Lill-Burt Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Som rubriken lyder så undrar jag om det finns flera än jag & "djzimon" som har saltvattensakvarie på Åland....Sku va kul att kanske byta lite fraggar eller andra prylar i framtiden då vårat kar endast varit igång 10 dagar..Eftersom det är första akvariet man har kanske man skulle kunna kika över på en kaffe & snacka lite & få lite mera kunskap om saltvattenskar.Mvh Roger Citera
DaTrucka Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Om du går in på medlemslistan, så kan man göra en avancerad sökning på medlemmarna och söka på ortsnamn mm... Det kan vara en början.Dock tror jag inte det finns särskilt många fler, minns inga iaf. Citera
Birdo Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Det finns många som inte är medlem i detta forum fast dom har saltvatten.Kolla med din lokala akvariehandlare? Citera
Alex_y Postat 14 januari 2010 Postat 14 januari 2010 Kul att det finns även Ålänningar som har saltvatten! Har bott där ett par år då jag gick grundskola och har även min syster och ett gäng släktnignar bosatta på ön (Lemland). Är där ett par gånger per år faktiskt då vi har stuga där. Får väl ta med ett gäng fraggar nästa gång Citera
Lill-Burt Postat 14 januari 2010 Författare Postat 14 januari 2010 Om du går in på medlemslistan, så kan man göra en avancerad sökning på medlemmarna och söka på ortsnamn mm... Det kan vara en början.Dock tror jag inte det finns särskilt många fler, minns inga iaf.Tack för svaret!Hitta 2 st ålänningar...bra avancerad sökning det fanns här Mmm...verkar inte alls finnas många på Åland som har saltvatten akvarie...det hörde man i zoo butiken här också som inte alls har någge saltvatten grejjer.Så man får fara till stockoholm & handla bara..det ska det göras på Söndag...liten biltur på 300km bara Citera
Lill-Burt Postat 14 januari 2010 Författare Postat 14 januari 2010 Kul att det finns även Ålänningar som har saltvatten! Har bott där ett par år då jag gick grundskola och har även min syster och ett gäng släktnignar bosatta på ön (Lemland). Är där ett par gånger per år faktiskt då vi har stuga där. Får väl ta med ett gäng fraggar nästa gång Hahah..okey!Fraggar gillar vi! Det skulle va nice Citera
djzimon Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Verkar finnas intrese till förhandling & förvandling trots att det är bara några som har kar här. våra västra swe bor så verkar ville hjälpa d tackar vi för! imorrn åka me "lillburt" till ert avlånga land & handla något fint Citera
akvarium123 Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 Inom kort skall det startas kar i Godby... Bara den lilla detaljen att innförskaffa ett kvarstår. Skulle vara trevligt att komma å kika på något färdigstartat för att få lite inspiration.//Christer Citera
Lill-Burt Postat 28 januari 2010 Författare Postat 28 januari 2010 Inom kort skall det startas kar i Godby... Bara den lilla detaljen att innförskaffa ett kvarstår. Skulle vara trevligt att komma å kika på något färdigstartat för att få lite inspiration.//ChristerHej Christer.Det är nog bara att komma & kika...dock har jag bara haft igång mitt 4 veckor nu på söndag...så det finns inte så mycket att se..har lite städare & några clowner & nån eremit dock Börjar få lite lila & röda fläckar på levande stenen...samma gäller djzimon´s saltvattenskar i Sviby..mvh Roger Citera
OskarW Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 Inom kort skall det startas kar i Godby... Bara den lilla detaljen att innförskaffa ett kvarstår. Skulle vara trevligt att komma å kika på något färdigstartat för att få lite inspiration.//ChristerBrukar hyra stuga i Godby på sommrarna, kanske kan titta förbi om du fått igång karet tills i sommar ;D Citera
djzimon Postat 28 januari 2010 Postat 28 januari 2010 tjena ! jo jag & lill-burt kämpar tillsammans på ön me våra kar bara att skriva & höra av sej så kan du glida över & kika. vi ska nog succsesivt börja köpa koraller osv & fisk så till sommaren kanske man vågar visa d haha om d går som d ska / djzimon åland Citera
akvarium123 Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Hej Christer.Det är nog bara att komma & kika...dock har jag bara haft igång mitt 4 veckor nu på söndag...så det finns inte så mycket att se..har lite städare & några clowner & nån eremit dock Börjar få lite lila & röda fläckar på levande stenen...samma gäller djzimon´s saltvattenskar i Sviby..mvh RogerJa det är bra så man vet vad man har att förvänta sig.. Har ni använta nån lokal förmåga för salt el dyl? Brukar hyra stuga i Godby på sommrarna, kanske kan titta förbi om du fått igång karet tills i sommar ;DFörhoppningsvis skall det vara up-n-running tills i sommar så e det bara att komma å kika.tjena ! jo jag & lill-burt kämpar tillsammans på ön me våra kar bara att skriva & höra av sej så kan du glida över & kika. vi ska nog succsesivt börja köpa koraller osv & fisk så till sommaren kanske man vågar visa d haha om d går som d ska / djzimon ålandLåter bra.. Känns lite bättre om det finns nån sorts "andrahandsmarknad" för fraggar och yngel och liknande.Kommer med uppdatering så fort jag lagt vantarna på ett kar! Förhoppningsvis i helgen... Citera
