Gå till innehåll

Saltvattenskar på Åland?


Lill-Burt

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder så undrar jag om det finns flera än jag & "djzimon" som har saltvattensakvarie på Åland....

Sku va kul att kanske byta lite fraggar eller andra prylar i framtiden då vårat kar endast varit igång 10 dagar..

Eftersom det är första akvariet man har kanske man skulle kunna kika över på en kaffe & snacka lite & få lite mera kunskap om saltvattenskar.

Mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det finns även Ålänningar som har saltvatten! Har bott där ett par år då jag gick grundskola och har även min syster och ett gäng släktnignar bosatta på ön (Lemland). Är där ett par gånger per år faktiskt då vi har stuga där. Får väl ta med ett gäng fraggar nästa gång ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går in på medlemslistan, så kan man göra en avancerad sökning på medlemmarna och söka på ortsnamn mm...

Det kan vara en början.

Dock tror jag inte det finns särskilt många fler, minns inga iaf.

Tack för svaret!

Hitta 2 st ålänningar...bra avancerad sökning det fanns här :)

Mmm...verkar inte alls finnas många på Åland som har saltvatten akvarie...det hörde man i zoo butiken här också som inte alls har någge saltvatten grejjer.

Så man får fara till stockoholm & handla bara..det ska det göras på Söndag...liten biltur på 300km bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det finns även Ålänningar som har saltvatten! Har bott där ett par år då jag gick grundskola och har även min syster och ett gäng släktnignar bosatta på ön (Lemland). Är där ett par gånger per år faktiskt då vi har stuga där. Får väl ta med ett gäng fraggar nästa gång ;)

Hahah..okey!

Fraggar gillar vi! Det skulle va nice :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Inom kort skall det startas kar i Godby... Bara den lilla detaljen att innförskaffa ett kvarstår. Skulle vara trevligt att komma å kika på något färdigstartat för att få lite inspiration.

//Christer

Hej Christer.

Det är nog bara att komma & kika...dock har jag bara haft igång mitt 4 veckor nu på söndag...så det finns inte så mycket att se..har lite städare & några clowner & nån eremit dock :) Börjar få lite lila & röda fläckar på levande stenen...samma gäller djzimon´s saltvattenskar i Sviby..

mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inom kort skall det startas kar i Godby... Bara den lilla detaljen att innförskaffa ett kvarstår. Skulle vara trevligt att komma å kika på något färdigstartat för att få lite inspiration.

//Christer

Brukar hyra stuga i Godby på sommrarna, kanske kan titta förbi om du fått igång karet tills i sommar ;D
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena !

jo jag & lill-burt kämpar tillsammans på ön me våra kar ;) bara att skriva & höra av sej så kan du glida över & kika. vi ska nog succsesivt börja köpa koraller osv & fisk så till sommaren kanske man vågar visa d haha om d går som d ska :)

/ djzimon åland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer.

Det är nog bara att komma & kika...dock har jag bara haft igång mitt 4 veckor nu på söndag...så det finns inte så mycket att se..har lite städare & några clowner & nån eremit dock :) Börjar få lite lila & röda fläckar på levande stenen...samma gäller djzimon´s saltvattenskar i Sviby..

mvh Roger

Ja det är bra så man vet vad man har att förvänta sig.. Har ni använta nån lokal förmåga för salt el dyl?

Brukar hyra stuga i Godby på sommrarna, kanske kan titta förbi om du fått igång karet tills i sommar ;D

Förhoppningsvis skall det vara up-n-running tills i sommar så e det bara att komma å kika.

tjena !

jo jag & lill-burt kämpar tillsammans på ön me våra kar ;) bara att skriva & höra av sej så kan du glida över & kika. vi ska nog succsesivt börja köpa koraller osv & fisk så till sommaren kanske man vågar visa d haha om d går som d ska :)

/ djzimon åland

Låter bra.. Känns lite bättre om det finns nån sorts "andrahandsmarknad" för fraggar och yngel och liknande.

Kommer med uppdatering så fort jag lagt vantarna på ett kar! Förhoppningsvis i helgen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är bra så man vet vad man har att förvänta sig.. Har ni använta nån lokal förmåga för salt el dyl?

Förhoppningsvis skall det vara up-n-running tills i sommar så e det bara att komma å kika.

