Gå till innehåll

Bleknande montipora


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag behöver lite hjälp med en diagnos av de här korallerna vilket jag tror är Montipora digitata. De har fläckvis börjat vitna, den röda har för övrigt sina polyper fullt ute men den gröna har dålig polypexpansion. Jag har även en del fraggar liggande i karet av den gröna och de reagerar likadant mer eller mindre.

Mina värden

Temp 26,5

Nitrat 0,5-1

salthalt 1.024

fosfat 0

Nitrit 0

calcium 350

KH 5-6

Det har stannat av en del men där det har börjat vitna fortsätter det sakta. Övriga koraller Acropora, euphyllia, fungia, mm verkar må bra så när som på en acropora som på en gren inte har någon polypexpansion alla men i övrigt full expansion.

Mycket fundersam och tacksam för svar.

Tobbe

post-3274-14468919196742_thumb.jpg

post-3274-14468919196953_thumb.jpg

post-3274-14468919197163_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd inte Saliferts All in One till korallkar. Det innehåller en del borat som är bra på att buffra pH men det har ingen funktion för koraller. Testerna gör utslag som om det vore karbonat i vattnet.

Du har alltså lägre kH i vattnet än vad kH- testet visar!

Genom att alla dina värden verkar vara låga så kan det ju vara lämpligt att höja salthalten. Visar din saltmätare rätt? Är det en refraktometer skall den visa noll på osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är en refraktometer och jag kollade den mot osmos och den visade noll kontrollerade då salthalten igen och den visade faktiskt 1,025.

Jag har bytat granulat i kalkreaktorn till nytt för att se om det hade någon effekt och KH har nu stigit till 6 från att ha legat mellan 4-5 ser dock ingen skillnad på förutom att det verkat stanna av. slutar med salifert all in one, tips på något annat eller räcker det att köra med kalkreaktorn?

MVH

Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag nu sitter och begrundar karet så kan jag se en lätt brun algmatta på grusen, dinos kanske och varför skulle de dyka upp nu.

Karet har varit igång sen 2006 och de 2 senaste åren har alla värden varit hur stabila som helst.

Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag använder enbart osmosvatten och saltet är Reef Crystals, jag har sett att en annan montipora digitata har växt över en bit av den ena skadade korallen.

Kan det vara en orsak men då borde inte fraggarna vara påverkade som för övrigt faktiskt verkar hämta sig nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer för övrigt att få hem ett nytt kar nu om tre veckor på ca 900 liter och jag befarar att i flytten då en hel del koraller kommer at få bo i fraggkaret så dör nog en del av. Det är ett rättså digert jobb att fundera ut hur man ska förvara 120 kg sten 30 koraller och en del av det inkörda vattnet under tiden man tar bort det gamla karet ur väggen, bygger om ställningen samt monterar det nya karet med rördragnng mm. Finns det nåt bra tips på detta så tas det tacksamt emot. Men jag e rädd att en del kommer att stryka med pga sämre belysning mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...