innehåll

Benkes första


Benke

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har kollat runt lite på olika metoder att hålla vattenvärden bra, vad ja kan förstå så är balling eller zeovit dom som verkar bra, finns de nåt annat sätt?

vad är skillnaden mellan dom?(kortfattat :D )

kan man köra zeovit utan reaktor på något sätt? såg nån som pratade om en strumpa funkar det?

Jag vet att jag kan hitta allt detta i andra trådar men utan att nån kunskap är det väldigt svårt att hitta vad man vill här, många av trådarna som pratar om detta är skrivna av erfarna för erfarna inte mycke för oss nybörjare

Balling är för att hålla ordning på KH, Ca och Mg bl.a (finns varianter), det som förbrukas av kalkalger och koraller, detta är klart en metod du bör kolla närmare på för att hålla stabila värden så korallerna mår bra.

Zeovit är för att hålla nere näringsvärdena extremt lågt, inte någon metod du behöver bry dig om såhär i början. Däremot kan du snegla lite på vodka-metoden om du är intresserad och har tid över.

En strumpa med fosfat-absorberare eller fosfatreaktor är något du bör ha redan i början för att minska algproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite på olika metoder att hålla vattenvärden bra, vad ja kan förstå så är balling eller zeovit dom som verkar bra, finns de nåt annat sätt?

vad är skillnaden mellan dom?(kortfattat :D )

kan man köra zeovit utan reaktor på något sätt? såg nån som pratade om en strumpa funkar det?

Jag vet att jag kan hitta allt detta i andra trådar men utan att nån kunskap är det väldigt svårt att hitta vad man vill här, många av trådarna som pratar om detta är skrivna av erfarna för erfarna inte mycke för oss nybörjare

Balling använder man för att hålla Ca, Mg och kH nivåerna stabilt på ungefär de värden som finns naturligt i havsvatten och som korallerna behöver för tillväxt – Ca 380-420 Ca, Mg 1200-1350 och kH 6,5-8.

Zeovit är en av metoderna för reducering av näringsämnen (nitrat och fosfat) i akvariet för att efterlikna det näringsfattiga havsvattnet och få korallerna att färga ut. Metoden innebär en risk att karet kraschar om man pressar ner näringsvärdena för lågt, därför är den nog inte lämplig för nybörjare (eller allmänt kemiointresserade som jag själv).

Under inkörningsfasen behöver du inte och ska inte heller tillsätta en massa preparat – du har förhoppningsvis inga koraller i akvariet ännu och därför förbrukar karet inte några mängder av Ca, Mg och kH. Har du mycket kalkalger och ser att Ca och Mg sjunker kan du buffra upp det manuellt med t ex Fauna Marins Bio Calcium och Bio Magnesium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crillo hann före :ler:

Fast jag tycker inte heller att vodka är något för nybörjare, man bör nog veta exakt vad man pysslar med innan man börjar hälla i snaps i burken. Tar hellre en cognac själv och tittar på mina bruna acros, efter ett glas ser de genast mycket snyggare ut :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har ja inget vatten i karet ens, vill ta reda på så mycket som möjligt innan jag startar, därav alla frågor

vad ja kan se av svaren så är det mest aktuellt för mig att köra igång och tillsätta vad som behövs efterhand för att sedan starta med balling eller kanske bara fortsätta att köra med vanliga tillsatser, låter det korrekt?

verkar som en strumpa med fosfatremover är något som rekommenderas av många, så de får jag nog inskaffa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crillo hann före :ler:

Fast jag tycker inte heller att vodka är något för nybörjare, man bör nog veta exakt vad man pysslar med innan man börjar hälla i snaps i burken. Tar hellre en cognac själv och tittar på mina bruna acros, efter ett glas ser de genast mycket snyggare ut :ler:

Japp :). Nej det är inget man bör testa utan att ha riktig koll på vad man gör, det är nog bäst att poängtera.

Benke, kika på t.ex Grotechs pulvergrejer, dom kommer man långt med, är enkla att dosera och drygare än färdigblandade vätskor.

