Gå till innehåll

Vilka har Acanthurus - kirurger utan UVC?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är det total idioti att tro att man kan ge sig på Acanthurus kirurger utan UVC? eller är det någon som gör det?

Finns det någon som har Acanthurusar utan UVC? vilka?

Finns det några som absolut måste ha UVC?

Just nu tror jag ingenting, jag äger ett ÙVC men det är inte inkopplat.. men.. jag funderar på lite mer kirurger.. har zebrasomor..

Tacksam för input

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan kan naturligtvis besvaras på tusen olika sätt.

Jag skulle vilja säga alla Acanthurus utom möjligtvis Achilles om du är en erfaren akvarist. Bara du har riktigt bra vattenvärden lämpliga medinvånare, en stressfri miljö samt bra foder. Ett UV vara bra som stöd i början för att "få igång" fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jaken skriver, Bra vattenvärden är nog a och o, med/och stressfrimiljö m.m.

Jag hade i min senaste burk utan UVC, men ett inkopplat (ifall) men aldrig på.

Hade bland annat Acanthurus Achilles som gick utan problem.

Gömställen för fisken, grottor...

Lycka till... ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inga kirurger i ett rsm kan man juh tvista om! jag vill säga inga fullvuxna i ett rsm! däremot finns det enligt mig inga hinder att ha en liten flavencens eller hepatus i ett rsm när de bara är några cm stora!

Jag har kört båda två tillsammans i ett rsm130 utan minsta problem ett tag innan jag satte över dem i mitt 325l och de var fiskar på över 8cm. ingen prick, inget slagsmål och god aptit osv.

Så ett Uv-c är inget krav! Knappt ens för svårare Acanthurus kirurger även om det är mkt bra att ha och ta till om de skulle börja se sämre ut! Bra stabila vattenvärden e viktigare för fiskens välbefinnande!

Ändrat av Zemilor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en Acanthurus leucosternon nu i snart ett år, någon månad med uvc sen skippade jag den.

Nu kör jag dock ozon så det hjälper ju lite, men som redan nämt så krävs lämpliga invånare/miljö och bra vattenvärden o skötsel.

Jag skulle dock inte våga skicka i någon ny kirurg till "grisen" som tjejjen kallar den;)

Att ha kirurger i RSM är jag lite kluven över, visst små scopas och liknande fungerar men samtidigt så känns de lite fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt tacksam för era svar.

Bestämmer mig nog för att koppla in UVC-t först, ha det avstängt och sätta igång det om det blir prick eller något.

Lämpliga medinvånare: En stor Flavescens, och en medelstor Xanturum/Xanturus ??

Jag har hört att den senare kan vara riktigt tråkig i attityden till nya fiskar.. Den första gillade inte alls den andra när han kom in.. men nu är de polare. (Den gule hatade sin spegelbild mer..)..

Jag hade en clown som blev kompis med sin egen spegelbild.. sedan spegeln är borta så letar han efter sin kompis..

Tack igen för input, om nya läser tråden, lämna gärna input. Det är alltid bra att få reda på andras erfarenheter. Jag vill helst klara mig utan UVC.. men sen samtidigt har jag funderat på att laborera med det.. för att se hur det gör på algfloran i mitt kar..

Jag får se vad jag gör, det verkar inte helt omöjligt att köra acanturusar utan UVC

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du som du skriver ett 540liters kar kan du ha fler än de två kirurgerna! ända upp till 5-6st fungerar på den ytan!

En butik i lomma var av uppfattningen att mitt 325l kunde hålla 6st vilket jag nog tycker är lite överskattat men på 540l ser jag inga problem med iallafall 5st kirurger!

Har du karet stabilt med bra värden hade jag nog försökt med en flavve och en xanturum tillsammans med en leucusternon eller en achilles!( inte båda kanske) och varför inte en fin desjardini som komplement ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör finnas tillräckligt med föda innan man skaffar så många på en gång. Om inte så måste man se till så de får komplement så de inte blir undernärda.

Små exemplar klarar sig kanske bättre matmässigt, men kan samtidigt vara svårare att få att acklimatisera sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg priset på en achilles i en butik här i stan.. 2000. billigt. som hittat.

Föda Laggeman ? är inte det bara att mata på.. ? och skrapa alger?

Gömställena, är lite osäker på att jag har så det räcker.. men nu så går de två kirurgerna bra ihop så de delar grotta.. (stor grotta, en läskback.) ..

leucsteron eller hur den stavas är fin.

men finns många zebrasomor som är trevliga också, veliferum och gemmatum ..

Tack för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en Japonicus för ca 2 veckor sedan. dock hade den redan prick, då butiken hade haft strömavbrott och deras UV hade varit off, och det blev värre när jag introducerade den.

nu har den dock knappt någon prick kvar.

ska tillägga att jag kör med OZON!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg priset på en achilles i en butik här i stan.. 2000. billigt. som hittat.

Föda Laggeman ? är inte det bara att mata på.. ? och skrapa alger?

Gömställena, är lite osäker på att jag har så det räcker.. men nu så går de två kirurgerna bra ihop så de delar grotta.. (stor grotta, en läskback.) ..

leucsteron eller hur den stavas är fin.

men finns många zebrasomor som är trevliga också, veliferum och gemmatum ..

Tack för svar.

Bra pris på Achillis. Kom ihåg att denna fisk är otroligt tuff, och det kan, observera KAN bli svårt att introdusera en ny kirurg efter denna,

Varierad kost, kirurger tycker om alger, finns nori (alg) att köpa i matbutiken. + annat ;)

Fler kirurger kommer att bilda revir såsmåningom, risk att en/flera utmobbas. därav kanske fler grottor/gömställen.

Zebrasoma gemmatum är en välldig trevlig fisk, också denna en av de tuffare kirurgerna.

Ja Acanthurus leucosternon är också en fin/vacker fisk.

Kom ihåg tänk igenom vilka kirurger du skall ha, ett bra tillfälle är att "stoppa" i dessa samtidigt. Kom ihåg att inte stressa, vattenvärderna är a & o, blir en belastning på karet om man stoppar i fler kirurger.

Hoppas du fick svar på dina frågor, fråga på mer om det är något. // Lycka till

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en Japonicus för ca 2 veckor sedan. dock hade den redan prick, då butiken hade haft strömavbrott och deras UV hade varit off, och det blev värre när jag introducerade den.

nu har den dock knappt någon prick kvar.

ska tillägga att jag kör med OZON!

Inte slipper du prick pga ozon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte slipper du prick pga ozon?

Enligt en MYCKET erfaren och erkänd akvarist/försäljare. Att Ozon är minst lika bra som UV (o han tjänar mer på att sälja på mig ett UV än ett Ozon)...

Jag antar att det förutsätter att man kör OZON:et i skummaren bara !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör inget UVC, o har aldrig gjort i mitt kar heller.

jag har en Acanthurus leucosternon, fungerar utmärkt.

Okej. Kalas.! den finns till rimligt pris också. Ja om någonting finns till rimligt pris i denna hobby

OT: Fast jag har funderat på ett gäng pseudoanthias.. där ryker någon tusenlapp.. får se vad det blir.

Dina fraggar ser kalas ut. förresten. Speciellt den blåe, sitter 15cm under ytan, precis under en 250W MH.. han gillar läget och färgar på bra tycker jag.

Nike83.. är lite för feg för ozon, men bra input.! tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...