Låter bra.. Känns lite bättre om det finns nån sorts "andrahandsmarknad" för fraggar och yngel och liknande.

Kommer med uppdatering så fort jag lagt vantarna på ett kar! Förhoppningsvis i helgen...

Vi var till Triton akvarium i täby & köpte akvarium & levande sten + tillbehör...sen har vi också varit körandes till akvarielagret i stockholm efter diverse städare & räkor....det va riktigt kul!

Sen har vi beställt via zoo arken & zooligan som båda beställer från imazo i sverige som säljer saltvattensfiskar & koraller....ska beställa på måndag igen via zooligan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

ska försöka få ett bra svar åt dej fast några öl o gårdagens festade tar på ;)

vi ska till zooligan på mån o göra en beställning. då hoppas vi på lista med vad dom har osv :) ja svarar även för lill-burt nu som e på kryssning me sin brud.

va blir d för nått för dej då?

:) ja vill redan ha större jag haha men har ej rum får bli senare i mitt saltliv!

kanske kan klämma in ett ändå ahah lite större iallf :P

//djzimon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejpa!

Finns väl int så mycke annat att göra i vintermökret på ön som gud glömde =)

Låter bra, man ork ju int riktigt hålla på ringa för varje grej man vill priskolla -bok

Håller på planerar en 400l + sump(~60-100l)... Men det lär väl ta en stund när allt skall göras från grunden. Vet int riktigt om ekonomin tycker att akvarium är lika kul som jag tycker att det är.. =)

//Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej !

nu i fyllan i villan! 400l låter som ett mycket bra början nu e ja avis :)

vi ska nog byta erfarenheter snart hör jag :)

jo vi ska nog ha en lista för förra gången blev ja helt utan d ja beställde lill-burt fick lite iallf av d han beställde. Han var snäll o lät mej ta ena hans clown fisk tills vi beställer mera !

jo gud som du nämde han har int ens fatta att vi har en ö här mitt i farliga östersjön :D

mvh djzimon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej !

nu i fyllan i villan! 400l låter som ett mycket bra början nu e ja avis :)

vi ska nog byta erfarenheter snart hör jag :)

jo vi ska nog ha en lista för förra gången blev ja helt utan d ja beställde lill-burt fick lite iallf av d han beställde. Han var snäll o lät mej ta ena hans clown fisk tills vi beställer mera !

jo gud som du nämde han har int ens fatta att vi har en ö här mitt i farliga östersjön :D

mvh djzimon

Hoppas söndagen förflutit lugnt..

Ahh 400:an ligger i förådet :ler:

Undrar om det finns nån glasmästare med glasborr hemma..

Återkommer med byggstatus..

//Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas söndagen förflutit lugnt..

Ahh 400:an ligger i förådet :ler:

Undrar om det finns nån glasmästare med glasborr hemma..

Återkommer med byggstatus..

//Christer

Varit en tung söndag :)

Imorgon skall det beställas lite fiskar & städare igen då via zooligan...ska bli kul på onsdag när man får varorna..

Blir en clownfisk & en kauderni & 4 turbo sniglar för mig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! vi fick inget , för dom väntar på en chinchilla boll grejjs djur :( & tänker ej fara efter nått !!! & jo sämre söndagar har man varit med om också haha :) d går nog bra o komm o kika när som helst nästan :) Lill-burt e underbar & far till d avlånga landet & köper grejjer imorrn :D

//djzimon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo det är ju kul med ålänningar.. =) Blev det någe skoj inköp?

Kanske kan komma och kika i helgen om de blir lugnt..?

/Christer

Jag & min flickvän var till akvarielagret & till akvarie leasing i stockholm...från akvarielagret kom man med 1st Pyjamas kardinal till mig...rätt rolig fisk :)

Sen fick Simon 1st gobi...Stonogibiops Nematodes

Från akvarie leasing...vilket för övrigt hade jätte schysst personal & riktigt nice butik.

Därifrån kom man med 4st SPS(stenkorall) & 1st mjukkorall...3sps åt mig & 1sps & 1 mjukkorall åt simon..

Sen köpte vi 6st Trochus sniglar som äter alger

Tog även hem 2st clowner :)

Det va väl allt...jag jobbar i helgen men ledig på söndag så då kanske det sku passa

vi får höras närmare helgen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...