Jag brukade blanda t.ex 8 skedar Mg i 50cl osmosvatten, som jag sedan pytsade i allt eftersom, det motsvarade en tillsats av 44 mg Mg i mitt kar med 200l vatten. Samma funkar med KH men körde bara 2 skedar vilket motsvarade +1 KH. Ca däremot går inte att blanda i förväg utan där använde jag en filterstrumpa som jag hängde i ytan och lät det lösa upp sig, men med sump är det bara att kasta ner pulvret, bara det inte sugs med upp för korallerna kan skadas om dom får det på sig.

Detta med att blanda vätskor är dock väldigt nära vad balling innebär, så valet handlar mest om ekonomi och vad som är enklast :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

För dom få som kanske är intresserade så har jag inte lagt ner mitt projekt jag bara avvaktar lite eftersom vi har en flytt inplanerad inom en snar framtid och vill komma på plats innan jag kör igång karet på riktigt, så fram till dess fortsätter ja att lära så mycke ja kan.

Uppdaterar igen när ja kommit på plats och har tänkt starta karet igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu e ja på plats i nya lägenheten och har nog en armatur på gång.

Nu undrar jag vilket salt som e bra för en billig peng, och om någon kan tipsa lite om vilka tester man måste ha hemma under uppstarten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu e armaturen hemma, köpt från köp o sälj här på forumet, tackar Markus(kommer inte ihåg ditt namn här på forumet) för den snabba servicen.

Blev en silver sun 1x250W MH och 2x24W T5, blir nog ljust och fint. Bilder kommer när ja fått ordning på allt här hemma efter flytten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen är så liten att allt vatten som kan pumpas upp får plats i karet, så de borde vara ganska säkert

Hej, och välkommen till saltvärlden!

Har du tänkt vad som händer när det blir strömavbrott, och din returpump inte längre pumpar upp vatten? Finns det tillräckligt med plats i sumpen, så att vattnet från karet får plats i sumpen, utan att det blir översvämning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Benke! Kul å höra att det börjar hända saker!

Jag har Nitrit-test om du vill ha, det bör du ha under uppstarten för att kunna se när nivåerna börjar stabilisera sig...

Salt köpte jag billigt som jag tror jag nämnde för dig i Malmö... 20 kg Tetra-salt för 500:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte slänga upp lite bilder på min armatur, tyvärr så har ja lagt batterierna till min kamera i nån låda nånstans så de får bli mobil bilder, vilket antagligen inte e mycke sämre än med kameran, men det får nåt foto proffs avgöra, ja bara siktar o trycker

post-4897-14468919804184_thumb.jpg

post-4897-14468919804372_thumb.jpg

post-4897-14468919804565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedär ja! :D Ser ju fint ut! Men vad var det för effekt på lysrören? Bilden är lite för suddig för att det ska gå att läsa, men jag kommer ihåg att MH-röret var på 250W. http://www.reefshops.com/250w-hqi-double-ended-metal-halide-bulbs.html Här är sajten jag nämnde per telefon för dig som hade billiga rör... ser att 250W-varianten ser lite annorlunda ut i kontakterna jämfört med mina 70W, men det kanske stämmer för dig... Vi kan ju göra sambeställningar om det är nåt vi behöver... lampor till exempel! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker åxå det låter tunnt! Du har ju sett hur flödet var i mitt kar efter att jag installerade mina streamers. Jag har kopior på Hydor Koralia 3 vilka lämnar omkring 3000L/h (har 2 stycken) samt ytterfiltret som säkert ger ytterligare 500L/h. Nu är ju koraliorna bredatrålande, men det brukar vara att eftersträva för att inte skicka några jetstrålar in i nån korall eller så. Vad har du för fästen på dom (magnet eller sugkoppar, magneter brukar funka bättre)? Kolla gärna länken jag skickade dig, de var väldigt prisvärda och vi skulle kunna dela på frakten (om du ångrar dig och kan avbeställa... Bara ett förslag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okaj... Det är bra! Skynda långsamt! När jag köpte mitt kar hade ju jag bara ytterfiltret som stog för cirkulation. Tack vare den där streamern du lånade ut till mig (mycket tacksam) lyckades jag hålla tillbaka algerna ett tag... Ska bli kul å se hur det ser ut sen när du kommit igång helt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...