Jonas Am Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 Är det någon anledning varför ingen kör med vita pvc rör, typ under handfat?Sitter nämligen och funderar på en sump till mitt 54L. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 De är nog antimögelbehandlade.Vita rör är ljusa på insidan vilket medför mer påväxt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas Am Postat 30 januari 2010 Författare Dela Postat 30 januari 2010 Ja det är ju sant.Hittade denna tråd som berör ämnet lite grann. Då får det bli gråa PVC från hornbach. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kohaku Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 Dom vita vvs rören, pp rör, går inte att limma... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zacke Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 jag kor de vita och har onga problem som jag sett.anvander kopplingar med gummitatning ist for att limma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Adamantis Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 Jag kör de vita, vilka fungerar utmärkt. Stig har säkert rätt, men det är inget som jag märkt av ännu. Tar nog tid att klogga igen.Nej, de går inte att limma, å andra sidan behöver man inte limma dem, utan bara fäster med gummipackning. Lätt att ta isär och läcker inte. Busenkelt och MYCKET billigare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 Jag är nyfiken på hur de gummibussningarna klarar sig över längden med saltvatten som nöter på mjukheten. Det är ju bara att se på alla gummiploppar på cirkulationspumpar, de brukar ju stelna efter ett tag i saltvatten, vad händer med rördragning som är utanför karet när gummit stelnar? Finns det då inte risk för läckage? Jag har kört med de vita rören till delar i en Durso förut och där är det ju egentligen strunt sak samma då det är innanför akvariets ytterkanter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zacke Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 det problemet uppkommer ju forst den dagen man plockar isar roren Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas Am Postat 30 januari 2010 Författare Dela Postat 30 januari 2010 Fast limmar man så är det ju kört än då., eller går det att knäcka loss det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kohaku Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 Om du har limmat får du inte isär det, du får såga av rören och limma ihop med en muff igen om du ska använda samma rör på nytt. Limmet smälter plasten och blir ungefär som ett svetsat förband. Ska du köra genomföringar till sump och returrör som ligger under konstant tryck kan jag verkligen rekomendera att köpa pvc och limma istället för att använda rör du trycker ihop med en gummipackning, prisskillnaden är väldigt lite. Du har även lättare att köpa kranar, böjar, vinklar och liknande som passar till standardmått på pvc:n. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 Men hallå Jonas! De grå rören på Hornbach är Pp = polypropylen. De går inte att limma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas Am Postat 30 januari 2010 Författare Dela Postat 30 januari 2010 Jaså, då slapp jag åka dit i morgon i onödan då, fast jag skall ha en sump där ifrån ändå.Vet du/ni någon annan affär som har dessa rör, vet en del på nätet men man vill ju klämma o känna lite också..Sedan har jag inte löst hur jag skall ta vattnet från akvariet heller riktig än. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 30 januari 2010 Dela Postat 30 januari 2010 Jaså, då slapp jag åka dit i morgon i onödan då, fast jag skall ha en sump där ifrån ändå.Vet du/ni någon annan affär som har dessa rör, vet en del på nätet men man vill ju klämma o känna lite också..Sedan har jag inte löst hur jag skall ta vattnet från akvariet heller riktig än.Det finns flera akvariebutiker i Stockholm som har PVC-rör och -delar. Förmodligen Triton, Akvarieleasing, akvarielagret m.fl. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 31 januari 2010 Dela Postat 31 januari 2010 Jämför priserna bara! Det kan skilja HUTLÖST mycket (dubbla priset) mellan butikerna som nämns ovan, jag skulle besöka dom i den ordningen Christer har skrivit...MVH Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas Am Postat 1 februari 2010 Författare Dela Postat 1 februari 2010 (ändrat) Funderade på 32mm rör eller är det för stort? Det blir ju även en kran för att strypa. Karet rymmer ju inte så mycket.Sumpen blir på lilla 40x25x25 tyvärr det största som får plats.Edit, Vid närmare eftertanke så det blir nog 25mm rör ner och upp. Ändrat 2 februari 2010 av Jonas Am Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.