Gå till innehåll

Opålitlig refraktometer?


mano

Rekommenderade inlägg

Efter att ha fått lite skumma resultat vid vattenbyten så fick jag för mig att jämföra min refraktometer med några av de sista dropparna från en flaska av Fauna Marins multireferensvätska.

Referensen ska vara 35 promille men jag fick resultatet 38 promille, när referensen var ny för ca 1 år sedan fick jag resultatet 36 promille. En promille fel kändes inte som om det spelade någon roll men nu när den visar 3 promille fel så vill jag verkligen veta varför, är det referensvätskan har avdunstat så pass mycket att salthalten ökat 2 promille, eller är det skalan i refraktometern som har förändrats 2 promille på ett år?

Refraktometern är välskött och har aldrig tappats i golvet eller liknande och referensvätskan har förvarats i kylskåp. Självklart var refraktometern kalibrerad med osmosvatten vid båda tillfällena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog säga att risken är att det är så att det var fauna marins referensvätska som gav det konstiga värdet, på ett lite indirekt sätt. Jag hade lite liknande problem ett tag. Med att jag fick ett för högt värde när jag testade med FM:s referensvätskan. Det som drog mig till vansinne och gjorde att jag höll på att slänga refraktometern genom fönstret var att värdet på salinitet sjönk när jag gjorde flera mätningar i rad...

Efter en del funderande och tester så upptäckte jag att det verkar bildas lite saltkristaller/vätska med högre salinitet i pipen till flaskan som löses upp när man droppar ut vätskan, så de första dropparna har lite högre salthalt. Nuförtiden tar jag alltid och droppar ut några droppar först innan jag kalibrerar refraktometern och har inte haft några problem med hoppande salinitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog säga att risken är att det är så att det var fauna marins referensvätska som gav det konstiga värdet, på ett lite indirekt sätt. Jag hade lite liknande problem ett tag. Med att jag fick ett för högt värde när jag testade med FM:s referensvätskan. Det som drog mig till vansinne och gjorde att jag höll på att slänga refraktometern genom fönstret var att värdet på salinitet sjönk när jag gjorde flera mätningar i rad...

Efter en del funderande och tester så upptäckte jag att det verkar bildas lite saltkristaller/vätska med högre salinitet i pipen till flaskan som löses upp när man droppar ut vätskan, så de första dropparna har lite högre salthalt. Nuförtiden tar jag alltid och droppar ut några droppar först innan jag kalibrerar refraktometern och har inte haft några problem med hoppande salinitet.

Det var en bra teori men det gjorde ingen skillnad att skruva av locket och ta dropparna direkt från flaskan.

Däremot kom jag på att jag sjabblat med strecken när jag läst av den, 37ppt visar den inte 38ppt. Vilket innebär att refraktormetern/referensen förändrats 1ppt på ett år och nu visar 2ppt fel vilket inte känns alls lika allvarligt även om jag gärna skulle se att felet var mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FaunaMarin har numera en annan flaska till referensvätskan, dock är det så att om salthalten avviker från värdet på etiketten, så stämmer sannolikt inte de andra värdena heller till 100%

Om det är en standard refractometer av typ som vi säljer på Triton, så har jag inte stött på några problem alls med dessa och vi har sålt många...

Så jag tror nog att det hänt något med din vätska

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den är köpt på Triton, blev lite orolig efter att ha läst en tråd på Reef Central om refraktometrar som visad ~3ppt fel om de kalibrerades vid 0ppt istället för 35ppt. Det var visserligen någon kina-variant och jag tolkade det som om felet var konstant och inte förändrades över tiden.

Tror ändå att jag ska försöka ta med mig refraktometern nästa gång jag ska ut till Triton för att vara säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lutar det ändå åt att det är refraktometern som visar fel efter att jag gjort en kalibreringsvätska enligt den här artikeln, jag gjorde enligt receptet under "refractometer standard" men ökade mängderna för att kunna få tillförlitliga resultat med en våg med upplösningen 1g.

Jag använde då 100g salt och 2640g vatten dvs 100/(100+2640)=0,036496 eller ~3,65%. Det innebär att ett gram för mycket eller för lite salt ger ett fel på ungefär 0,5ppt salthalt*, ett gram för mycket eller för lite vatten ger självklart ett mycket mindre fel.

