Gå till innehåll

170 L Jonas & Anneli


Inboxen

Rekommenderade inlägg

Gobyn dog ganska snart efter att den fått prickarna, trist, behövde ju någon som vänder omkring sanden! Men alla andra mår prima och fraggarna växer! För första gången (7 veckor efter start) börjar brunalgerna ta sig, de lägger sig som en matta på bottensanden varje kväll då dagsljuset varit på ett par timmar. Vad ska vi skaffa för sandvändare som kan fixa det? Sjöstjärna eller någon fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, sak kolla! Nu har jag börjat producera osmosvatten och tänkte byta vatten. Vi har 0 i nitrit men väldigt hög nitrat så jag hoppas kunna fixa det med vattenbyten.

Jag tänkte köpa Tropic Marin Pro Reef salt. Är det ett bra salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jobb och övriga bestyr gör att uppdateringarna på denna tråd varit sparsamma, men nu är det dags. Karet har varit igång bra länge nu och för en knapp månad sedan införskaffades en något kontroversiell sandvändare; en svart sjögurka. Pumpar och annat den kan störa sig på är säkrade och alla trivs bra tillsammans. Gurkan jobbar oförtrutet 24 h om dygnet med sanden. De fraggar vi fick av Scubahawk mår också bra och sprider sig sakta men säkert. Funderar på att skära itu mjukkorallen (Sarcophyton tror jag det skulle vara) och placera ena halvan på annat ställe. Är det bara att snitta och plantera eller är det något att tänka på? Giftighet?

Tråkigt nog har vår stora turbo kastat in handduken, men de två andra mår fint.

Jag har fortfarande för högt nitrat men byter vatten då och då så jag hoppas få ordning på det. Idag ska det inhandlas någon eller (mer troligt) ett antal nya invånare.

Ska lägga upp en del bilder snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytillskott till karet är en putsarräka, två isblå fiskar med gul stjärtfena (vet inte vilken art) och en hökfisk.

Alla mår bra men putsarräkan är väldigt lugn. Han sitter och vaggar fram och tillbaka på samma ställe och putsar inte så mycket. Hur aktiva är de? Kan tilläggas att han ömsade skinn häromdagen.

Sedan upplever jag mig ha problem att mata hökfisken. Det är som att den måste se något som rör sig för att hugga. Efter många försök lyckades jag få i honom en fiskpellets vilket känns bra. Vad ska man ge honom för mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så är hökfiskar glada i köttig mat, dvs de tar sällan eller aldrig flingfoder eller pellets av enbart vegetarisk bas.

Din putsarräka kan vara ett lämpligt byte om den är liten nog, så ha koll på fisken om den börjar visa tendenser till att vara lite för nyfiken på räkan.

Annars kan du mata med frysfoder och bitar av skalade räkor, krabba och bläckfisk tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har problem med en eremit. Det är en rödbenad liten eremit som en morgon plötsligt var försvunnen ur sitt skal. Vi var övertygade om att han dött och blivit uppäten men det verkade konstigt när vi inte hittade några kvarlevor. Och igår två veckor efter försvinnandet lyckas jag lokalisera honom inkrupen långt inne i en ls. Han sitter alltså där inkrupen utan skal och lär ju inte våga komma ut helt oskyddad. Varför gör de på det här viset? Han har haft skal att byta till om det behövts, men han valde uppenbarligen att flytta ut helt och hållet.

Så nu är frågan: Hur ska jag få ut honom och få honom att krypa in i ett skal? Jag har lagt hans gamla framför ingången till hans grotta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

En uppdatering var sjunde månad är i snålaste laget, men jag har helt enkelt inte haft tid. Karet mår dock bra fortfarande trots flytten för en vecka sedan. De enda invånare som dog var en väl uppväxt xenia. Det gör inte så mycket då de förökar sig snabbt som attan!

Nu i vår funderar jag på att byta pumpar och kanske skaffa MH-belysning.

Den svarta sjögurkan mår bra och gör sitt jobb, dock tar den bara ytsanden så jag funderar på en sandvändande sjöstjärna.

Det som dött är en blåbenad eremit och en putsarräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan Jonas!

Kul att du gillar mitt kar. Du får ju självklart komma förbi och titta om du vill och kanske har jag nån liten fragg som jag kan avvara.... Håller just precis på med att få mina hårdkoraller att växa dock. Och som synes kanske det verkar ta sig :D

Har läst lite om den tråkiga Levande Stenen eller om det nu var problem med pumparna.... :(

Men tog sig stjärnpolyperna (den gröna mattan) och xenian igen sig nu eller?

Och kul att du vill köra på med andra "tuffare" koraller nu.

Lycka till med allt nu och hälsa din andra akvarist Anneli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har problem med en eremit. Det är en rödbenad liten eremit som en morgon plötsligt var försvunnen ur sitt skal. Vi var övertygade om att han dött och blivit uppäten men det verkade konstigt när vi inte hittade några kvarlevor. Och igår två veckor efter försvinnandet lyckas jag lokalisera honom inkrupen långt inne i en ls. Han sitter alltså där inkrupen utan skal och lär ju inte våga komma ut helt oskyddad. Varför gör de på det här viset? Han har haft skal att byta till om det behövts, men han valde uppenbarligen att flytta ut helt och hållet.

Så nu är frågan: Hur ska jag få ut honom och få honom att krypa in i ett skal? Jag har lagt hans gamla framför ingången till hans grotta.

Haha! Blir tungt med en hel ls på rygen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Andemondelning på gång! Ja, det var ett tag sedan senaste uppdateringen (drygt ett år). En del har hänt sedan dess. Bland annat skaffade vi oss en grå/grön anemon med rosa tentakeltoppar (någon som känner till vilken art det rör sig om?). Den har mått bra i fyra månader och nu ser det ut att vara delning på gång! Mina två clowner bor i den, den lille vägrar i det närmaste lämna den. Vi har även haft en röd sjöstjärna som dock dog anemon-döden för några veckor sedan. Likt en italiensk sjökapten navigerade han rakt in i anemonen och slukades. Ut ur anemonen kom en slemmig klump med det som inte gick att smälta av sjöstjärnan. Men som sagt nu är anemonen på väg att dela sig. Vi märkte det igår då munnen sprack upp, jag trodde det var kört och att den skulle dö men sedan insåg jag att det var delning på gång. Han tar dock tid på sig, halva är delad men de är inte två ännu. Jag tror anemonen triggades av ett saltvattensbyte häromveckan som han inte riktigt uppskattade, tror salthalten skilde sig för mycket mot vad det var i karet. Så frågan om anemoner delar sig av stress eller ej kan jag inte svara på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...