Lill-Burt Postat 29 januari 2010 Författare Postat 29 januari 2010 Ja det är bra så man vet vad man har att förvänta sig.. Har ni använta nån lokal förmåga för salt el dyl? Förhoppningsvis skall det vara up-n-running tills i sommar så e det bara att komma å kika.Låter bra.. Känns lite bättre om det finns nån sorts "andrahandsmarknad" för fraggar och yngel och liknande.Kommer med uppdatering så fort jag lagt vantarna på ett kar! Förhoppningsvis i helgen...Vi var till Triton akvarium i täby & köpte akvarium & levande sten + tillbehör...sen har vi också varit körandes till akvarielagret i stockholm efter diverse städare & räkor....det va riktigt kul!Sen har vi beställt via zoo arken & zooligan som båda beställer från imazo i sverige som säljer saltvattensfiskar & koraller....ska beställa på måndag igen via zooligan Citera
akvarium123 Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Har ni fått nån prislista eller måst ni kolla varje produkt enskilt?Imorrn blir det burk iaf Citera
djzimon Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 hej!ska försöka få ett bra svar åt dej fast några öl o gårdagens festade tar på vi ska till zooligan på mån o göra en beställning. då hoppas vi på lista med vad dom har osv ja svarar även för lill-burt nu som e på kryssning me sin brud.va blir d för nått för dej då? ja vill redan ha större jag haha men har ej rum får bli senare i mitt saltliv!kanske kan klämma in ett ändå ahah lite större iallf //djzimon Citera
akvarium123 Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Hejpa!Finns väl int så mycke annat att göra i vintermökret på ön som gud glömde =)Låter bra, man ork ju int riktigt hålla på ringa för varje grej man vill priskolla -bokHåller på planerar en 400l + sump(~60-100l)... Men det lär väl ta en stund när allt skall göras från grunden. Vet int riktigt om ekonomin tycker att akvarium är lika kul som jag tycker att det är.. =)//Christer Citera
djzimon Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 hej ! nu i fyllan i villan! 400l låter som ett mycket bra början nu e ja avis vi ska nog byta erfarenheter snart hör jag jo vi ska nog ha en lista för förra gången blev ja helt utan d ja beställde lill-burt fick lite iallf av d han beställde. Han var snäll o lät mej ta ena hans clown fisk tills vi beställer mera ! jo gud som du nämde han har int ens fatta att vi har en ö här mitt i farliga östersjön mvh djzimon Citera
akvarium123 Postat 31 januari 2010 Postat 31 januari 2010 hej ! nu i fyllan i villan! 400l låter som ett mycket bra början nu e ja avis vi ska nog byta erfarenheter snart hör jag jo vi ska nog ha en lista för förra gången blev ja helt utan d ja beställde lill-burt fick lite iallf av d han beställde. Han var snäll o lät mej ta ena hans clown fisk tills vi beställer mera ! jo gud som du nämde han har int ens fatta att vi har en ö här mitt i farliga östersjön mvh djzimonHoppas söndagen förflutit lugnt..Ahh 400:an ligger i förådet Undrar om det finns nån glasmästare med glasborr hemma..Återkommer med byggstatus..//Christer Citera
Lill-Burt Postat 31 januari 2010 Författare Postat 31 januari 2010 Hoppas söndagen förflutit lugnt..Ahh 400:an ligger i förådet Undrar om det finns nån glasmästare med glasborr hemma..Återkommer med byggstatus..//ChristerVarit en tung söndag Imorgon skall det beställas lite fiskar & städare igen då via zooligan...ska bli kul på onsdag när man får varorna..Blir en clownfisk & en kauderni & 4 turbo sniglar för mig.. Citera
akvarium123 Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 HejFick ni vantarna på nån prislista?Måst komma å kika när grejorna är på plats..mvh//Christer Citera
djzimon Postat 1 februari 2010 Postat 1 februari 2010 hej! vi fick inget , för dom väntar på en chinchilla boll grejjs djur & tänker ej fara efter nått !!! & jo sämre söndagar har man varit med om också haha d går nog bra o komm o kika när som helst nästan Lill-burt e underbar & far till d avlånga landet & köper grejjer imorrn //djzimon Citera
akvarium123 Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 Mjo det är ju kul med ålänningar.. =) Blev det någe skoj inköp? Kanske kan komma och kika i helgen om de blir lugnt..?/Christer Citera
Lill-Burt Postat 3 februari 2010 Författare Postat 3 februari 2010 Mjo det är ju kul med ålänningar.. =) Blev det någe skoj inköp? Kanske kan komma och kika i helgen om de blir lugnt..?/ChristerJag & min flickvän var till akvarielagret & till akvarie leasing i stockholm...från akvarielagret kom man med 1st Pyjamas kardinal till mig...rätt rolig fisk Sen fick Simon 1st gobi...Stonogibiops NematodesFrån akvarie leasing...vilket för övrigt hade jätte schysst personal & riktigt nice butik.Därifrån kom man med 4st SPS(stenkorall) & 1st mjukkorall...3sps åt mig & 1sps & 1 mjukkorall åt simon..Sen köpte vi 6st Trochus sniglar som äter algerTog även hem 2st clowner Det va väl allt...jag jobbar i helgen men ledig på söndag så då kanske det sku passavi får höras närmare helgen.. Citera
Lill-Burt Postat 3 februari 2010 Författare Postat 3 februari 2010 Utan bilder har det aldrig hänt.haha...bilder kommer någon vacker dag jo...om man får nån bra bild dvs...får väl rada dom i sanden direkt framför rutan & ta "närbild" Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.