Gå till innehåll

Vad göra vid elavbrott


Wretling

Rekommenderade inlägg

bor du i villa ? köp ett el-aggregat! det kommer jag göra till villan sen! kan va värt 10 000kr för ett riktigt stort o bra! med tanke på hur mycket som kan gå förlorat om el avbrottet håller i sig! finns ju små billiga oxå för typ 3500:- räcker nog till mindre akvarier utan problem! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på ett på rusta för ett tag sen tror jag. Minns inte alla siffror, men har för mig att det låg på 1995:- och skulle utan problem klara hela vårat 800L-kar med belysning, cirkulation å allt. Minns jag inte helt galet räckte tanken 9h och har för mig att det var på 2000W.

Efter en kontrolltitt:

2995:-

2200W

15L bensintank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på ett på rusta för ett tag sen tror jag. Minns inte alla siffror, men har för mig att det låg på 1995:- och skulle utan problem klara hela vårat 800L-kar med belysning, cirkulation å allt. Minns jag inte helt galet räckte tanken 9h och har för mig att det var på 2000W.

Efter en kontrolltitt:

2995:-

2200W

15L bensintank

låter ju bra! jag behöver dock en som klarar värmen i villan oxå! därför tänkte jag köpa en model större. men det där är ju som hittat =) mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det bli problem har jag ett par bilbaterier som är laddade och ok så man får nog hämta dom för att få cirkulation i karet.Värme är dock inga problem då jag har eldnings möjligheter i villan.

Hur får man fart i karet med 12 volt tro? eller har du en omvandlare till 230v?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv är mina förberedelser av betydligt mindre skala, en batteridriven luftpump, tycker att den iaf borde göra nånting i ett så pass litet kar.

Något som jag funderar på att fixa i framtiden är ett bilbatteri att koppla till min tunze streamer och en laddare till det så att man får en automatisk lösning på cirkulationsproblemet, utifall det händer något med elen när man inte är hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får man fart i karet med 12 volt tro? eller har du en omvandlare till 230v?

Tunzes styrbara pumpar kan kopplas direkt till en 12V's källa, även om det rekommenderas att man köper deras färdiga sladdar med inbyggda säkringar.

Jag har för mig att man kan göra detsamma med Vortech-pumparna men att det krävs ett dyrare tillbehör för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får man fart i karet med 12 volt tro? eller har du en omvandlare till 230v?

Jo finns på biltema.Sen kan man passa på att köpa en kabel och ett cigg uttag så man kan koppla det lättare.Men oftast vid strömavbrott tror jag att det är värmen som blir problemet.Koraller och fiskar och annat klarar sig hyffsat utan cirkulation under ett par timmar som jag räknar med då jag bor nära fabrik och stan så jag hamnar under prio.Svårare dock om man bor en bit utanför stan.Jag tror inte direkt att dom tänker att vi fixar elen utanför stan först.Men jag tror inte det är så farligt med alla hot om att det skulle bli elavbrott.Får se i morgon hur många som blev av med strömmen pga kylan och inget annat tex blåsta säkringar och annat då folk elda på i husen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad gör man om det blir ett längre elavbrott? Det står i alla tidningar att strömmen kan ta slut idag (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6394361.ab).

Vad ska man göra/tänka på om det händer?

hehe ja då är man ute och jobbar, tror inte strömmen tar slut, vi importerar från polen och svenska kraftnät startat sina reservelverk ett i stenungsund och ett i karlshamn.

tillbaks till tråden nu hade nog satsat på ett litet elverk om man bor på landsbygden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får man fart i karet med 12 volt tro? eller har du en omvandlare till 230v?

99% av alla omvandlare är en dålig ide att använda. Vår utrustning förväntar sig en sinusvåg, och den ska till för att pumpar osv ska få en jämn, och mjuk gång. Omvandlare, och UPS'er levererar så kallad fyrkantsvåg. Det kan ge allt från ojämn gång, till att pumpar helt enkelt inte spinner upp, utan står och studsar fram och tillbaka.

Pumpar som drivs via transformator borde inte bry sig dock...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...