Refraktometern visade då nån stans mellan 37-38ppt vilket stämmer överens med resultaten när jag använt fauna marin referensen.

*bevis:

99/(99+2640)=0,036145 > 3,6 vilket motsvarar 34,4ppt ... dvs 99g salt motsvarar en salthalt >34,4ppt

101/(101+2640)=0,036848 < 3,7 vilket motsvarar 35,6ppt ... dvs 101g salt motsvarar en salthalt <35,6ppt

100/(100+2641)=0,036483 eller ~3,65%

100/(100+2639)=0,036510 eller ~3,65%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det alltså 3 saker som stämmer överens med varandra och pekar på att refraktometern visar 2-3ppt för högt, Fauna Marins referensvätska, egentillverkad referensvätska gjord med bordssalt och vägt vattenbytesvatten enligt utränkningar från Aqua-Calculator med Red Sea Coral Pro salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt är det ju vanligt att refraktometrar visar lite fel när du kommer till värden som är långt ifrån det det du kalibrerade emot, det är ju därför det finns 35ppt referenser med mera. När du gör mätningar i labb miljö så kalibrerar du ju alltid emot ett värde som är nära det värde du ska mäta på... Min refraktometer när den är kalibrerad emot en 35ppt vätska visar straxt under 0ppt när jag testar med osmosvatten.. Det är normalt.... En mycket bra artikel när det gäller kalibrering av refraktometrar har du här, läs speciellt kapitlet om "slope miscalibration" som är det som du upplever och inte kan korrigera för, det är ju därför man har referensen, för att kunna kalibrera emot den :)

Ett citat ifrån artikeln... (och vi får se "inexpensive" som i jämförelse med professionella instrument som kostar flera tusen)...

"This type of slope correction turns out to be important for reef aquarists, as slope miscalibration errors seem to abound in inexpensive refractometers. Many aquarists have found that when calibrated using pure freshwater, their refractometers do not accurately read 35 ppt seawater standards. Many read 1 ppt, which is likely acceptable to most aquarists, but some read much further from the actual value. These inaccuracies may be partly because many of these may actually be salt refractometers and not actual seawater refractometers (see next section)."

Sen ska ju kalibrering av refraktometern ske när den är 20grader varm för att den ska bli helt optimal, sen kan man mäta i ett bredare spektra av temperaturer när den väl är kalibrerad (om den är av ATC typ)..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha varit hos triton för att få klarhet i det hela så verkar det som om hela sanningen är att en del av problemet är att kalibreringen vid 0ppt ger ett visst fel vid 35ppt men det felet verkar vara mindre än vad mina båda referensvätskor har förändrats sedan de öppnades. Sen att min egentillverkade referensvätska också visade fel beror antagligen på vågen som jag använde sen att den råkade överensstämma med mina köpta referenser är antagligen en slump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga var dock att veta att det inte är något fel på refraktometern.

Refraktometern verkar som om dess "slope miscalibration" gör att den visar 1ppt för lågt vid ~35ppt om den är kalibrerad vid 0ppt, det stämmer även överens med resultatet som jag fick med min referensvätska när den var ny. Så framöver så får jag börja sikta på 36ppt istället för 35ppt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vi pratade om, så skulle jag välja att kalibrera med referensvätskan om du upplever att avvikelsen är ett stort problem.

det finns ju naturligtvis refractometrar med lägre avvikelser/högre upplösning, men då är ju prislappen helt annorlunda - min erfarenhet är att de kunder som vill lägga +3papp på sådant, är lätt räknade

/Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som vi pratade om, så skulle jag välja att kalibrera med referensvätskan om du upplever att avvikelsen är ett stort problem.

det finns ju naturligtvis refractometrar med lägre avvikelser/högre upplösning, men då är ju prislappen helt annorlunda - min erfarenhet är att de kunder som vill lägga +3papp på sådant, är lätt räknade

/Leffe

Jo, men uppenbarligen verkar det som om det har dunstat lite från referensvätskan så min plan är istället att fortsätta kalibrera den med osmosvatten och kontrollera varje gång jag köper ny referensvätska att det lilla felet fortfarande är lika stort (1ppt). Rent allmänt så tycker jag inte att det borde förändras över tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...