Gå till innehåll

rena vatten via Omvänd Osmos eller Jonbytare?


liljeros

Rekommenderade inlägg

Tjena, reggade nyss konto här för att jag blivit sugen på att "uppgradera" mig till ett saltvattenskar, satt och klurade lite efter att ha läst spaltmeter med text på diverse forum... alla pratar om att man ska köra "osmos vatten" och då undrar jag varför? är grudnen i vattnet att man ska ha så låg ledningförmåga som möjligt eller något annat?

Har bra tillgång till en form av renat vatten här på jobbet som vi kör igenom jonbytarmassa, efter rening har "stadens vatten" en ledningsförmåga på ca 1micro siemens,

skulle det fungera som vatten?

eller är jag helt ute och cyklar.

Om jag nu skulle skaffa mig ett kar, är det att rekomendera att handla ett typ "clown hotell" (fick en prislapp på 5000kr för kar, sten, fisk av där jag handlar i vanliga fall)

eller kommer jag tröttna på det pga av storleken, och isf, vad skulle prislappen landa på för att handla utrustning till ett ca 200liters?

Detta är ju en helt ny värld... hehe svårt att veta vart man ska börja läsa/leta/lära

Ha det gött!

Mvh!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vattnet en mikrosiemens / cm så är det som ett riktigt bra osmosvatten. Bara att börja bära hem alltså.

Tjena! jo det är µS/cm2, och det låter bra..

Nu återstår bara att sälja växt-akvariet eller övertala frugan att "nemo är ju söt..." eller något i den stilen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah Red Sea Max, antar att det är det folk förkortar RSM här på forumet, mjo, kanske vore något, det roliga är ju att bygga, men som sagt, har ingen koll på marknaden vad som finns och vad som är bra, så att köpa ett paket som är "optimalt" kanske kan vara en bra start.. vem vet, kanske går man tillbaka till sötvatten^^ så kass att slänga ut 20 lök för ett testprojekt....

ahh nu slog det mig, är det något "kitt" man ska passa sig för? något som brummar nåjävulskt eller bara är kass och värdelöst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag och min sambo störs inte av ljudet av mitt RSM, varken före eller efter mina moddningar. Vi ägnar oss inte åt småsintheter som tv-tittande, och varken vardagens frid eller en god bok störs av ett svagt hummande RSM.

Köper man ett begagnat RSM kan man komma undan riktigt billigt och kan lägga en slant på nya fläktar och kanske en ny skummare om man tycker det låter för mycket.

Det är ett billigt och framför allt enkelt sätt att komma in i saltvattensakvaristiken.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...