Gå till innehåll

Nytt skyddsglas till MH


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Hittade en 150w MH med 2x24w T5 till rimligt pris. Skyddsglaset hade tydligen gått sönder och jag önskade få det fixat.

Jag läste en tråd, och tydligen ska det vara något speciellt glas. Har läst lite olika, men inte fått riktig koll på det där. Jag bad säljaren att kolla upp det, så jag inte riskerar att några invånare tar skada.

Som svar fick jag en länk till något som heter "Keramiskt glas - Neoceram". Då detta VERKLIGEN är bortom mina expertisområden tänkte jag slänga upp en liten fråga här.

Fick uppmaningen att kolla följande länk:

http://www.glasteknik.se/Neoceram.html

..och kolla "Egenskaper 3" och sedan "Fig 8". Säljaren skrev att man där kunde se att allt kortvågigt filtrerades bort. Blev lite osäker eftersom jag snarare tolkade diagrammet som att det var högre frekvenser som filtrerades bort. Som sagt ingen expert på det där.

Huvudfrågan blir ju huruvida detta glas kommer att vara optimalt.

Enormt tacksam för svar! Bjuder på kaffe och fragg om ni har vägarna förbi och kan hjälpa mig förstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara ett alldeles utmärkt glas för MH- lampor. Det synliga ljuset går ned till 0,4 um. Och kortare våglängder än så blockerar glaset.

Tar man vanligt glas från glasmästaren riskerar det att spricka. Det tål ungefär 50 grader skillnad mellan kallaste och varmaste stället på skivan. Kaminglaset tål flammor eller att man skyfflar upp glödande kol mot det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte fundera så mycket på uv, vanligt fönsterglas är utmärkt för att blockera uvb som är bekymret i det här sammanhanget, uva kan gärna få passera. Du får snarare leta specialglas om du skall hitta nåt som släpper igenom uvb.

Däremot så skall det ju till nåt som klarar värmen och spänningarna som den kan leda till. Det fixar knappast vanligt glas så du verkar vara på helt rätt spår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...